خواص اثبات شده لوبیا برای سلامتی

لوبیا دانه هایی بوده که به نام خانواده حبوبات ، نخود ، بادام زمینی ، و عدس شناخته می شود . آنها منبع سرشاری از پروتئین ، فیبر ، آهن و ویتامین ها هستند که فواید زیادی برای سلامتی ارائه می دهند . شایان ذکر است که پروتئین یک ماده مغذی ضروری برای است . پروتئین موجود در لوبیا می تواند به حفظ و ترمیم بدن کمک کند . همچنین این لوبیاها را می توان به صورت خشک ، کنسرو شده یا منجمد مورد استفاده قرار داد . آنها همچنین از نظر تغذیه ای با لوبیا سبز یا لوبیای مومی متفاوت هستند که در آن فرد کل غلاف را می خورد .

بعلاوه لوبیا سرشار از اسیدهای آمینه بوده که در ساختارهای پروتئینی موثر می باشد و بدن برای بهبود و ایجاد بافت های جدید مانند استخوان ، عضله ، مو ، پوست و خون از آنها استفاده می کند . در ادامه مقاله هلث نوت همراه ما باشید تا به شرح کامل خواص این حبوبات بپردازیم .

 

 

انواع لوبیا

انواع لوبیا

در اینجا برخی از انواع لوبیا بسیار محبوب در میان سلایق مختلف را ذکر کرده ایم :

  • لوبیا چیتی
  • لوبیای لیما
  • لوبیای سیاه
  • لوبیای گاربانزو
  • لوبیاهای قرمز
  • دانه های سویا

خواص لوبیا

برخی از مهم ترین خواص لوبیا عبارت اند از :

فوايد لوبیا برای دیابت

از دیگر مزایای این دانه برای سلامتی ، کمک به مبتلایان دیابتی و کاهش علائم آنها می باشد .در واقع لوبیا ممکن است به ثبات سطح گلوکز خون کمک کند یا حتی از دیابت جلوگیری کند . لوبیا سرشار از فیبر است که می تواند به کاهش قند خون کمک کند . دانشمندان یک بررسی در سال 2017 نتیجه گرفتند که مصرف یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد .

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است به کاهش قند خون در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا هستند کمک کند . علاوه بر این ، بررسی های صورت گرفته دیگری به طور خاص تأثیر افزودن یک فنجان حبوبات به رژیم روزانه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را نشان می دهد . این تحقیق کاهش سطح قند خون و فشار خون پایین را در گروهی که حبوبات را بیش از گروه کنترل که فیبر گندم کامل بیشتری دارند ، نشان داد .

لوبیا سرشار از پروتئین

از دیگر خاصیت های لوبیا برای سلامتی می توان به سرشاری ان از پروتئین مغذی برای بدن اشاره نمود . در واقع پروتئین یک ماده مغذی حیاتی بوده و در حفظ و ترمیم بدن نقش اساسی دارد . شایان ذکر است که لوبیا سرشار از اسیدهای آمینه ، عناصر سازنده پروتئین می باشد . 20 آمینو اسید وجود دارد و 9 مورد از آنها ضروری است . همچنین فرآورده های دامی ، سویا و کینوا همه پروتئین کامل هستند ، به این معنی که آنها حاوی همه نه اسید آمینه ضروری اند . با این حال ، افراد می توانند پروتئین های ناقص را با آجیل ، دانه ها ، لبنیات یا غلات در یک وعده غذایی یا در طول روز ترکیب کنند و بخورند و پروتئین کامل تولید کنند که لوبیا سیرشار از این ماده مغذی می باشد .

به عنوان مثال ، یک شخص می تواند برای ناهار لوبیا را با برنج بخورد . این دانه بعلاوه ، کالری و چربی اشباع کمتری نسبت به برخی دیگر از منابع پروتئین مانند گوشت و لبنیات چربی کامل یا کم چربی دارند . در اینجا نمونه هایی از محتوای پروتئین لوبیا عبارت اند از :

  • یک فنجان (40 گرم ) یا یک وعده لوبیای سیاه کنسرو شده 14.5 گرم پروتئین ، 16.6 گرم فیبر و 4.56 میلی گرم آهن را تأمین می کند .
  • یک وعده یا 155 گرم حبوبات ادامک پوسته ، 18.5 گرم پروتئین ، 08.06 گرم فیبر و 3.52 میلی گرم آهن تأمین می کند .

 

خواص لوبیا

خواص لوبیا برای سرطان

از دیگر مزایای این حبوبات برای سلامتی ، کاهش خطر ابتلا به این عالرضه و کمک به مبتلایان آن برای بهبود علائم آنها می باشد . در واقع برخی از بررسی های صورت گرفته در این زمینه نشان داده اند که لوبیا به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل می کند . این تأثیرات می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد . همچنین نتایج یک بررسی دیگر در سال 2016 نشان داد که لوبیای سیاه بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی را دارد . یعلاوه بررسی دیگری در سال 2017 نشان داد که مواد شیمیایی در لوبیای سیاه در شمال شرقی چین می تواند با جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی موثر باشد و منجر به کاهش رشد سرطان روده بزرگ به ویژه شود .

لوبیا سرشار از فولات

از دیگر خاصیت های این دانه برای سلامتی ، سرشاری آن از فولات می باشد . در واقع لوبیا حاوی چندین ماده مغذی حیاتی از جمله فولات بوده است . فولات برای سلامتی کلی ، ایجاد سلول های قرمز خون سالم و جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین در دوران بارداری ضروری است . شایان ذکر است که یک وعده (یک فنجان) یا 155 گرم لوبیای ادمام پوسته شده 482 میکروگرم فولات را تأمین می کند .

فواید لوبیا برای سلامت قلب

شایان توجه است ، افرادی که به طور منظم حبوبات مصرف می کنند احتمال مرگ در اثر حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی عروقی کمتر است . دانشمندان یک بررسی در سال 2015 اظهار داشتند که یکی از دلایل کاهش خطر قلب و عروق این است که افراد پروتئین های گوشت حیوانات با چربی بالاتر را جایگزین لوبیا می کنند . همچنین یک تحیق صورت گرفته دیگر در سال 2016 نشان داد که رابطه مشخصی بین خوردن لوبیا و خطر کمتری برای بیماری کرونر قلب وجود دارد .

بعلاوه مواد مغذی موجود در لوبیا ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند . در واقع کلسترول بالا یک عامل خطر برای بیماری های قلبی و حملات قلبی می باشد . نتایجی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی با فیبر بالا به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند . جالب است بدانید که یک وعده فنجان یا 88 گرم لوبیای سیاه حدود 14 گرم فیبر تأمین می کند و این میزان بیش از نیمی از نیاز روزانه هر فرد به فیبر می باشد .

خواص لوبیا برای سلامت روده

از خاصیت های دیگر لوبیا برای سلامتی می توان به کمک برای سلامتی روده توسط این دانه اشاره نمود . بررسی های مختلفی نشان داده است که انواع لوبیاها ، به ویژه لوبیا سیاه ، با بهبود عملکرد سد روده و افزایش تعداد باکتریهای مفید ، سلامت روده را افزایش می دهند . این امر ممکن است به جلوگیری از بیماری های مرتبط با روده کمک کند . باکتری های مفید روده همچنین از عملکرد سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کنند و ممکن است باعث کاهش وزن شوند . لوبیا کلنی های باکتری روده سالم را تغذیه می کند .

لوبیا سرشار از آنتی اکسیدان ها

از دیگر مزایای این حبوبات برای سلامتی ، سرشاری ان از آنتی اکسیدان های مغذی برای سلامت بدن می باشند . در واقع لوبیا سرشار از پلی فنول که نوعی آنتی اکسیدان است ، می باشد . این آنتی اکسیدان ها با اثر رادیکال های آزاد که مواد شیمیایی آسیب رساننده ای هستند که بدن در طی متابولیسم و ​​سایر فرآیندها تولید می کند ، مبارزه می کنند . رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب سلول شوند که منجر به بیماری های مختلف شود . آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کنند تا رادیکال های آزاد را از بین ببرد . به این ترتیب ، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند لوبیا می توانند از بدن در برابر بیماری محافظت کنند .

 

 

خواص لوبیا

فواید لوبیا برای کنترل اشتها

از دیگر مزایای لوبیا برای سلامتی ، تنظیم وزن مناسب افراد از طریق کاهش اشتهای آنها می باشد . در واقع هنگامی که فردی لوبیا می خورد ، فیبر و نشاسته سالم موجود در آن می تواند به ایجاد احساس سیری و رضایت کمک کند . شایان ذکر است مطابق یک بررسی در سال 2015 ، این دانه به عنوان یک استراتژی طولانی مدت در رژیم غذایی می تواند از پرخوری جلوگیری کرده و منجر به کاهش وزن شود .

عوارض لوبیا

البته باید توجه داشت که لوبیا نیز مانند سایر حبوبات ها و موتد خوراکی دیگر ، در کنار خواص بی شماری که دارد ممکن است عوارض و مشکلات سلامتی را برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد . به طور مثال ، برخی از افراد به لوبیا یا اعضای خانواده حبوبات حساسیت یا آلرژی دارند . بادام زمینی و سویا محرک های رایج هستند . افرادی که به یک نوع حبوبات حساسیت دارند ، هنگام مصرف انواع دیگر باید مراقب باشند . بسیاری از حبوبات و پالس ها حاوی لکتین هستند که پروتئین هایی هستند که به طور بالقوه برای انسان سمی هستند . همچنین خیساندن و جوشاندن لوبیا ، محتوای لکتین را کاهش می دهد .

البته شایان ذکر است که مهم ترین عوارض جانبی خوردن لوبیا ، گاز و ناراحتی روده می باشد . اینها خطرناک نیستند اما می توانند برای برخی از افراد ناخوشایند و حتی دردناک باشند . وقتی فردی حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه می کند ، باید مقدار آن را به تدریج افزایش دهد تا به روده زمان تنظیم شود . لوبیا ممکن است برای فردی با سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مناسب نباشد . داغ غوطه ور شدن دانه و دور انداختن آب مورد استفاده برای خیساندن ، یا جوانه زدن و یا پخت و پز آنها ممکن است به کاهش علائم گوارشی کمک کند . افراد می توانند آنزیم های گوارشی را به عنوان مکمل برای هضم حبوبات در بدن استفاده کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *