هر آنچه لازم است درباره ویتامین C بدانید .

ویتامین C ماده مغذی مورد نیاز بدن برای تشکیل رگ های خونی ، غضروف ، عضله و کلاژن در استخوان ها می باشد ، همچنین برای روند بهبودی بدن شما حیاتی است . ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلولهای شما در برابر تأثیر رادیکال های آزاد ، مولکول هایی که هنگام تجزیه مواد غذایی در بدن یا قرار گرفتن در معرض دود تنباکو ، نور خورشید ، اشعه ایکس یا منابع دیگر تولید می شوند ، کمک می کند . این رادیکال های آزاد می توانند در بیماری های قلبی ، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند . این ویتامین به بدن کمک می کند آهن را جذب و ذخیره کند و از آنجا که بدن شما ویتامین C تولید نمی کند ، باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید .

ویتامین C در مرکبات ، توت ها ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، فلفل ، کلم بروکسل ، کلم بروکلی و اسفناج یافت می شود ؛ همچنین به صورت مکمل خوراکی ، به صورت کپسول و قرص های جویدنی در دسترس است و تقریبا اکثر افراد از رژیم غذایی سالم به اندازه کافی ویتامین C دریافت می کنند . کمبود شدید ویتامین C ممکن است منجر به بیماری به نام اسکوربوت شود که باعث کم خونی ، خونریزی لثه ، کبودی و ترمیم ضعیف زخم می شود . در ادامه مقاله هلث نوت به شرح کامل تر این ویتامین خواهد پرداخت ؛ با ما همراه باشید .

 

فوايد ویتامین C

خواص ویتامین C

ویتامین C از ویتامین های ضروری است ، به این معنی که بدن شما نمی تواند آن را تولید کند . با این حال ، نقش های بسیاری دارد و با مزایای چشمگیر سلامتی مرتبط است . این ویتامین به عنوان یک محلول در آب ، در بسیاری از میوه ها و سبزیجات ، از جمله پرتقال ، توت فرنگی ، میوه کیوی ، فلفل دلمه ای ، کلم بروکلی ، کلم پیچ و اسفناج یافت می شود . مصرف روزانه توصیه شده برای ویتامین C برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است . در حالی که معمولاً دریافت ویتامین C از غذاها توصیه می شود ، بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود به مکمل ها روی می آورند . در اینجا برخی خواص کاربردی این ویتامین را ذکر کرده ایم :

فواید ویتامین C در کاهش ابتلا به بیماری های مزمن

یکی از خاصیت های این ویتامین ، تقویت بدن و به دنبال آن کاهش سطح ابتلا به بیماری های مختلف می باشد . آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند . آنها این کار را با محافظت از سلول ها در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند . هنگامی که رادیکال های آزاد تجمع می یابند ، می توانند حالت معروف به استرس اکسیداتیو را ایجاد کنند که با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است . بررسی ها نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا 30 درصد افزایش دهد . این به دفاع طبیعی بدن کمک می کند تا با التهاب مقابله کند .

خواص ویتامین C در کاهش فشار خون

از دیگر فایده های این ویتامین ، تنظیم فشار خون و کاهش مقدار بالای آن می باشد . در واقع فشار خون بالا فرد را در معرض خطر بیماری های قلبی قرار می دهد و علت اصلی مرگ در جهان محسوب می شود . بررسی ها نشان داده است که ویتامین C ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا و بدون فشار خون کمک کند . همچنین مصرف مکمل ویتامین C به شل شدن رگهای خونی که از قلب خون حمل می کنند کمک می کند که موجب کاهش سطح فشار خون می شود .

علاوه بر این ، مصرف مکمل ویتامین C به طور متوسط ​​در بزرگسالان سالم باعث کاهش فشار خون سیستولیک (مقدار بالاتر) 3.8 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (مقدار پایین تر) 1.5 میلی متر جیوه می شود . در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا ، مکمل های ویتامین C به طور متوسط ​​فشار خون سیستولیک را 4.9 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به میزان 1.7 میلی متر جیوه کاهش می دهند . اگرچه این نتایج امیدوار کننده است ، اما مشخص نیست که آیا تأثیرات آن روی فشار خون طولانی مدت است یا خیر .

 

فوايد ویتامین C

فواید ویتامین C در کاهش بیماری های قلبی

از دیگر مزایای این ویتامین مفید برای بدن ، کمک به بهبود عملکرد قلب و کاهش سطح حملات قلبی می باشد ، همچنین مانع ایست قلبی است . بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که بسیاری از عوامل مختلف از جمله فشار خون بالا ، میزان کلسترول بالای تری گلیسیرید یا LDL (بد) و سطح پایین کلسترول HDL (خوب) خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند . ویتامین C می تواند به کاهش این عوامل خطر کمک کند . به عنوان مثال ، بررسی ها نشان داده که ، افرادی که حداقل 700 میلی گرم ویتامین C روزانه مصرف می کنند 25٪ کمتر از کسانی که مکمل ویتامین C مصرف نمی کنند خطر بیماری قلبی دارند .

جالب است بدانید ، بررسی دیگری نشان داد که مصرف ویتامین C از غذاها  نه مکمل ها با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است . با این حال ، دانشمندان مطمئن نبودند که آیا افرادی که غذاهای غنی از ویتامین C مصرف می کنند نیز نسبت به افرادی که از مکمل استفاده می کنند از یک سبک زندگی سالم پیروی می کنند یا خیر . بنابراین ، هنوز مشخص نیست که آیا این اختلافات به دلیل ویتامین C یا سایر جنبه های رژیم غذایی آنها بوده است . مصرف حداقل 500 میلی گرم ویتامین C در روز بر عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول خون و سطح تری گلیسیرید اثرگذار است ؛ با این حال ، اگر قبلاً یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C مصرف کرده اید ، مکمل ها ممکن است مزایای اضافی برای سلامت قلب نداشته باشند .

 

فوايد ویتامین C در کاهش حملات نقرس

این ویتامین می تواند سطح اسید اوریک خون را کاهش دهد و به جلوگیری از حملات نقرس کمک کند . نقرس نوعی آرتروز است که فوق العاده دردناک است و شامل التهاب مفاصل ، به ویژه انگشتان شست پا می باشد . افراد مبتلا به نقرس تورم و حملات ناگهانی و شدید درد را تجربه می کنند . علائم نقرس در صورت وجود بیش از حد اسید اوریک در خون ظاهر می شود . اسید اوریک ماده زائدی است که توسط بدن تولید می شود و در سطوح بالا ممکن است متبلور و در مفاصل رسوب کند . جالب است بدانید که بررسی ها نشان داده ، ویتامین C می تواند به کاهش اسید اوریک در خون کمک کرده و در نتیجه از حملات نقرس محافظت کند .

به عنوان مثال ، کسانی که بیشترین ویتامین C را مصرف می کنند ، به طور قابل توجهی سطح اسید اوریک خون در آنها کمتر از افرادی است که کمترین میزان مصرف را دارند . همچنین افرادی که مکمل ویتامین C مصرف می کنند 44٪ خطر نقرس کمتری دارند . علاوه بر این ها ، مصرف مکمل ویتامین C طی 30 روز به طور قابل توجهی اسید اوریک خون را کاهش می دهد . اما باید توجه داشت ، در حالی که به نظر می رسد ارتباط قوی بین دریافت ویتامین C و سطح اسید اوریک وجود دارد ، مطالعات بیشتری در مورد اثرات ویتامین C بر نقرس لازم است .

فوايد ویتامین C

خواص ویتامین C در کمبود آهن

از دیگر مزایای این ویتامین کمک به جبران کمبود آهن در بدن است . آهن ماده مغذی مهمی است که عملکردهای متنوعی در بدن دارد و برای ساخت سلول های قرمز خون و انتقال اکسیژن به بدن ضروری است . مکمل های ویتامین C می توانند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک کنند . ویتامین C در تبدیل آهن جذب شده ضعیف ، مانند منابع آهن گیاهی ، به فرم آسان تر جذب کمک می کند و این امر به ویژه برای افرادی که رژیم غذایی بدون گوشت دارند بسیار مفید است ؛ زیرا گوشت منبع اصلی آهن می باشد .

در حقیقت ، صرف 100 میلی گرم ویتامین C ممکن است جذب آهن را 67٪ بهبود بخشد در نتیجه ، ویتامین C ممکن است به کاهش خطر کم خونی در افراد مستعد کمبود آهن کمک کند . در یک بررسی ، به 65 کودک مبتلا به کم خونی فقر آهن خفیف ، مکمل ویتامین C داده شد . محققان دریافتند که این مکمل به تنهایی به کنترل کم خونی آنها کمک می کند . اگر سطح آهن کمی دارید ، مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین C یا مصرف مکمل ویتامین C می تواند به بهبود سطح آهن خون کمک کند .

 

فواید ویتامین C در تقویت ایمنی

از دیگر فایده های این ویتامین ، تقویت سیستم ایمنی بدن است . یکی از دلایل اصلی مصرف مکمل های ویتامین C در افراد ، افزایش ایمنی بدن است ، زیرا ویتامین C در بسیاری از قسمت های سیستم ایمنی بدن نقش دارد ؛ ویتامین C به تشویق تولید گلبول های سفید خون معروف به لنفوسیت و فاگوسیت کمک می کند ، که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کند . همچنین ویتامین C به این سلول های سفید خون کمک می کند تا در عین محافظت از آنها در برابر آسیب مولکول های مضر ، مانند رادیکال های آزاد ، به طور موثرتری عمل کنند .

در ادامه باید بدانید که ویتامین C یک قسمت اساسی در سیستم دفاعی پوست است . این ماده به طور فعال به پوست منتقل می شود ، جایی که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به تقویت موانع پوست کمک کند . بررسی ها همچنین نشان داده است که مصرف ویتامین C می تواند زمان ترمیم زخم را کوتاه کند ؛ علاوه بر این ، سطح پایین ویتامین C با نتایج ضعیف سلامتی مرتبط است . به عنوان مثال ، افرادی که ذات الریه دارند ، سطح ویتامین C کمتری دارند و نشان داده شده است که مکمل های ویتامین C مدت بهبودی را کوتاه می کنند .

فوايد ویتامین C

خواص ویتامین C در تقویت حافظه

فایده دیگر این ویتامین ، کمک به تقویت حافظه در سنین پیری می باشد . زوال عقل اصطلاحی گسترده برای توصیف علائم ضعف تفکر و حافظه است . این بیماری بیش از 35 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد و به طور معمول در میان افراد مسن مشاهده می شود . بررسی ها نشان می دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب نزدیک مغز ، ستون فقرات و اعصاب که به طور کلی به عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می شوند ، می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند . همچنین ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است .

مقادیر کم این ویتامین با اختلال در توانایی فکر کردن و به خاطر آوردن ارتباط دارد . علاوه بر این ، تحقیقات مختلفی نشان داده که افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است سطح ویتامین C خون کمتری داشته باشند و دریافت زیاد ویتامین C از غذا یا مکمل ها با افزایش سن تأثیر محافظتی بر تفکر و حافظه دارد اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، مکمل های ویتامین C ممکن است در برابر بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کنند . با این حال برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی ، مطالعات بیشتری در این زمینه لازم می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *