خواص فوق العاده بی نظیر هندوانه برای سلامتی

هندوانه از میوه های بسیار خوشمزه ای است که محبوبیت زیادی در میان سلیقه های مختلف دارد و بسیار تامین کنند آب مورد نیاز بدن می باشد . این میوه یک میان وعده شیرین و با طراوت کم کالری تابستانی می باشد که هیدراتاسیون و همچنین مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را تأمین می کند . هندوانه ها به همراه طالبی و خیار یکی از اعضای خانواده Cucurbitaceae هستند . این میوه خوشمزه در واقع در پنج نوع متداول دانه دار ، بی دانه ، مینی ، زرد و نارنجی موجود است . در ادامه مقاله هلث نوت همراه ما باشید تا برخی از مهم ترین خواص این میوه برای سلامتی را بیان کنیم .

 

خواص هندوانه

خواص هندوانه

محتوای آب هندوانه می تواند به فرد در هیدراته ماندن کمک کند . هندوانه در حدود 90٪ آب است که این امر باعث می شود در تابستان بدنتان با کم آبی مواجه نباشد . هندوانه همچنین حاوی آنتی اکسیدان است . این مواد می توانند به حذف مولکول های معروف به رادیکال های آزاد یا گونه های واکنشی از بدن کمک کنند . بدن در طی فرآیندهای طبیعی ، مانند متابولیسم ، رادیکال های آزاد تولید می کند . آنها همچنین از طریق سیگار کشیدن ، آلودگی هوا ، استرس و سایر فشارهای محیطی ایجاد می شوند .

اگر بیش از حد بسیاری از رادیکال های آزاد در بدن باقی بماند ، اکسیداتیو استرس می تواند رخ دهد . این می تواند منجر به آسیب سلول شود و ممکن است منجر به طیف وسیعی از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی شود . بدن می تواند برخی رادیکال های آزاد را به طور طبیعی از بین ببرد ، اما آنتی اکسیدان های غذایی از این روند پشتیبانی می کنند . برخی دیگر از خاصیت های این میوه برای سلامتی عبارت اند از :

فواید هندوانه برای آسم

یکی از خاصیت های این میوه برای سلامتی ، کمک به مبتلایان آسم و رفع علائم آنها می باشد . برخی از دانشمندان معتقدند که رادیکال های آزاد در ایجاد آسم نقش دارند . وجود برخی از آنتی اکسیدان ها در ریه ها ، از جمله ویتامین C ، ممکن است خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد . بررسی ها تأیید نکرده اند که مصرف مکمل های ویتامین C می تواند به جلوگیری از آسم کمک کند ، اما رژیم غذایی غنی از ویتامین C ممکن است از برخی محافظت ها برخوردار باشد . یک فنجان گلوله هندوانه با وزن تقریبی 154 گرم  12.5 میلی گرم ویتامین C یا بین 14 تا 16 درصد از نیاز روزانه فرد را تأمین می کند .

خواص هندوانه برای فشار خون

از دیگر مزایای این میوه برای سلامت افراد ، تنظیم فشار خون و کاهش مقدار زیاد آن می باشد . یک بررسی در سال 2008 نشان داد که عصاره هندوانه فشار خون را در مچ پا و اطراف مچ پا در افراد میانسال مبتلا به چاقی و فشار خون بالا کاهش می دهد . ال سیترولین و ال آرژنین ، دو آنتی اکسیدان موجود در هندوانه ممکن است عملکرد عروق را بهبود بخشد . لیکوپن ، آنتی اکسیدان دیگر موجود در هندوانه نیز می تواند به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند .

بعلاوه فیتواسترول ها ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است به مدیریت لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد کمک کنند و هندوانه سرشار از این ماده می باشد .  برخی از دستورالعمل ها مصرف روزانه 2 گرم (گرم) فیتواسترول را توصیه می کنند . 154 گرم توپ هندوانه مقدار کمی ، 3.08 میلی گرم ، فراهم می کند . کاهش کلسترول LDL ممکن است به جلوگیری از فشار خون و بیماری های قلبی عروقی (CVD) کمک کند .

 

خواص هندوانه

سرشاری هندوانه از مواد مغذی

از دیگر خاصیت های هندوانه می توان به سرشاری آن از مواد مغذی سالم برای بدن اشاره نمود . جدول زیر مقدار هر ماده مغذی در یک فنجان گلوله خربزه با وزن حدود 154 گرم را نشان می دهد که مقادیر آنها عبارت اند از :

  • انرژی : 46.2 کالری
  • کربوهیدرات : 11.6 گرم
  • فیبر : 0.6 گرم
  • کلسیم : 10.8 میلی گرم
  • فسفر : 16.9 میلی گرم
  • منیزیم : 15.4 میلی گرم
  • پتاسیم : 172 میلی گرم
  • فولات : 4.6 میکروگرم
  • کولین : 6.3 میلی گرم
  • کاروتن بتا : 467 میکروگرم
  • لوتئین و زاگزانتین : 12.3 میکروگرم
  • لیکوپن : 6،980 میکروگرم
  • فیتواسترول : 3.08 میلی گرم

هندوانه همچنین حاوی موارد زیر است :

  • ویتامین های گروه B ، مانند تیامین ، نیاسین و ریبوفلاوین
  • روی ، منگنز ، سلنیوم ، فلوراید و سایر مواد معدنی ضروری
  • تریپتوفان ، لوسین ، لیزین ، آرژنین و سایر آنتی اکسیدان ها

فوايد هندوانه برای سرطان

رادیکال های آزاد می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه برخی از انواع سرطان داشته باشند . استرس اکسیداتیو که ایجاد می کنند می تواند منجر به آسیب سلول DNA شود . آنتی اکسیدان های رژیمی موجود در هندوانه مانند ویتامین C با مقابله با رادیکال های آزاد می توانند از بروز سرطان جلوگیری کنند . همچنین مصرف لیکوپن را با خطر کمتری سرطان پروستات مرتبط است .

خواص هندوانه برای هضم غذا

هندوانه محتوای آب بالایی دارد و همچنین مقداری فیبر تأمین می کند . این مواد مغذی با جلوگیری از یبوست و تنظیم منظم حرکات روده به تقویت روده کمک می کنند ؛ بنابراین مصرف حداقل هفتگی این میوه برای سلامتی بسیار توصیه می شود .

فواید هندوانه در آبرسانی

از دیگر مزیت های هندوانه برای سلامتی ، تنظیم آب مورد نیاز بدن می باشد . در واقع هندوانه حدود 90٪ آب است و همچنین الکترولیت هایی مانند پتاسیم را تأمین می کند . این باعث می شود که در ماه های گرم تابستان یک میان وعده به عنوان یک انتخاب سالم انتخاب شود . مردم می توانند برای یک میان وعده خوشمزه ، هندوانه را به صورت آب ، یا به صورت منجمد خرد شده میل کنند . آب برای سلامتی بسیار ضروری می باشد ؛ بنا براین مصرف حداقل هفتگی این میوه توصیه می شود .

 

خواص هندوانه

خواص هندوانه بذای سلامت مغز

کولین آنتی اکسیدان دیگری است که در هندوانه وجود دارد . این ماده در عملکردها و فعالیت های ذکر شده بسیار موثر است :

  • حرکت عضله
  • رشد اولیه مغز
  • یادگیری و حافظه
  • انتقال تکانه های عصبی
  • حفظ ساختار غشای سلولی

یک تئوری نشان می دهد که کولین ممکن است به کاهش روند زوال عقل در بیماری آلزایمر کمک کند ، اما شواهد کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد .

فواید هندوانه برای درد عضله

هندوانه و آب هندوانه ممکن است درد عضلانی را کاهش داده و باعث بهبود زمان بهبودی بدنبال ورزش در ورزشکاران شود . در یک بررسی در سال 2015 ، حدود 2 ساعت قبل از مسابقه نیمه ماراتن ، ورزشکاران نیم لیتر آب پلاسبو یا هندوانه را با ال سیترولین اضافه شده نوشیدند . کسانی که نوشیدنی هندوانه مصرف کرده اند 24 تا 72 ساعت بعد از مسابقه میزان درد عضلانی کمتری را گزارش کردند .

خواص هندوانه برای پوست

از دیگر فواید این میوه می توان به سلامت پوست اشاره کرد . هندوانه حاوی ویتامین C است که بدن برای تولید کلاژن به آن نیاز دارد . کلاژن برای ساختار سلول و عملکرد ایمنی بدن ضروری می باشد . ویتامین C همچنین باعث ترمیم زخم می شود . بررسی ها نشان می دهد که ویتامین C ممکن است به ارتقا سلامت پوست سالم از جمله کاهش خطر آسیب های ناشی از افزایش سن کمک کند .

فواید هندوانه برای سندرم متابولیک

هندوانه ممکن است ویژگی های سندرم متابولیک از جمله چاقی و اقدامات قلبی عروقی را بهبود بخشد . در یک بررسی ، 33 نفر با اضافه وزن یا چاقی هر روز 2 فنجان هندوانه یا کلوچه کم چربی به مدت 4 هفته مصرف کردند . افرادی که هندوانه خوردند نسبت به افرادی که کلوچه ها را خوردند احساس گرسنگی کمتر و رضایت بیشتری داشتند . بعلاوه ، بعد از 4 هفته ، کسانی که هندوانه می خوردند موارد زیر را تجربه نمودند :

  • فشار خون سیستولیک پایین
  • بهبود نسبت کمر به باسن
  • سطح بالاتری از آنتی اکسیدان ها در خون
  • وزن بدن پایین و شاخص توده بدن ( BMI )

میزان استرس اکسیداتیو در افرادی که این کلوچه ها را خوردند نسبت به گروه هندوانه بیشتر بود . فشار خون و چربی بدن آنها نیز افزایش یافت .

 

خواص هندوانه

خواص هندوانه برای ادرار آسان

برخی از افراد از داروهای ادرار آور برای کمک به بدن خود در حذف آب و نمک اضافی استفاده می کنند . این می تواند برای افرادی که مشکلات کلیوی ، فشار خون بالا و سایر شرایط دارند مفید باشد . یک بررسی در سال 2017 نتیجه گرفت که عملکرد ادرار آور هندوانه ممکن است به اندازه فوروزماید ، که یک ادرار آور شناخته شده است ، موثر باشد . این می تواند آن را به یک گزینه طبیعی برای افراد با مایعات اضافی تبدیل کند . شایان ذکر است که بدون مشورت با پزشک متخصص ، هرگز مصرف داروی ادرار آور را قطع نکنید .

فواید هندوانه در رژیم غذایی

از آنجا یی که این میوه بسیار خوشمزه است به آسانی می توان آنرا با انواع خوراکی ها ترکیب و میل نمود . در  اینجا برخی از برای ترکیب هندوانه عبارت اند از :

  • آب میوه : هندوانه خرد شده و چند قطعه یخ را در یک مخلوط کن برای یک نوشیدنی الکترولیت سرد ، گوارا قرار دهید که برای تامین آب بدن پس از ورزش یا یک روز در معرض آفتاب مناسب است .
  • سالاد : برای یک سالاد خوش طعم و سالم هندوانه ، نعناع و موزارلا تازه را به یک بستر برگ اسفناج اضافه کنید .
  • دانه های تفت داده شده : دانه های هندوانه را به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر تفت دهید تا یک میان وعده خوشمزه درست کنید .

عوارض هندوانه

هندوانه نیز مانند سایر میوه ها ، علاوه بر داشتن خواص متعدد برای سلامتی ، می تواند در برخی موارد خطراتی را نیز به همراه داشته باشد . البته شایان ذکر است که مقادیر متوسط ​​هندوانه برای اکثر مردم خطر جدی برای سلامتی ندارد ، اما ممکن است برخی از آنها مراقبت کنند . در اینجا برخی از مهم ترین عوارض این میوه برای سلامتی را بیان کرده ایم :

 

عوارض هندوانه

آلرژی

برخی ممکن است علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر ، تورم و مشکل تنفس بعد از خوردن هندوانه را داشته باشند . اگر این اتفاق بیفتد ، فرد سریعا باید به پزشک مراجعه کند ؛ زیرا گاهی اوقات می تواند منجر به آنافیلاکسی شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی می باشد .

دیابت

هندوانه میوه ای با قند طبیعی است . افراد دیابتی باید در برنامه وعده های غذایی روزانه حساب این کربوهیدرات ها را داشته باشند . بهتر است هندوانه کامل مصرف شود تا آب ، زیرا آب دادن باعث از بین رفتن فیبر و جذب قند برای بدن می شود . این ممکن است خطر افزایش سن گلوکز را افزایش دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *