خواص فوق العاده و بی نطیر ماهی

ماهی یکی از سالم ترین غذاهایی است که بسیاری از افراد روزانه و یا هفته ای چند بار از آن در رژیم غذایی خود استفاده می کنند . این غذای دریایی سرشار از مواد مغذی مهم از جمله پروتئین و ویتامین D است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد .

در حقیقت ماهی همچنین منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است ، که فوق العاده برای بدن و مغز شما مهم و مفید هستند . ماهی جزء غذاهایی است که علاوه بر بزرگسالان برای کودکان نیز بسیار مفید می باشد .

در این بخش از مقاله هلث نوت با ما همراه باشید تا با خواص فوق العاده ماهی بیشتر آشنا شوید .

 

خواص ماهی

 

خواص ماهی

1. ماهی سرشار از مواد مغذی

ماهی سرشار از مواد مغذی بسیاری است که اکثر مردم فاقد آن هستند و از این خواص فوق العاده ماهی نیز غافل اند .

این شامل پروتئین بسیار بالا ، ید ، و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است .

گونه های چرب ماهی در برخی واقع سالم ترین نوع آن هستند . به این دلیل که ماهی های چرب از جمله ماهی آزاد ، ماهی قزل آلا ، ساردین ، ​​ماهی تن و ماهی خال مخالی از نظر مواد مغذی پایه چربی بیشتر هستند .

این شامل ویتامین D ، ماده مغذی محلول در چربی است که بسیاری از افراد فاقد آن هستند.

در واقع ماهی های چرب همچنین دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، که برای عملکرد مطلوب بدن و مغز بسیار مهم هستند و به شدت با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط هستند .

بهتر است برای بهره بردن بدن از اسیدهای چرب امگا 3 ،حداقل یک یا دو بار در هفته از ماهی استفاده کنید .

2. کاهش خطر حمله قلبی و مغزی با خواص ماهی

از دیگر فواید ماهی می توان به کاهش حملات قلبی اشاره کرد . در حقیقت حملات قلبی و مغزی دو دلیل شایع در مرگ زودرس در جهان است . ماهی ها یکی از سالم ترین غذاهایی است که می توانید بخورید .

در واقع بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده می کنند کمتر در معرض خطر حملات قلبی ، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند .

همچنین محققان بر این باورند که انواع چرب ماهی ها به دلیل داشتن اسید چرب امگا 3 بسیار مفیدتر از سایر گونه ها برای سلامت قلب هستند .

 

3. تقویت سلامت مغز با خواص ماهی

می توان برای سلامت و تقویت مغز از ماهی و حتی روغن آن استفاده کرد . در واقع عملکرد مغز با سن رابطه معکوس دارد بدین معناست که با افزایش سن عملکرد مغز کاهش می یابد .

در حالی که کاهش خفیف ذهنی طبیعی است ، بیماری های جدی تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر نیز وجود دارد.

بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که افرادی که ماهی بیشتری می خورند ، کاهش فکری کندتری دارند .

همچنین مطالعات نشان می دهد که افرادی که هر هفته ماهی می خورند دارای ماده خاکستری بیشتری ( بافت اصلی عملکرد مغز شما ) در قسمت هایی از مغز هستند که احساسات و حافظه را تنظیم می کنند .

 

خواص ماهی

4. پیشگیری و درمان افسردگی با فواید ماهی

یکی از بیماری هایی که این روزها اکثر خانم ها و آقایان به آن مبتلا هستند ، افسردگی می باشد . در واقع افسردگی یک بیماری روحی رایج است که باید علائم آن را کنترل کرد و با آن کنار آمد .

علائم این بیماری با کمبود روحیه ، اندوه ، کاهش انرژی و از بین رفتن علاقه به زندگی و فعالیت ها مشخص می شود .

اگرچه تقریباً به اندازه بیماری قلبی یا چاقی مورد بحث قرار نگرفته است ، در حال حاضر افسردگی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان است .

مطالعات نشان داده است که افرادی که به طور منظم ماهی می خورند کمتر دچار افسردگی می شوند

در واقع برخی از آزمایشات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است با افسردگی مقابله کرده و به طور قابل توجهی اثربخشی داروهای ضد افسردگی را افزایش دهند .

همچنین بهتر است بدانید که ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 نیز ممکن است به سایر شرایط روحی مانند اختلال دو قطبی نیز کمک کنند .

 

5. ماهی سرشار از ویتامین D

ویتامین D مانند هورمون استروئیدی در بدن شما عمل می کند و 41.6٪ از جمعیت ایالات متحده با کمبود آن مواجه هستند. ماهی و فرآورده های ماهی از بهترین منابع غذایی ویتامین D هستند. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و شاه ماهی حاوی بالاترین مقدار هستند .

یک وعده 4 اونس (113 گرم) بسته ماهی قزل آلا پخته شده در حدود 100٪ از مقدار توصیه شده ویتامین D را دارا هستند .برخی روغن های ماهی مانند روغن کبد ماهی نیز دارای ویتامین D بسیار بالایی هستند و بیش از 200٪ مقدار روزانه (DV) را در یک قاشق غذاخوری را تأمین می کنند .

اگر به دلیل زندگی آپارتمان نشینی از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب محروم هستید و یا به طور منظم ماهی های چرب نمی خورید ،بهتر است برای دریافت ویتامین دی از مکمل های آن استفاده کنید .

 

6. جلوگیری از بروز آسم در کودکان با فواید ماهی

می دانید که آسم یک بیماری شایع است که با التهاب مزمن مجاری تنفسی مشخص می شود و باعث تنگی نفس و خفگی در فرد می شود .

مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم ماهی با 24٪ کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان ارتباط دارد ، اما هیچ تأثیر قابل توجهی در بزرگسالان مشاهده نشده است . بنابراین کسانی که به آسم مبتلا هستند و یا حتی کودکانی که به آن دچار هستند بهتر است از خواص و فوايد ماهی غافل نشوند .

 

خواص ماهی

7. تقویت بینایی با خواص ماهی

بهتر است بدانید که از دیگر فواید ماهی تقویت و سلامت بینایی است ، به ویژه با افزایش سن که بینایی کاهش می یابد بهتر است از ماهی در وعده های غذایی خود استفاده کنید . تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) دلیل اصلی اختلال بینایی و کوری است که بیشتر افراد مسن را درگیر می کند . برخی شواهد نشان می دهد که ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در برابر این بیماری محافظت کنند .

در یک مطالعه ، مصرف منظم ماهی با 42٪ کاهش خطر AMD در زنان ارتباط داشت . مطالعه دیگری نشان داد که خوردن ماهی چرب یک بار در هفته با 53٪ کاهش خطر AMD (مرطوب) عروق عصبی مرتبط است .

 

8. بهبود کیفیت خواب با خواص ماهی

از دیگر فوايد ماهی ، بهبود کیفیت خواب می باشد . اختلالات خواب از جمله بی خوابی و کم خوابی در بیشتر افراد به طور چشمگیری افرایش یافته است ، بنابراین برای رفع این اختلال می توان از ماهی و یا روغن آن بهره برد .

افزایش قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است نقشی در بهبود آن داشته باشد ، اما برخی از محققان معتقدند که کمبود ویتامین D نیز ممکن است در این امر موثر باشد .

در یک مطالعه 6 ماهه در 95 مرد میانسال ، یک وعده غذایی با ماهی سالمون 3 بار در هفته منجر به بهبود خواب و عملکرد بهتر روزانه شد ، بنابراین محققان بر این باورند که این امر ناشی از محتوای ویتامین D است .

 

9. افزودن آسان به رژیم غذایی

از دیگر ویژگی ها و خواص فوق العاده ای که دارد و همچنین به دلیل طعم و مزه خوشمزه آن به راحتی آماده می شود.

به همین دلیل ، ترکیب آن در رژیم غذایی باید نسبتاً آسان باشد. خوردن ماهی یک یا دو بار در هفته برای استفاده از فواید آن کافی می باشد .

در صورت امکان ، بهتر است که ماهی های وحشی را به جای پرورشی انتخاب کنید . زیرا ماهی های وحشی تمایل بیشتری به امگا 3 دارند و احتمال آلودگی آنها به آلاینده های مضر در آنها کمتر است .

ماهی قزل آلا را می توان به صورت پخته ، سرخ شده ، دریایی یا جوشانده تهیه کرد . همچنین با بسیاری از سبزیجات و غلات به خوبی جفت می شود .

 

خواص ماهی

نحوه مصرف ماهی

– کباب کردن و سوخاری کردن ماهی

یکی از روش های رایج و معمول برای استفاده از ماهی ، کباب کردن آن می باشد . کباب کردن و پخت ماهی روشهای آشپزی بسیار مشابهی است که هر دو شامل اعمال گرمای خشک به غذای شما در دمای بسیار بالا هستند .

در واقع در هر دو روش راهی سریع برای پخت ماهی های بسیار خوشمزه و بدون افزودن چربی است .

متأسفانه شناخته شده است که هم کباب کردن و هم پخته کردن باعث ایجاد برخی از ترکیبات مضر به نام آمین های هتروسیکلیک (HAs) و هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (PAH) می شود .

این دو نوع ترکیبات هنگامی تشکیل می شوند که بافت عضلانی گوشت یا ماهی در دمای بسیار بالا گرم شود ، به خصوص روی شعله این کار انجام شود .

در عین حال ، خطرات مرتبط با این ترکیبات تنها به مصرف زیاد گوشت قرمز یا فرآوری شده مرتبط است .

کباب کردن نیز ممکن است منجر به تشکیل ترکیباتی به نام محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون (AGE) شود .

این ترکیبات با افزایش سن به طور طبیعی در بدن شما تشکیل می شوند ، اما همچنین می توانند در غذاهای حاوی ماهیچه مانند گوشت و ماهی در دمای بالا پخته شوند

سطح بالای AGEs با طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ، دیابت و آلزایمر مرتبط است .

همچنین برای کاهش قرار گرفتن در معرض این ترکیبات ، از پخت و پز با شعله باز خودداری کنید و سعی کنید زمان پخت و پز خود را تا حد ممکن کوتاه کنید و از خوردن گوشت سوخاری نیز پرهیز کنید .

علاوه بر این ، استفاده از ماریناد روی ماهی خود قبل از کباب کردن ، ممکن است به کاهش تشکیل HA و PAH نیز کمک کند .

 

– سرخ کردن و تفت دادن ماهی

در حقیقت تفت دادن و سرخ کردن ماهی از روش های پخت در دمای بالا است که از چربی داغ استفاده می شود .

همچنین سرخ كردن عمیق شامل غوطه وری مواد غذایی در مقدار زیادی چربی است ، در حالی كه در سرخ كردن در ماهیتابه از مقدار بسیار كمی چربی در تابه استفاده می شود.

در هنگام سرخ کردن ، ماهی مقداری از چربی را جذب می کند ، میزان کالری آن را افزایش می دهد و انواع چربی موجود در آن را تغییر می دهد . پختن ماهی شما در روغنی مانند روغن گیاهی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 می تواند محتوای امگا 6 التهابی آن را افزایش دهد

نشان داده شده است که این میزان در ماهی هایی که به جای تفت خوردن بیشتر سرخ شده اند ، به دلیل مقادیر بیشتری روغن استفاده شده ، بیشتر اتفاق می افتد. به طور کلی ، ماهی لاغر همچنین تمایل به جذب روغن بیشتری نسبت به ماهی های چرب و چاق دارد .

درجه حرارت بالا هنگام سرخ کردن بیش از سایر روش های پخت به اسیدهای چرب سالم امگا 3 در ماهی آسیب می رساند .  سایر مواد مغذی نیز ممکن است در معرض خطر باشند ، زیرا یک مطالعه نشان داد سرخ کردن ماهی قزل آلا مقدار ویتامین D موجود در آن را به نصف کاهش می دهد . درجه حرارت بالای سرخ کردن همچنین ممکن است باعث ایجاد بیشتر ترکیبات مضر HAs ، PAHs و AGEs شود .

به طور کلی ، سرخ کردن به دلیل مقادیر کمتری روغن که استفاده می کند ، سالم تر از سرخ شدن است. علاوه بر این ، بهتر است روغنی را انتخاب کنید که در حرارت زیاد پایدار باشد و چربی های سالم تری به ماهی شما اضافه کند. روغن زیتون یکی از گزینه های سالم برای انجام این کار است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *