چاقی و علل آن

چاقی چیست ؟

 

علل چاقی

 

یکی از بیماری های که بسیاری از افراد از وجود آن رنج می برند ، چاقی و اضافه وزن است . در واقع چاقی نوعی بیماری است که در صورت بروز وزن اضافی و یا چربی در بدن ایجاد می شود که ممکن است بر سلامتی وی تأثیر بگذارد. اگر فرد دارای شاخص توده بدنی بالا باشد ، معمولاً تشخیص پزشک چاقی و اضافه وزن وی است .

( BMI ) یا شاخص توده بدن ابزاری است که پزشکان برای ارزیابی اینکه آیا فردی از نظر وزن ، سن و جنس مناسب وزن خود را دارد ، استفاده می کنند. این اندازه گیری ترکیبی از قد و وزن است .

BMI بین 25 تا 29.9 نشان می دهد که فرد دارای اضافه وزن است. BMI 30 یا بالاتر نشان می دهد که یک فرد ممکن است چاقی داشته باشد .

سایر فاکتورها مانند نسبت اندازه دور کمر به باسن (WHR) ، نسبت دور کمر به قد (WtHR) و میزان و توزیع چربی روی بدن نیز در تعیین سلامت و وزن فرد نقش دارد. فرم بدن هستند.

اگر فردی چاقی و اضافه وزن داشته باشد ، این می تواند خطر ابتلا به تعدادی از شرایط سلامتی از جمله سندرم متابولیک ، آرتروز و برخی از انواع سرطان را افزایش دهد . سندرم متابولیک شامل مجموعه ای از موارد مانند فشار خون بالا ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی است.

بهترین و موثر ترین راه برای کاهش وزن ، حفظ وزن مناسب یا کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش است. اما در برخی از موارد که چاقی بیش از حد است ، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد .

در این بخش از مقاله هلث نوت با ما همراه باشید تا با علل و دلایل چاقی بیشتر آشنا شوید .

 

دلایل چاقی و اضافه وزن

 

1) مصرف بیش از حد کالری

کسانی که می خواهند از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنند بهتر است که در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنند ، تا در معرض خطر کمتری باشند .
وقتی فردی کالری بیشتری از انرژی مصرفی خود مصرف کند ، بدن کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند. این می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

همچنین ، برخی از انواع غذاها به احتمال زیاد باعث افزایش وزن می شوند ، به خصوص غذاهایی که دارای چربی و قند زیادی هستند .

برخی از غذاهایی که باعث اضافه وزن می شوند عبارتند از :

  • فست فودها
  • غذاهای سرخ شده ، مانند سیب زمینی سرخ کرده
  • گوشت های چرب و فرآوری شده
  • بسیاری از محصولات لبنی
  • غذاهای حاوی شکر اضافه شده مانند کالاهای پخته شده ، غلات صبحانه آماده و کلوچه ها
  • غذاهای حاوی قندهای مخفی ، مانند سس گوجه فرنگی و بسیاری دیگر از مواد غذایی کنسرو شده و بسته بندی شده
  • آب میوه های شیرین ، سودا و نوشیدنی های الکلی
  • غذاهای فرآوری شده ، پر کربوهیدرات ، مانند نان و یا نان شیرین
  • برخی از فرآورده های غذایی فرآوری شده حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا به عنوان یک ماده شیرین کننده ، از جمله مواد شور ، مانند سس گوجه فرنگی است.

بهتر است بدانید که خوردن زیاد این غذاها و ورزش کم می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود .

فردی که رژیم غذایی آن از میوه ها ، سبزیجات ، غلات سبوس دار و آب تشکیل شده است ، در صورت پرخوری یا به عنوان مثال عوامل ژنتیکی خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد ، همچنان در معرض خطر اضافه وزن نیز است.

با این حال ، به احتمال زیاد با حفظ وزن سالم از رژیم غذایی متنوعی بهره مند می شوند. غذاهای تازه و غلات کامل حاوی فیبر هستند که باعث می شود فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری کند و هضم سالم را تشویق کند .

 

علل چاقی

2) داشتن سبک زندگی بی تحرک

یکی دیگر از عواملی که کمک زیادی به جلوگیری از چاقی می کند ، فعالیت بدنی منظم می باشد . بسیاری از افراد در فعالیت های روزانه خود بسیار کند هستند و به آهستگی کارهای خود را انجام می دهند ، می توان گفت که نسبت به والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود بسیار کم تحرک تر زندگی می کنند.

نمونه هایی از عادت های کم تحرک عبارتند از:

  • کار در دفتر و نه کار دستی
  • به جای انجام فعالیت های بدنی در بیرون ، با رایانه بازی می کنید .
  • به جای پیاده روی یا دوچرخه سواری با ماشین به مکان ها بروید .
  • هرچه فرد در اطراف حرکت کند ، کالری کمتری می سوزاند .

همچنین ، فعالیت بدنی بر نحوه عملکرد هورمون های فرد تأثیر می گذارد و هورمون ها بر نحوه پردازش غذا توسط بدن تأثیر دارند .

چندین مطالعه نشان داده است که فعالیت بدنی می تواند به حفظ سطح انسولین کمک کند و همچنین سطح ناپایدار انسولین ممکن است منجر به افزایش وزن شود .

با این حال ، نوع و شدت فعالیت ممکن است بر میزان مفید بودن آن در کوتاه مدت و بلند مدت بر بدن تأثیر بگذارد .

علل چاقی

3) خواب کافی ندارید

ایجاد اختلال در خواب ، یکی دیگر از عواملی است که باعث چاقی می شود . تحقیقات انجام شده نشان می دهد که کمبود خواب خطر افزایش وزن و چاقی را افزایش می دهد .

محققان شواهدی را برای بیش از 28000 کودک و 15000 بزرگسال در انگلستان از سال 1977 تا 2012 بررسی کردند. در سال 2012 ، آنها نتیجه گرفتند که کمبود خواب به طور قابل توجهی خطر چاقی را در بزرگسالان و کودکان افزایش می دهد .

این تغییرات و اختلالات کودکان 5 ساله را نیز تحت تأثیر قرار می دهد .

این تیم پیشنهاد کرد که کمبود خواب ممکن است منجر به چاقی شود زیرا می تواند منجر به تغییرات هورمونی شود که باعث افزایش اشتها می شود .

در واقع وقتی به اندازه کافی نمی خوابید ، بدن شما گرلین تولید می کند ، این همان هورمونی است که اشتها را تحریک می کند. در عین حال ، کمبود خواب همچنین منجر به تولید کمتر لپتین ، هورمونی می شود که اشتها را سرکوب می کند .

 

4) اختلال در غدد درون ریز

تیمی از دانشگاه بارسلونا مطالعه ای را در مجله جهانی گوارش منتشر کرد که سرنخی از چگونگی فروکتوز مایع ( نوعی قند ) در نوشیدنی ها را فراهم می کند ، متابولیسم انرژی چربی را تغییر داده و منجر به کبد چرب و سندرم متابولیک می شود.

از ویژگی های سندرم متابولیک می توان به دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا اشاره کرد. افراد مبتلا به چاقی بیشتر به سندرم متابولیک مبتلا می شوند .

دانشمندان پس از تغذیه موش ها با محلول 10 درصد فروکتوز به مدت 14 روز ، متذکر شدند که متابولیسم آنها در حال تغییر است .

دانشمندان بر این باورند که بین مصرف زیاد فروکتوز و چاقی و سندرم متابولیک رابطه ای وجود دارد . مقامات نگرانی را در مورد استفاده از شربت ذرت با فروکتوز بالا برای شیرین کردن نوشیدنی ها و سایر محصولات غذایی ابراز کرده اند .

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که وقتی چاقی به دلیل مصرف فروکتوز رخ می دهد ، یک ارتباط نزدیک نیز با دیابت نوع 2 وجود دارد.

آنها خواستار تغییر در رژیم های غذایی جوانان برای جلوگیری از این مشکلات هستند :

  • پرهیز از شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • سس های آماده اغلب حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند که دانشمندان آن را با خطر چاقی مرتبط دانسته اند.
  • غذاهایی که حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند عبارتند از:
  • نوشابه ، نوشیدنی های انرژی زا و نوشیدنی های ورزشی
  • آب نبات و بستنی
  • خامه ساز
  • سس ها و چاشنی ها ، از جمله سس سالاد ، سس گوجه فرنگی ، و سس کباب
  • غذاهای شیرین مانند ماست ، آب میوه ها و غذاهای کنسروی
  • نان و سایر کالاهای پخته شده آماده
  • غلات صبحانه ، میله های غلات و میله های “انرژی” یا ” تغذیه ای “

 

برای کاهش مصرف شربت ذرت و سایر مواد افزودنی :

  • قبل از خرید برچسب ها را بررسی کنید .
  • موارد غیرشیرین یا کمتر پردازش شده را در صورت امکان انتخاب کنید .
  • سس سالاد درست کنید و محصولات دیگر را در خانه بپزید .
  • برخی از غذاها حاوی شیرین کننده های دیگری هستند ، اما این مواد می توانند اثرات سوئی نیز داشته باشند .

 

5) مصرف داروها و افزایش وزن

برخی از داروها همچنین می توانند منجر به افزایش وزن شوند.

نتایج بررسی و متاآنالیز منتشر شده در مجله غدد درون ریز بالینی و متابولیسم در سال 2015 نشان داد که برخی از داروها باعث افزایش وزن افراد در طی چند ماه می شوند.

  • داروهای ضد روان پریشی غیر معمول ، به ویژه اولانزاپین ، کوتیاپین و ریسپریدون
  • ضدتشنج و تثبیت کننده های خلقی و به طور خاص گاباپنتین
  • داروهای کاهش قندخون ، مانند تولبوتامید
  • گلوکوکورتیکوئیدها که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود
  • برخی از داروهای ضد افسردگی

با این حال ، برخی از داروها ممکن است منجر به کاهش وزن شوند. هرکسی که داروی جدیدی را شروع می کند و نگران وزن خود است باید از پزشک خود بپرسد که آیا این دارو برای افزایش وزن وی تاثیری دارد یا خیر .

 

علل چاقی

6) ژن چاقی

یک ژن معیوب به نام توده چربی و ژن مرتبط با چاقی (FTO) مسئول برخی موارد چاقی است .

مطالعه در سال 2013 امتیاز به ارتباط بین این ژن و منتشر شده :

  • چاقی
  • رفتارهایی که منجر به چاقی می شود .
  • مصرف بیشتر غذا
  • یک اولویت برای غذاهای پر کالری است .
  • توانایی اختلال در احساس سیری

هورمون گرلین نقش مهمی در رفتار خوردن دارد. گرلین همچنین از عملکردهای دیگر بر ترشح هورمون های رشد و چگونگی تجمع چربی در بدن تأثیر دارد .

فعالیت ژن FTO ممکن است بر احتمال چاقی فرد تأثیر بگذارد زیرا بر میزان گرلین فرد نیز تأثیر می گذارد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *