استرس و تاثیرات آن بر بدن

یکی از مشکلاتی که در زندگی همه ی ما وجود دارد ، استرس است . با وجود این عامل نمی توان بر روی کارها به درستی تمرکز کرد، در آزمون های خود موفق شد و بسیاری از موارد دیگر وجود دارد که می تواند در آن دخیل باشد . علائم استرس ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد ، حتی اگر ممکن است متوجه آن نشوید.

ممکن است فکر کنید بیماری مقصر آن سردرد تحریک کننده ، بی خوابی مکرر یا کاهش انرژی و توانمندی شما در محل کار است. اما ممکن است استرس در واقع دلیل آن باشد و بهترین راه برای رهایی از استرس ، چگونگی درمان آن است .

در واقع ، علائم استرس می تواند بر بدن ، افکار و احساسات و رفتار شما تأثیر بگذارد. توانایی تشخیص علائم شایع استرس می تواند به شما در مدیریت آنها کمک کند.

استرس بدون کنترل می تواند به بسیاری از مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، چاقی و دیابت کمک کند.

 

تاثیرات استرس بر بدن

 

کنترل استرس

 

استرس یک واکنش طبیعی جسمی و روحی نسبت به تجربیات زندگی است. همه افراد هر از گاهی استرس خود را بروز می دهند . هر چیزی ، از مسئولیت های روزمره مانند کار و خانواده گرفته تا وقایع جدی زندگی مانند تشخیص جدید ، جنگ یا مرگ یکی از عزیزان و بسیاری از عوامل دیگر می تواند استرس ایجاد کند.

برای شرایط فوری و کوتاه مدت ، استرس می تواند برای سلامتی شما مفید باشد . این می تواند به شما کمک کند تا با شرایط بالقوه جدی کنار بیایید. بدن شما با ترشح هورمون هایی که قلب و ضربان های تنفسی شما را افزایش می دهند و عضلات شما را برای پاسخگویی آماده می کند ، به استرس پاسخ می دهد.

اگر شما نتوانید استرس به وجود آمده را کنترل کنید و دائم با آن دست و پنجه نرم کنید ، می تواند برای سلامتی شما خطرساز باشد. می تواند استرس مزمن می تواند علائم مختلفی ایجاد کند و بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد .

علائم استرس مزمن عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • افسردگی
  • سردرد
  • بیخوابی

-سیستم ایمنی

استرس سیستم ایمنی بدن را تحریک و تحت تاثیر قرار می دهد ، که این هم به عنوان یک مزیت میتوان از آن بهره برد و هم بعدها در صورت طولانی شدن استرس می تواند مضر باشد. مزیت آن برای موقعیت های فوری می باشد. این تحریک می تواند به شما در جلوگیری از عفونت و بهبود زخم کمک کند. اما با گذشت زمان ، هورمون های استرس سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و پاسخ بدن شما به مهاجمان خارجی را کاهش می دهند. افراد تحت استرس مزمن بیشتر در معرض بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین سایر عفونت ها هستند. استرس همچنین می تواند زمان بهبودی شما از یک بیماری یا آسیب را افزایش دهد.

– سیستم های تنفسی و قلبی عروقی

هورمون های استرس بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی شما تأثیر می گذارند. حتما شنیده اید که در زمان استرس میگویند نفس عمیق بکشید تا آرام تر شوید و بتوانید استرس خود را کنترل کنید.  در طی پاسخ به استرس ، شما سعی می کنید سریعتر نفس بکشید تا خون غنی از اکسیژن را به سرعت در بدن پخش کنید. اگر در حال حاضر مشکل تنفسی مانند  آسم یا آمفیزم دارید ، استرس می تواند تنفس را حتی سخت تر کند.

تحت استرس ، قلب شما نیز سریعتر پمپ می کند. هورمون های استرس باعث انقباض رگ های خونی و هدایت اکسیژن بیشتر به عضلات می شوند بنابراین قدرت بیشتری برای اقدام خواهید داشت. اما این امر فشار خون شما را نیز افزایش می دهد.

در نتیجه ، استرس مکرر یا مزمن باعث می شود قلب شما برای مدت طولانی بیش از حد کار کند و باعث ضربان بالا قلب شما شود. هنگامی که فشار خون شما افزایش می یابد ، خطرهای سکته مغزی یا حمله قلبی را نیز تهدید کنید .

 

استرس

 

– سیستم عضلانی

هنگام استرس در بدن اتفاقات عجیبی می افتد . ماهیچه های شما کشیده می شوند تا هنگام استرس از خود در برابر آسیب محافظت کنند. هنگامی که آرام می شوید تمایل دارند دوباره آزاد شوند ، اما اگر مدام تحت استرس باشید ، ممکن است عضلات فرصت شل شدن نداشته باشند. عضلات سفت باعث سردرد ، درد پشت و شانه و بدن درد می شوند. با گذشت زمان ، این می تواند یک چرخه ناسالم ایجاد کند زیرا شما ورزش را متوقف می کنید و برای تسکین به داروهای ضد درد و مسکن روی می آورید.

 

استرس

– دستگاه گوارش

تحت استرس ، کبد شما قند خون اضافی ( گلوکز ) تولید می کند تا انرژی شما را افزایش دهد. اگر تحت استرس مزمن هستید ، بدن شما قادر به همراهی با این افزایش قند اضافی نخواهد بود. استرس مزمن ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد .

هجوم هورمون ها ، تنفس سریع و افزایش ضربان قلب نیز می تواند سیستم گوارشی شما را ناراحت کند . به دلیل افزایش اسید معده ، به احتمال زیاد دچار سوزش معده یا ریفلاکس اسید می شوید. استرس زخم ایجاد نمی کند (باکتری به نام H.pylori اغلب ایجاد می کند) ، اما می تواند خطر ابتلا به آنها را افزایش دهد و باعث بهبود زخم های موجود شود.

استرس همچنین می تواند بر نحوه حرکت غذا در بدن تأثیر بگذارد و منجر به اسهال یا یبوست شود . ممکن است حالت تهوع ، استفراغ یا معده نیز داشته باشید .

 

– میل جنسی و سیستم تولید مثل

استرس هم برای جسم و هم برای ذهن بسیار دردناک است. از دست دادن اشتیاق خود در هنگام استرس مداوم غیر معمول نیست. اگرچه استرس کوتاه مدت ممکن است باعث شود مردان، بیشتر هورمون مردانه تستوسترون تولید کنند ، اما این اثر دوام ندارد.اما استرس طولانی مدت باعث کاهش میل جنسی در مردان و نیز زن ها می شود .

اگر استرس به صورت مدام و طولانی مدت باشد  ، سطح تستوسترون مرد شروع به کاهش می کند. این می تواند در تولید اسپرم تداخل ایجاد کرده و باعث اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی شود. استرس مزمن همچنین ممکن است خطر ابتلا به اندام های تولید مثل مردان مانند پروستات و بیضه را افزایش دهد.

برای زنان ، استرس می تواند چرخه قاعدگی را تحت تأثیر قرار دهد. این می تواند منجر به قاعدگی های نامنظم ، شدید تر یا دردناک تر شود. استرس مزمن همچنین می تواند علائم جسمی یائسگی را بیشتر کند .

 

استرس

-سیستم عصبی مرکزی و غدد درون ریز

سیستم عصبی مرکزی شما (CNS) مسئول پاسخ به مشکلات عصبی شما است. این سیستم مسئولیت بسیار مهمی در بدن دارد . در مغز شما ، هیپوتالاموس را می گیرد و به غدد فوق کلیوی می گوید که هورمون های استرس آدرنالین و کورتیزول را آزاد کنند . این هورمون ها ضربان قلب شما را افزایش داده و خون را با عجله به مناطقی مانند عضلات ، قلب و سایر اندام های مهم می رسانند، که در موارد اضطراری بیشتر به آن احتیاج دارند ،

وقتی ترس و اضطراب از بین رفت ، هیپوتالاموس باید به همه سیستم ها بگوید که به حالت عادی برگردند. اگر CNS نتواند به حالت عادی برگردد ، یا اگر عامل استرس زا از بین نرود ، پاسخ ادامه خواهد یافت.

استرس مزمن همچنین عاملی در رفتارهایی مانند پرخوری یا نخوردن کافی ، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر و ترک اجتماعی است.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما نمی دانید که استرس دلیل آن چیست یا اقداماتی برای کنترل استرس خود انجام داده اید اما علائم شما همچنان ادامه دارد ، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است بخواهد سایر عوامل احتمالی را بررسی کند. یا اینکه به یک مشاوره مراجعه کنید ، که می تواند به شما در شناسایی منابع استرس و یادگیری روش های جدید کنار آمدن کمک کند.

همچنین ، اگر درد قفسه سینه دارید ، بلافاصله اگر دچار تنگی نفس ، درد فک یا کمر ، درد تشعشع یافته به شانه و بازو ، تعریق ، سرگیجه یا حالت تهوع هستید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و از او کمک بخواهید . اینها ممکن است علائم هشدار دهنده حمله قلبی باشد و به سادگی علائم استرس نباشد.

 

برای کنترل استرس و اضطراب چه اقداماتی باید کرد؟

اگر علائم استرس دارید ، برداشتن گام هایی برای کنترل استرس می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. راهکارهای مدیریت استرس را پیدا کنید ، مانند:

  • انجام فعالیت بدنی منظم
  • تمرین روش های آرام سازی ، مانند تنفس عمیق ، مدیتیشن ، یوگا ، تای چی یا ماساژ
  • حفظ شوخ طبعی
  • وقت گذراندن با خانواده و دوستان
  • اختصاص دادن وقت برای سرگرمی ها ، مانند خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی های دلنشین

هدف خود را پیدا کنید تا راه های فعالی برای کنترل استرس خود پیدا کنید. روش های غیرفعال برای کنترل استرس، مانند تماشای تلویزیون ، گشت و گذار در اینترنت یا بازی های ویدیویی ، ممکن است آرامش بخش به نظر برسد ، اما ممکن است در طولانی مدت باعث افزایش استرس شما شود.

بی خوابی عامل بسیاری از مشکلات است اما بالعکس خواب مناسب و کافی در اکثر اوقات راه حل بسیاری از بیماری ها است پس، حتماً به مقدار کافی بخوابید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. از مصرف تنباکو ، کافئین و الکل اضافی و استفاده از مواد غیرقانونی و مخدر جدا خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *