هر آنچه باید درباره خستگی بدانید

خستگی چیست ؟

تاکنون برای اکثر افراد پیش آمده است که در بیشتر مواقع احساس خستگی و خواب آلودگی کنند . در واقع خستگی را می توان اصطلاحی برای توصیف کلی احساس خستگی یا کمبود انرژی به کار برد . در واقع این تعریف همان احساس خواب آلودگی نیست . هنگامی که خسته می شوید ، انگیزه و انرژی خود را از دست می دهید . خواب آلودگی ممکن است یکی از علائم خستگی باشد ، اما این تنها علائم آن نیست .

خستگی یک علامت رایج در بسیاری از شرایط پزشکی است که شدت آن از خفیف تا جدی بسیار متفاوت است . همچنین نتیجه طبیعی برخی از انتخاب های سبک زندگی مانند کمبود ورزش یا رژیم غذایی نامناسب است .

اگر خستگی شما با استراحت و تغذیه مناسب برطرف نشد ، یا خودتان حدس می زنید که ناشی از یک بیماری زمینه ای بهداشت جسمی یا روانی باشد ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید . در واقع پزشک می تواند به شما کمک کند تا علت خستگی شما را تشخیص داده و برای درمان آن با شما همکاری کند . در این بخش از مقاله هلث نوت با ما همراه باشید تا با عوامل و اقدامات برای رفع خستگی بیشتر آشنا شوید .

 

خستگی

چه عواملی باعث خستگی می شود؟

عوامل بسیاری در بروز خستگی و از دست دادن انرژی ممکن است دخیل باشد که می توان آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد از جمله :

  1. عوامل سبک زندگی

  2. شرایط سلامتی جسمی

  3. مسائل بهداشت روان

 

1. عوامل سبک زندگی

اگر شما خستگی را تجربه می کنید ، یکی از عوامل موثر خستگی و دلایل اصلی آن فعالیت های شما و سایر انتخاب های سبک زندگی ممکن است باشد . به عنوان مثال ، خستگی می تواند ناشی از موارد زیر باشد :

  • اعمال جسمی
  • عدم فعالیت بدنی
  • کمبود خواب یا بی خوابی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • دوره های استرس عاطفی
  • دلزدگی
  • غم و اندوه
  • مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی یا آرام بخش
  • مصرف منظم الکل
  • استفاده از مواد مخدر غیرقانونی ، مانند کوکائین
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • رژیم غذایی نامناسب
  • شرایط سلامت جسمی

2. شرایط پزشکی

  • کم خونی
  • آرتروز
  • فیبرومیالژیا
  • سندرم خستگی مزمن
  • عفونت ، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا
  • بیماری آدیسون ، اختلالی است که می تواند بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد .
  • کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار
  • اختلالات خوردن ، مانند بی اشتهایی
  • اختلالات خود ایمنی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • سرطان
  • دیابت
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)
  • آمفیزم

 

3. مسائل بهداشت روان

شرایط بهداشت روانی همچنین می تواند منجر به خستگی شود. به عنوان مثال ، خستگی علامت شایع استرس ، افسردگی و اختلال عاطفی فصلی است .

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید ؟

اگر احساس خستگی کردید و دلیل آن را نیافتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید :

  • یک دمای بدن بالاتر از حد نرمال
  • کاهش وزن بدون دلیل را تجربه کرده اند .
  • نسبت به دمای سرد بسیار حساس هستند .
  • به طور منظم در افتادن یا خواب ماندن مشکل دارید .
  • ممکن است افسرده باشید .

اگر تمام سعی خود را کرده اید که رایج ترین علل سبک زندگی مانند کمبود استراحت ، عادات بد غذایی و استرس را برطرف کنید اما موفق به انجام این کار نشدید و خستگی شما به مدت دو هفته یا بیشتر ادامه یافت ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید .

در بعضی موارد ، خستگی شما ممکن است ناشی از یک بیماری جدی باشد. در صورت احساس خستگی همراه با علائم زیر ، هر چه سریع تر به نزدیک ترین مرکز پزشکی مراجعه کنید :

  • خونریزی از رکتوم
  • استفراغ خونی
  • سردرد شدید
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • احساس ضعف
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • درد شدید در خود شکم ، تماس ، و یا لگن منطقه
  • افکار خودکشی یا خودزنی
  • افکار آسیب رساندن به شخص دیگر

 

خستگی

تغییر در سبک زندگی برای رفع خستگی

یکی از بهترین و موثرترین کارهایی که می توانید انجام می دهید تا خستگي خود را برطرف کنید ، تغییر در سبک زندگی می باشد . در اینجا تعدادی از اقداماتی که می تواند به کاهش خستگي ناشی از فعالیت های روزمره کمک کند آورده شده است. بهتر است بدانید که برای کمک به افزایش سطح انرژی و سلامت کلی شما اقدامات زیر لازم است :

  • مایعات کافی بنوشید تا هیدراته بماند .
  • عادات غذایی سالم را تمرین کنید .
  • به طور منظم ورزش کنید .
  • به اندازه کافی بخوابید .
  • از عوامل استرس زا شناخته شده به طور قطع خودداری کنید .
  • از برنامه کاری یا اجتماعی بیش از حد طاقت فرسا خودداری کنید .
  • در فعالیت های آرامش بخش ، مانند ورزش یوگا شرکت کنید .
  • از مصرف الکل ، تنباکو و سایر مواد مخدر خودداری کنید .

این تغییرات در سبک زندگی می تواند به کاهش خستگی شما کمک کند. همچنین مهم است که برای هر گونه بیماری بهداشتی تشخیص داده شده ، از برنامه درمانی توصیه شده پزشک پیروی کنید . در صورت عدم درمان ، خستگی می تواند به سلامت جسمی و روحی شما آسیب برساند .

 

خستگی

5 دلیل همیشگی برای خستگی

1. مصرف بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده

در حقیقت بهتر است بدانید که کربوهیدرات ها می توانند یک منبع انرژی زا برای افراد باشد . هنگامی که آنها را می خورید ، بدن آنها را به شکر تبدیل می کند ، که می تواند برای سوخت و ساز استفاده شود .

با این حال توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده می تواند در طول روز باعث احساس خستگي شود .

وقتی قند و کربوهیدرات های فرآوری شده مصرف می شوند ، باعث افزایش سریع قندخون می شوند . این نشان می دهد که لوزالمعده شما مقدار زیادی انسولین تولید می کند تا قند را از خون خارج کرده و به سلول های شما وارد کند .

این افزایش سطح قند خون و یا کاهش آن می تواند احساس خستگي را در شما ایجاد کند. با اشتیاق به انرژی سریع ، به طور ذاتی به یک وعده دیگر از کربوهیدرات های تصفیه شده دسترسی پیدا می کنید ، که می تواند منجر به یک چرخه معیوب شود. برای ثابت نگه داشتن سطح انرژی خود ، غذاهای کامل و سرشار از فیبر مانند سبزیجات و حبوبات را جایگزین شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده کنید .

 

2. زندگی بی تحرک

عدم فعالیت می تواند دلیل اصلی خستگی و کم انرژی بودن شما باشد . اما بسیاری از افراد می گویند که آنها بیش از حد در اثر ورزش کردن خسته شده اند .

در حقیقت ، در یک مطالعه اخیر ، این شایع ترین دلیلی بود که بزرگسالان و افراد مسن برای ورزش نکردن بیان کردند ؛ توضیح دیگر می تواند سندرم خستگی مزمن (CFS) باشد ، که با خستگی شدید و غیرقابل توضیح به صورت روزانه مشخص می شود .

تحقیقات همچنین نشان داده است که ورزش می تواند در افراد سالم و کسانی که بیماری های دیگری مانند سرطان دارند ، خستگی را کاهش دهد. علاوه بر این ، به نظر می رسد حتی افزایش حداقل فعالیت بدنی نیز مفید باشد .

برای تقویت سطح انرژی خود ، رفتارهای کم تحرک خود را با رفتارهای فعال جایگزین کنید. به عنوان مثال ، بجای نشستن هر زمان بایستید ، به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید و به جای رانندگی در مسافت های کوتاه پیاده روی کنید .

 

خستگی

3. خواب کافی با کیفیت بالا

از دیگر دلایل خستگی همیشگی می توان ایجاد اختلال در خواب باشد . در حقیقت کم خوابیدن یکی از بارزترین دلایل خستگی است که بدن با آن مواجه می شود .

بدن شما هنگام خواب کارهای زیادی انجام می دهد ، از جمله ذخیره حافظه و ترشح هورمون هایی که متابولیسم و ​​سطح انرژی شما را تنظیم می کنند . می دانید که بعد از یک شب خواب باکیفیت ، شما معمولاً احساس شادابی ، هوشیاری و انرژی می کنید .

نکته مهم ، خواب باید آرام و بدون وقفه باشد تا به مغز شما اجازه دهد که هر پنج مرحله از هر چرخه خواب را پشت سر بگذارد

به نظر می رسد علاوه بر خواب کافی ، حفظ یک روال منظم خواب نیز از خستگی جلوگیری می کند طبق تحقیقات انجام شده هر فرد باید در شبانه روز هفت ساعت بخوابد تا با کم خوابی مواجه نشود .

در یک مطالعه ، نوجوانانی که روزها و آخر هفته ها همزمان به رختخواب می رفتند نسبت به کسانی که دیرتر بیدار بودند و آخر هفته ها ساعت کمتری می خوابیدند ، خستگی و دشواری کمتری برای خوابیدن گزارش کردند .

تحرک بدنی در طول روز ممکن است به شما کمک کند تا شب ترمیم بیشتری داشته باشید و خواب خوبی را تجربه کنید . یک مطالعه در افراد مسن نشان داد که ورزش به بهبود کیفیت خواب و کاهش سطح خستگی کمک می کند .

 

4. حساسیت های غذایی

حساسیت یا عدم تحمل غذایی معمولاً علائمی مانند راش ، مشکلات گوارشی ، آبریزش بینی یا سردرد ایجاد می کند. اما خستگی علامت دیگری است که اغلب نادیده گرفته می شود .

همچنین ، تحقیقات نشان می دهد که کیفیت زندگی ممکن است بیشتر در افراد دارای حساسیت غذایی تحت تأثیر خستگی قرار گیرد ، عدم تحمل غذایی معمول شامل گلوتن ، لبنیات ، تخم مرغ ، سویا و ذرت است .

اگر شک دارید که مصرف برخی از غذاها باعث خستگي شما شده اند ، با یک متخصص آلرژی یا متخصص تغذیه مشورت کنید که می تواند شما را از نظر حساسیت غذایی آزمایش کند یا یک رژیم حذف برای شما تعیین کند که کدام یک از غذاها مشکل ساز هستند .

5. هیدراتاسیون نامناسب

هیدراته ماندن برای حفظ سطح انرژی بسیار مهم است . بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی که هر روز در بدن شما اتفاق می افتد منجر به از دست دادن آب می شود که باید جایگزین شود .

کمبود آب بدن زمانی اتفاق می افتد که شما مایعات کافی برای جایگزینی آب از دست رفته در ادرار ، مدفوع ، عرق و نفس خود ننوشید .

چندین مطالعه نشان داده است که حتی کمبود آب بدن می تواند منجر به کاهش سطح انرژی و کاهش توانایی تمرکز شود .

در یک مطالعه ، هنگامی که مردان روی تردمیل کار می کردند و 1٪ از توده بدن خود را در مایعات از دست می دادند ، آنها خستگی بیشتری را نسبت به زمانی که همان تمرین را انجام می دادند در حالی که به خوبی هیدراته بودند را تجربه کرده اند .

اگرچه ممکن است شنیده باشید که باید روزانه هشت لیوان آب بنوشید ، اما ممکن است بسته به وزن ، سن ، جنسیت و سطح فعالیت خود به مقدار بیشتری یا کمتر از این نیاز داشته باشید .

نکته اصلی نوشیدن به اندازه کافی برای حفظ سطح آبرسانی مناسب است . علائم معمول کم آبی شامل تشنگی ، خستگي ، سرگیجه و سردرد باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *