خواص شگفت انگیز گیلاس و کارکرد بی نظیر آن

گیلاس ها میوه های کوچک ، قرمز و تردی می باشند که بسته به نوع متنوعی که از آنها موجود است ، اندازه و عطر و طعم آنها نیز متفاوت می باشد . معمولاً دو دسته اساسی از گیلاس وجود دارد که در یکی از این دو ، شیرین یا ترش قرار خواهند گرفت . گیلاس شیرین معمولاً همانطور که می آید خورده می شود ، در حالی که از گیلاس ترش بیشتر در پخت و پز استفاده می شود . در واقع این میوه از آن دسته میوه های پرطرفداری بوده که بسیار برای سلامت انسان مفید می باشد . برخی معتقدند خاستگاه گیلاس قاره آسیا است و این میوه افزون بر طعم دلپذیر خواص زیادی نیز دارد .

شایان ذکر است که هر درخت گیلاس در یک فصل حدود 7000 گیلاس تولید میکند و رنگ گیلاس از زرد تا سیاه متغیر است ، اما معروف ترین نوع گیلاس به رنگ قرمز می باشد و شکل آن از کروی تا قلبی تغییر میکند . از گیلاس میتوان در تهیه تارت ، پای گیلاس ، آب میوه استفاده نمود ، این میوه سرشار از مواد مغذی و ویتامین است و همچنین برای کالری سوزی بسیار کمک کننده است و میتواند جایگزین غذاهای پرکالری شود ؛ همچنین کالری مصرفی روزانه را کاهش دهد . در ادامه مقاله هلث نوت با ما همراه باشید تا به شرح خواص بی نظیر این میوه بپردازیم .

 

خواص گیلاس

 

خواص گیلاس

گیلاس منبع عظیمی از انواع ویتامین‌ ها و مواد عالی است که در طب سنتی کاربرد بسیاری دارد ، این میوه دارای طبع سرد است و حاوی آب ، پروتئین ، فیبر ، چربی ، قند ، آهن ، کلسیم و گوگرد می باشد . یک فنجان گیلاس دارای مقادیر بالای کالری ، فیبر ، پروتئین ، ویتامین‌ A و ویتامین C است . مصرف این میوه به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک می‌کند ، این میوه بیشتر از خاصیت آنتی اکسیدانی ، منبع طبیعی ملاتونین ، هورمونی که چرخه خواب و بیداری را در بدن تنظیم می‌کند ، می باشد . همچنین این میوه محبوب نه تنها خوشمزه بوده بلکه اثرات سلامتی قدرتمند را نیز به همراه دارد که در اینجا برخی از فواید آن را ذکر کرده ایم :

خواص گیلاس برای درمان التهاب

یکی از فایده های این میوه ، کمک به بیماری التهاب و کاهش آن می باشد . غلظت بالای ترکیبات گیاهی موجود در گیلاس می تواند عامل بسیاری از فواید سلامتی این میوه باشد . اگرچه مقدار آن بسته به نوع مختلف می تواند متفاوت باشد ، اما همه گیلاس ها با آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهاب بسته بندی می شوند . این سرشاری آنتی اکسیدانی می تواند به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کند ، همچنین سایر بیماری های مزمن و پیری زودرس را نیز کاهش می دهد .

در حقیقت گیلاس حاوی مقادیر بالای پلی فنول یا همان گروه بزرگ از مواد شیمیایی گیاهی که به مقابله با آسیب سلولی ، کاهش التهاب و سلامتی کلی کمک می کند ، می باشد . رژیم های غذایی سرشار از پلی فنول می توانند در برابر بسیاری از بیماری های مزمن ، از جمله بیماری های قلبی ، دیابت ، افت روانی و برخی سرطان ها محافظت کنند . این میوه های سنگی همچنین حاوی رنگدانه های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن و ویتامین C هستند که هر دو دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خوبی به شمار می روند .

 

خواص گیلاس

فواید گیلاس برای تقویت بدن پس از ورزش

از دیگر خاصیت های این میوه مغذی ، کمک به دوره ریکاوری بدن بعد از انجام ورزش های مختلف می باشد . بررسی ها نشان می دهد که ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان موجود در گیلاس می تواند به کاهش درد ، آسیب و التهاب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند . به نظر می رسد گیلاس های ترش و آب آنها از انواع شیرین موثرتر باشند ، هرچند که هر دو اینها می تواند به ورزشکاران کمک کنند ، اما مشخص شده که آب گیلاس ترش باعث تسریع در بهبود عضلات ، کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش و جلوگیری از کاهش قدرت در ورزشکاران نخبه ، مانند دوچرخه سواران و دوندگان ماراتن می شود .

علاوه بر این ، برخی بررسی های دیگر نشان می دهد که محصولات گیلاس ممکن است در عملکرد ورزشی موثر باشد . یک بررسی بر روی 20 زن در حال فعالیت نشان داد ، کسانی که 2 اونس یا همان 60 میلی لیتر آب گیلاس تارت نوشیدند ، روزانه به مدت 8 روز سریع تر بهبود یافتند و پس از انجام تمرینات تکرار شده مکرر ، آسیب عضلانی و درد کمتری داشتند .

 

خواص گیلاس برای سلامت قلب

از دیگر مزیت های این میوه ، کمک به بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از ابتلا به حملات قلبی می باشد . افزایش مصرف میوه های سرشار از مواد مغذی مانند گیلاس یک روش خوشمزه برای محافظت از قلب می باشد . بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از میوه ، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط بوده و گیلاس از این نظر بسیار سودمند است ؛ زیرا غنی از مواد مغذی و ترکیباتی از جمله آنتی اکسیدان های پتاسیم و پلی فنول است که به عنوان تقویت کننده سلامت قلب شناخته می شوند . فقط 1 فنجان (154 گرم) گیلاس حفره دار و شیرین ، 10٪ از DV را برای پتاسیم همچنین ماده معدنی که برای سلامت قلب ضروری است ، تأمین می کند .

این میوه به شما کمک می کند تا سدیم اضافی را از بدن خارج کرده ، فشار خون را تنظیم کنید به همین دلیل مصرف بیشتر پتاسیم با کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی همراه است . علاوه بر این ، گیلاس حاوی آنتی اکسیدان های قوی پلی فنول ، از جمله آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها می باشد که با محافظت در برابر آسیب سلولی و کاهش التهاب ممکن است به سلامت قلب شما کمک کند . در حقیقت ، مصرف بیشتر پلی فنول ها به ویژه آنتوسیانین ها ، فلاونول ها و کاتچین ها با کاهش قابل توجه خطر بیماری قلبی طی 5 سال همراه می باشد .

 

خواص گیلاس

فوايد گیلاس برای بهبود آرتروز و نقرس

از دیگر خاصیت های گیلاس ، بهبود علائم آرتروز و نقرس و جلوگیری از ابتلا به آنها می باشد . در حقیقت به دلیل اثرات ضد التهابی قوی ، می تواند نوعی آرتروز ناشی از تجمع اسید اوریک که منجر به تورم شدید ، التهاب و درد در مفاصل می شود را درمان می کند . بسیاری از بررسی ها نشان می دهد که گیلاس با مهار پروتئین های التهابی که می تواند به کاهش علائم مربوط به آرتروز کمک کند ، از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و التهاب را نیز کاهش می دهد ؛

همچنین ممکن است سطح اسید اوریک را در بدن به ویژه برای کسانی که نقرس دارند کاهش دهد . در بین افرد مبتلا به نقرس ، کسانی که بیش از 2 روز گیلاس تازه می خورند ، نسبت به افرادی که این میوه را مصرف نکرده اند ، 35٪ حمله نقرس کمتری دارند . علاوه بر این ، تحقیقات نشان داده ، هنگامی که مصرف گیلاس با داروی نقرس آلوپورینول ترکیب می شود ، حملات نقرس 75٪ کمتر از دوره هایی است که هیچ گیلاس یا آلوپورینول مصرف نشده است .

 

سرشاری گیلاس از مواد مغذی

همه انواع گیلاس سرشار از مواد مغذی و فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی می باشند و یک فنجان ( 154 گرم ) گیلاس شیرین ، خام و حفره دار حاوی مواد مغذی زیر است که عبارت اند از :

  • کالری : 97
  • پروتئین : 2 گرم
  • کربوهیدرات : 25 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • ویتامین C : 18٪ ارزش روزانه (DV)
  • پتاسیم : 10٪ DV
  • مس : 5٪ DV
  • منگنز : 5٪ DV

 

خواص گیلاس

این مواد مغذی ، به ویژه فیبر ، ویتامین C و پتاسیم ، از بسیاری جهات برای سلامتی مفید می باشند . ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست ضروری است ، در حالی که پتاسیم برای انقباض عضله ، عملکرد عصب ، تنظیم فشار خون و بسیاری از فرایندهای مهم بدن لازم می باشد . گیلاس همچنین منبع خوبی از فیبر است ، که با سوخت رسانی به باکتری های مفید روده و تقویت نظم روده به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند ؛ به علاوه ، آنها ویتامین های گروه B ، منگنز ، مس ، منیزیم و ویتامین K را تأمین می کنند که برای سلامت انسان بسیار ضروری هستند .

خواص گیلاس برای بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب ، از دیگر خواص بی نظی این میوه است و خوردن یا نوشیدن آب گیلاس تارت می تواند برای بهبود کیفیت خواب شما بسیار موثر باشد . این مزایای تقویت کننده خواب ممکن است به دلیل غلظت بالای میوه در ترکیبات گیاهی باشد . علاوه بر این ، گیلاس حاوی ملاتونین است ، ماده ای که به تنظیم چرخه خواب و بیداری شما کمک می کند .

یک بررسی بر روی 20 نفر نشان داد ، کسانی که به مدت 7 روز کنسانتره آب آلبالو ترش می نوشیدند ، در مقایسه با دارونما افزایش قابل توجهی در سطح ملاتونین ، مدت زمان خواب و کیفیت خواب را تجربه کردند . با این حال ، مشخص نیست که آیا خوردن گیلاس تازه قبل از خواب نیز همین تأثیر را دارد یا نه . در نهایت ، مطالعات بیشتری برای درک بهتر چگونگی مصرف گیلاس و محصولات گیلاس برای کم خوابی و داشتن خواب کافی و مفید باید انجام شود .

فواید گیلاس در رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد مغذی ، از مهم ترین روش ها برای سلامت بدن انسان می باشد . گیلاس همه کاره و فوق العاده خوشمزه است . هر دو نوع شیرین و ترش آن به خوبی با غذاهای مختلفی جفت می شوند . به علاوه ، محصولات مرتبط ، مانند گیلاس خشک ، پودر گیلاس و آب گیلاس ، موارد قبل توجهی را به بسیاری از دستور العمل ها اضافه می کنند ، همچنین روش های زیادی برای گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد که در این بخش از مقاله هلث نوت به شرح آنها خواهیم پرداخت :

  • از آنها به عنوان یک میان وعده شیرین تازه لذت ببرید .
  • گیلاس های خشک را با چیپس شکلات تلخ ، پوسته های نارگیل شیرین نشده و بادام های نمکی ترکیب کنید تا یک ترکیب خانگی خوشمزه باشد .
  • کمپوت گیلاس را از تارت یخ زده یا آلبالو شیرین درست کنید و با قاشق روی ماست ، بلغور جو اضافه کنید .
  • گیلاس های نصف شده و بدون هسته را به سالاد میوه اضافه کنید .
  • گیلاس خشک را در کالاهای پخته شده گنجانید تا شیرینی طبیعی لگد بزند .
  • کمی آب گیلاس تارت به آب گازدار اضافه کرده و روی آن یک گوه لیمو قرار دهید .
  • گیلاس های تازه یا پخته شده را به بستنی ، پای ، مواد خرد شده و سایر دسرها اضافه کنید .
  • یک سس کباب گیلاس خانگی درست کنید تا در ظرف های گوشت یا مرغ استفاده شود .
  • گیلاس های یخ زده را به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید.

 

عوارض گیلاس

عوارض گیلاس

گیلاس حاوی مقدار بالایی فیبر است ، به طوریکه در هر فنجان ۳ گرم فیبر وجود دارد . اگرچه بعید به نظر می رسد این مقدار فیبر باعث بروز عوارض جانبی شود اما اگر این میوه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی با درصد فیبر بالا مصرف شود ، به ویژه زمانیکه مقدار فیبر دریافتی به سرعت افزایش یابد ؛ علائمی مانند گاز روده ، کرامپ های شکمی و نفخ را به دنبال خواهد داشت . همچنین اگرچه گیلاس حاوی مواد مغذی است اما درصورتیکه به جای سایر مواد مغذی ضروری بدن مصرف شود کمبودهای تغذیه ای را به دنبال خواهد داشت . گیلاس سرشار از منابع کربوهیدرات مانند قند طبیعی ، فیبر ، ویتامین C و پتاسیم بوده اما فاقد میزان کافی از ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین غذایی و چربی های اشباع نشده است .

با این وجود در صورتی که گیلاس به میزان توصیه شده در یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود منجر به کمبودهای تغذیه ای نخواهد شد . آلرژی از دیگر مضرات گیلاس برای سلاکت افراد می باشد . در صورت آلرژی به گیلاس ، احتمال عوارض جانبی ناخوشایند یا حتی در مواردی ، خطرناک وجود دارد . آلرژی به گیلاس به صورت حس بسته شدن راه گلو ، تنگی نفس و کهیر ظاهر می شود . درصورت مشاهده هر کدام از این علائم بعد از مصرف گیلاس ، از خوردن این میوه اجتناب کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید .

خواص گیلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *