چرا پیاز برای شما مناسب است ؟

اگر چه همه سبزیجات برای سلامتی مهم هستند و انواع خاصی از مزیت های منحصر به فردی را ارائه می دهند. پیازها عضو جنس Allium از گیاهان گلدار هستند که شامل سیر ، صدف ، تره فرنگی و لوبیا نیز می باشد.  این سبزیجات حاوی ویتامین های مختلف ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قوی ای هستند که نشان داده شده است از بسیاری جهت ها موجب تقویت سلامتی می شوند. در حقیقت ، خواص دارویی پیاز از زمان های بسیار قدیم شناخته شده است ، هنگامی که از آن ها برای درمان بیماری هایی همانند سردرد ، بیماری های قلبی و زخم های دهان استفاده می شده است .

در این مبحث می خواهیم به چند  مزیت چشمگیر سلامتی پیاز بپردازیم .

فواید پیاز

 

بارگذاری شده با آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که اکسیداسیون را مهار می کنند ، فرآیندی که منجر به آسیب سلولی می شود و به بیماری هایی همانند سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی کمک می کند. پیاز منبع عالی آنتی اکسیدان ها است. در حقیقت ، آنها حاوی بیش از 25 نوع مختلف آنتی اکسیدان فلاونوئید می باشند . پیازهای قرمز ، به ویژه ، حاوی آنتوسیانین ها ، رنگ دانه های گیاهی خاص در خانواده فلاونوئید هستند که به رنگ  پیاز قرمز می دهند . مطالعات متعدد جمعیت نشان داده است که افرادی که غذاهای بیشتری مصرف می کنند سرشار از آنتوسیانین ها هستند ، و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند .به عنوان مثال ، یک مطالعه در 43.880 مرد نشان داد که میزان دریافت عادت به میزان 613 میلی گرم در روز آنتوسیانین با 14٪ خطر ابتلا به حملات قلبی غیر کشنده  ارتباط دارد. به شکل مشابه ، یک مطالعه در 93،600 زن مشاهده کرد که افرادی که بیشترین میزان مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین را داشتند ، 32% کمتر از زنان با کمترین میزان مصرف احتمال حمله قلبی را تجربه کردند . علاوه بر این ، آنتوسیانین ها در برابر برخی از سرطان ها و دیابت محافظت می شوند .

فواید پیاز

بسته بندی شده با مواد مغذی

پیازها به مواد مغذی متراکم هستند ، و به این معنی است که کالری کمی دارند اما از نظر ویتامین و مواد معدنی بسیار کم هستند. یک پیاز متوسط ​​فقط 44 کالری دارد اما مقدار قابل توجهی از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را تأمین می کند .  این سبزی به ویژه از نظر ویتامین C ، یک ماده مغذی در تنظیم سلامت ایمنی ، تولید کلاژن ، ترمیم بافت و جذب آهن است . ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند در بدن شما عمل می کند و از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند .پیاز همچنین سرشار از ویتامین های گروه B ، از جمله فولات (B9) و پیریدوکسین (B6) است ، که نقش مهمی در متابولیسم ، تولید گلبول های قرمز و عملکرد عصبی دارند . سرانجام ، آنها منبع خوبی از پتاسیم هستند ، ماده معدنی که در آن افراد زیادی وجود ندارد. در واقع ، متوسط ​​مصرف پتاسیم آمریکایی ها تقریبا نیمی از مقدار توصیه شده روزانه (DV) 4،700 میلی گرم است. عملکرد سلولی معمولی ، تعادل مایعات ، انتقال عصب ، عملکرد کلیه و انقباض عضلات همگی به پتاسیم احتیاج دارند .

ممکن است از سلامت قلب بهره مند شود

پیاز حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که با التهاب مبارزه می کنند ، تری گلیسیریدها را کاهش می دهند و کلسترول را کاهش می دهند ، همه ی این ها خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. خواص ضد التهابی قوی آنها همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کرده و از لخته شدن خون محافظت کند. کوئرستین یک آنتی اکسیدان فلاونوئید است که به شدت در پیاز متمرکز است. از آن جا که این یک ضد التهاب کاملا قوی می باشد ، ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا کمک کند. بر اساس یک مطالعه در 70 فرد دارای اضافه وزن با فشار خون بالا نشان داد که یک دوز 162 میلی گرم در روز عصاره پیاز غنی از کوئرستین به شکل قابل توجهی فشار خون سیستولیک را به میزان 3 تا 6 میلی متر جیوه در مقایسه با دارونما کاهش می دهد . همچنین مشخص شده است که پیاز باعث کاهش سطح کلسترول می شود. طبق یک مطالعه دیگر در 54 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نشان داد که مصرف مقادیر زیادی پیاز قرمز خام 40 تا 50 گرم در روز در صورت اضافه وزن و 50 تا 60 گرم در روز اگر چاق باشد به مدت هشت هفته موجب کاهش کل و بد LDL شد .  علاوه بر این ، شواهد حاصل از مطالعات حیوانی تأیید می کنند که مصرف پیاز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی ، از جمله التهاب ، سطح بالای تری گلیسیرید و تشکیل لخته خون را کاهش دهد .

 


بیشتر بخوانید : فواید فوق العاده فلفل دلمه ای برای سلامتی


حاوی ترکیبات ضد سرطان

خوردن سبزیجات از جنس آلیوم مانند سیر و پیاز با خطر کمتری از سرطان های خاص از جمله معده و روده بزرگ ارتباط دارد. بر اساس بررسی 26 مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان سبزیجات آللی را مصرف کرده اند ، 22٪ کمتر از افرادی که کمترین مقدار مصرف کرده اند مبتلا به سرطان معده تشخیص داده شده اند . علاوه بر این ، طی یک بررسی از 16 مطالعه در 13333 نفر نشان داد که شرکت کنندگان با بالاترین میزان مصرف پیاز در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند ، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را 15٪ کاهش داده است .  این خواص ضد سرطان با ترکیبات گوگرد و آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در سبزیجات آلیوم در ارتباط است . به عنوان مثال ، پیاز آنونین A ، یک ترکیب حاوی گوگرد را نشان می دهد که باعث کاهش رشد تومور و کند شدن شیوع سرطان تخمدان و ریه در مطالعات لوله آزمایش می شود. پیازها همچنین حاوی فیستین و کوئرستین ، آنتی اکسیدان های فلاونوئید هستند که می توانند رشد تومور را مهار کنند .

پیاز

کمک به کنترل قند خون

خوردن پیاز ممکن است به کنترل قند خون کمک کند ، که به خصوص  برای مبتلایان به دیابت یا پیشگیری دیابت بسیار مهم است. طبق یک مطالعه در 42 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن 3/5 اونس (100 گرم) پیاز قرمز تازه باعث کاهش قند خون ناشتا در حدود 40 میلی گرم در دسی لیتر بعد از چهار ساعت می شود . علاوه بر این ، مطالعات و بررسی های متعدد روی حیوانات نشان داده اند که مصرف پیاز ممکن است به نفع کنترل قند خون باشد. بر اساس یک مطالعه ی دیگر نشان داده شده که موش های صحرایی دیابتی با غذای حاوی 5٪ عصاره پیاز به مدت 28 روز ، قند خون ناشتا را کاهش داده و از نظر میزان چربی بدن نسبت به گروه کنترل چربی کمتری داشتند . ترکیبات خاص موجود در پیازها ، مانند کوئرستین و ترکیبات گوگرد ، دارای اثرات ضد دیابتی هستند. به عنوان مثال ، کوئرستین برای کنترل تنظیم قند خون در بدن با سلول های موجود در روده کوچک ، لوزالمعده ، عضله اسکلتی ، بافت چربی و کبد ارتباط برقرار می کند .

افزایش تراکم استخوان

اگرچه لبنیات برای تقویت سلامت استخوان اعتبار زیادی کسب می کنند ، بسیاری از غذاهای دیگر از جمله پیاز ممکن است به حمایت از استخوان های قوی کمک کنند .بر اساس یک مطالعه در 24 زن میان سال و یائسه نشان داد که افرادی که به مدت هشت هفته 3.4 اونس (100 میلی لیتر) آب پیاز مصرف کرده اند ، تراکم معدنی استخوان و فعالیت آنتی اکسیدانی را در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته اند . طبق یک مطالعه دیگر در 507 زن پیر یائسگی و یائسگی نشان داد که افرادی که حداقل یک بار در روز پیاز می خورند ، نسبت به افرادی که آنها را یک بار در ماه یا کمتر می خورند ، دارای 5٪ تراکم استخوان کلی هستند . به علاوه ، این مطالعه نشان داد كه زنان مسن كه بیشتر آنها پیاز می خورند ، خطر ابتلا به شکستگی لگن را در مقایسه با كسانی كه هرگز آن ها را نخوردند ، بیش از 20٪ كاهش داده است . همچنین اعتقاد بر این است که پیازها به کاهش استرس اکسیداتیو ، تقویت سطح آنتی اکسیدان و کاهش ریزش استخوان کمک می کنند ، که می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کرده و تراکم استخوان را تقویت کند .

___________________________________________________________

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی بدانید .

___________________________________________________________

فواید پیاز

خواص ضد باکتریایی

پیازها می توانند با باکتری های بالقوه خطرناک ، همانند Escherichia coli (E. coli) ، سودوموناس آئروژینوزا ، استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) و باسیلوس سرئوس  مبارزه کنند . علاوه بر این ، عصاره پیاز نشان داده شده است که مانع از رشد کلرای Vibrio ، باکتری است که یک نگرانی عمده بهداشت عمومی در جهان در حال توسعه است . به نظر می رسد کوئرستین استخراج شده از پیاز روشی بسیار قدرتمند برای مبارزه با باکتری ها است. طی یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که کوئرستین استخراج شده از پوست پیاز زرد با موفقیت رشد هلیکوباکتر پیلوری (H. پیلوری) و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)  را مهار کرد.

H. pylori یک باکتری است که با زخم معده و برخی سرطانهای گوارشی همراه است ، در حالی که MRSA یک باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک است که باعث ایجاد عفونت در نقاط مختلف بدن می شود . یک آزمایش لوله آزمایش دیگر نشان داد که کوئرستین به دیواره سلولی و غشای E. coli و S. aureus آسیب می زند .

_______________________________________________

بیشتر بخوانید: فواید بی نظیر کاهو رومی چیست؟

_______________________________________________

تقویت سلامت گوارش

پیاز منبع غنی از فیبر و پریمیوتیک ها است که برای سلامتی بهینه روده ضروری هستند.پربیوتیک ها انواع غیر قابل هضم فیبر هستند که توسط باکتری های مفید روده تجزیه می شوند.باکتری های روده از پربیوتیک تغذیه می کنند و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ایجاد می کنند ، از جمله استات ، پروپیونات و بوتیرات . مطالعات و تحقیقات نشان داده است که این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه باعث تقویت سلامت روده ، تقویت ایمنی ، کاهش التهاب و افزایش هضم می شوند . علاوه بر این ، مصرف غذاهای سرشار از پربیوتیک به افزایش پروبیوتیک ها ، همانند سویه های لاکتوباسیلوس و بیفیدو باکتری ها کمک می کند ، که از سلامتی گوارشی بهره مند می شوند . یک رژیم غذایی سرشار از prebiotics ممکن است به بهبود جذب مواد معدنی مهم مانند کلسیم ، که ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود بخشد کمک کند. پیازها به ویژه در اینولین پربیوتیک و فروکتولیگوساکاریدها غنی هستند . اینها به افزایش تعداد باکتری های دوستانه در روده شما و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند.

آسان به رژیم غذایی خود اضافه کنید :

  • پیاز جزء یکی از اصلی ترین مواد آشپزخانه ها در سراسر جهان است.
  • آنها به غذاهای خوشمزه طعم می دهند و می توان از آن به صورت خام یا پخته لذت برد.
  • ناگفته نماند ، آنها می توانند باعث افزایش مصرف فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی شوند.

در اینجا چند نکته در مورد نحوه اضافه کردن پیاز به رژیم غذایی شما آورده شده است :

  • از پیازهای خام برای اضافه کردن لکه ای از طعم به دستور گواکامول خود استفاده کنید.
    پیازهای کاراملیزه شده را به مواد پخته شده بامیان اضافه کنید.
    پیازهای پخته شده را با سایر سبزیجات برای یک غذای جانبی سالم ترکیب کنید.
    پیازهای پخته شده را به ظروف تخم مرغ همانند املت ، فریتاتا یا کوویچ اضافه کنید.
    گوشت مرغ ،  را با پیاز سس شده میل کنید.
    پیازهای قرمز و ریز خرد شده را به سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید.
    یک سالاد غنی از فیبر را با نخود ، پیاز خرد شده و فلفل قرمز درست کنید.
    از پیاز و سیر به عنوان پایه ای برای سوپ ها استفاده کنید.
    پیازها را درون ظروف هم بزنید سرخ کنید.
    تاکوهای برتر ، فجیتاها و سایر غذاهای مکزیکی با پیاز خام خرد شده.
    یک سالس خانگی را با پیاز ، گوجه فرنگی و سیر تازه تهیه کنید.
    یک سوپ پیاز و سبزیجات دل چسب آماده کنید.
    برای تقویت طعم دهنده پیاز را به دستور العمل های فلفل اضافه کنید.
    پیازهای خام را با گیاهان تازه ، سرکه و روغن زیتون مخلوط کنید تا یک سس سالاد خوشمزه خانگی تهیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *