سیب و خواص شگفت انگیز آن

سیب میوه ای ترد و با رنگ روشن می باشد که از محبوب ترین میوه ها در میان جوامع بشری است . هر نوع سیب شکل ، رنگ و بافت مختلفی دارد . یک سیب می تواند شیرین یا ترش باشد و بسته به نوع مصرف افراد طعم آن متفاوت است . همچنین سیب حاوی آنتی اکسیدان ، ویتامین ها ، فیبر غذایی و بسیاری از مواد مغذی دیگر است . سیب ها به دلیل محتوای مغذی متنوعی که دارند ، می توانند به جلوگیری از چندین بیماری سلامتی کمک کنند . به عنوان مثال ، مصرف سیب می تواند به کاهش خطر سرطان ، چاقی ، بیماری های قلبی ، دیابت و بیماری های مختلف دیگر کمک کنند . در ادامه مقاله هلث نوت با محتوای تغذیه ای سیب و اینکه چگونه می تواند برای سلامت فرد مفید باشد خواهیم پرداخت ، با ما همراه باشید .

 

خواص سیب

فواید سیب

مواد مغذی موجود در سیب ، مجموعه ای از فواید سلامتی را برای سلامت افراد به عمل می آورد . سیب سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی است که همه آنها برای سلامتی بسیار موثر می باشند . همچنین سیب مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند که این مواد برای خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک کننده هستند . رادیکال های آزاد ، مولکول های واکنشاتی هستند که در نتیجه فرآیندهای طبیعی و فشارهای محیطی جمع شوند . شایان ذکر است بدانید ، در صورت اجتماع زیاد این رادیکال های آزاد در بدن ، استرس اکسیداتیو ایجاد می شود و این می تواند منجر به آسیب سلول شود . این آسیب به طیف گسترده ای از شرایط از جمله سرطان و دیابت کمک می کند . همچنین سیب ها سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشند که برخی از آنها عبارت اند از :

  • کوئرستین
  • کاتچین
  • فلوریدزین
  • اسید کلروژنیک

 

فواید سیب در جلوگیری از سکته

یکی از خاصیت های این میوه ترد و خوشمزه ، کمک به جلوگیری و کاهش خطر سکته می باشد . مطابق تحقیاتی که در سال 2001 انجام شد ، تاثیر سیب بر کاهش خطر سکته مغزی نشان داده شده است . دانشمندان متذکر می شوند ، کسانی که بیشتر سیب می خورند کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند . سیب سرشار از مواد مغذی بسیاری است که می تواند خطر سکته را کاهش دهد . همچنین بررسی ها در سال 2018 نشان داد ، افرادی که بیشترین فیبر را مصرف می کنند کمتر در معرض بیماری های قلبی عروقی ، بیماری کرونر قلب و سکته قرار خواهند گرفت . یک سیب متوسط ​​با قطر حدود 3 اینچ و وزن 182 گرم ، 4.37 گرم فیبر دارد و مصرف روزانه ی آن برای سلامت بدن بسیار مفید واقع می شود .

خواص سیب برای کاهش کلسترول خون

یکی دیگر از خاصیت های این میوه مغذی ، کمک به تنظیم کلسترول خون و کاهش مقدار زیاد آن در بدن می باشد . مطابق برسی هایی که در سال 2013 توسط دانشمندان انجام گرفت ، خوردن سیب خام موجب کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم در بین افراد سالم می شود اما باید توجه داشت که نوشیدن آب سیب شفاف تأثیر اینچنینی ندارد . بنابراین این فیبر موجود در سیب است که به کاهش کلسترول کمک می کند ، پس مصرف خود آن بیشتر توصیه می شود .

فوايد سیب برای سلامت قلب

یکی دیگر از خواص موثر این میوه کمک به کارکرد بهتر قلب و بهبود سلامت آن می باشد . سیب سرشار از فیبر ، ویتامین C ، آنتی اکسیدان و پتاسیم می باشد ، همچنین می تواند 20٪ فیبر روزانه برای فرد را تامین کند . 9 تا 11 درصد از نیاز روزانه فرد به ویتامین C در این میوه موجود است و جالب است بدانید که حاوی پتاسیم نیز می باشد و می تواند 4٪ از نیاز روزانه فرد به پتاسیم را تامین کند . همچنین باید خاطر نشان شد که فیبر به کنترل فشار خون کمک می کند ،که این امرخطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد .

ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان بوده که در کنار سایر آنتی اکسیدان ها ، می تواند در حفاظت از برخی از جنبه های سلامت قلب مفید واقع شود . همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها دفاع می کند . پتاسیم نیز به شل شدن رگ های خونی کمک و خطر فشار خون بالا و عوارض قلبی عروقی را کاهش می دهد . در این صورت شما می توانید با خوردن روزانه حداقل یک سیب تمامی این مغذیات بریا بدن خود تامین کنید .

خواص سیب

خواص سیب در درمان دیابت

از دیگر خواص کاربردی سیب ، کمک به بیماران دیابتی در درمان و جلوگیری از ابتلا به این عارضه بریا افراد سالم می باشد. مطابق تحقیقات دانشمندان در سال 2014 می توان گفت ، افرادی که در هفته سه وعده آب میوه را با همان مقدار میوه کامل از جمله سیب جایگزین می کنند در مقایسه با افرادی که میوه نمی خورند ، 7٪ خطر ابتلا به دیابت در آنها کاهش می یابد . همچنین افرادی که فیبر زیادی را مصرف می کنند ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها بسیار ضعیف می شود .

شایان ذکر است ، افرادی که قبلاً دیابت دارند و رژیم غذایی با فیبر بالا را دنبال می کنند ، سطح قند خون پایین تری نیز دارند . بنابراین خوردن میوه های تازه از جمله سیب ،می تواند فواید موثر فراوانی برای انسانداشته باشد . با این حال ، از محتوای کربوهیدرات موجود در میوه ها از جمله سیب را نباید نادیده گرفت . یک سیب متوسط حاوی 25.1 گرم کربوهیدرات است که از این مقدار 18.9 گرم آن قند می باشد .

خواض ضد سرطانی سیب

یکی دیگر از فواید موثر سیب برای بدن انسان ، کمک به افراد در جلوگیری از ابتلا به سرطان می باشد . مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان در پیشگیری اکسیداتیو استرس که باعث آسیب سلولی است و همچنین ممکن است به توسعه برخی سرطان ها منجر شود ، میتواند موثر باشد . محققان در سال 2016 با توجه به مطالعاتی که انجام دادند نتیجه گرفتند ، مصرف سیب می تواند در کاهش خطر سرطان ریه ، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ و سایر سرطان ها موثر باشد . همچنین فیبر موجود در سیب می تواند برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کننده باشد .

فواید سیب برای افراد چاق

فایده دیگر این میوه مغذی کمک به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی می باشد . یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که سیب سرشاز از ترکیبات فعال زیستی است ، می تواند به ارتقا باکتری های روده سالم کمک کند ، که این امر در بهینه سازی سلامت افراد مبتلا به چاقی بسیار مفید واقع می شود . همچنین دانشمندان معتقدند خوردن سیب می تواند روی میکروبیوتای روده موش ها تأثیر بگذارد و باتوجه به تغییراتی که مشاهده کردند ، مصرف سیب می تواند به انسان های چاق کمک کند . فیبر موجود در آن نیز می تواند به فرد کمک کند تا مدت طولانی تری احساس سیری کند و در نتیجه احتمال پرخوری در او کمتر شود .

خواص تغذیه ای سیب

همانطور که گفتیم سیب سرشار از مواد مغذی فراوانی است که بسیار برای سلتامت بدن افراد مفید هستند .در اینجا مواد مغذی در یک سیب خام متوسط ​​با وزن حدود 182 گرم را ذکر خواهی کرد :

  • انرژی ( کالری ) : 94.6 1800 تا 3000
  • کربوهیدرات : (گرم) 25.1 ، از جمله 18.9 گرم قند
  • فیبر : (گرم) 4.4 22.4–33.6
  • کلسیم : (میلی گرم) 10.9 1000–1،300
  • فسفر : (میلی گرم) 20 700
  • منیزیم : (میلی گرم) 9.1 320–420
  • پتاسیم : (میلی گرم) 195 4700
  • ویتامین C : (میلی گرم) 8.37 75–90
  • فولات : (میکروگرم [میکروگرم]) 5.46 400
  • کولین : 6.19 425–550
  • بتاکاروتن : (میکروگرم) 49.1
  • لوتئین و زاگزانتین : (میکروگرم) 52.8
  • ویتامین K : (میکروگرم) 4 90–120
  • آهن ، ویتامین A ، برخی ویتامین های گروه B و ویتامین E

خواص سیب

دستورالعمل های غذایی برای سیب

سیب به سبب خواص فراوانی که دارد ، در میان افراد بسیار محبوب می باشد و بسیاری به دنبال دستورالعمل هایی برای استفاده مفیدتر از این میوه مغذی می باشند . می توانید از آنها به صورت سس سیب ، خرد شده در سالاد ، پخته شده کامل ، شیرینی و کیک ، خشک شده در خلال و آب میوه به صورت خام میل کنید . سلایق متفاوت می باشد اما بسیاری از مردم سیب های ترد و مایل به قرمز را برای تهیه سس سیب یا پای سیب ترجیح می دهند .

عوارض احتمالی سیب

سیب نیز مانند سایر میوه های دیگر علاوه بر برخورداری از فواید کابردی فراوان ، گاه می تواند خطراتی را بای افراد خاص بوجود آورد . در واقع خوردن یک سیب بعید است عوارض جانبی جدی در بیشتر افراد ایجاد کند ، اما ممکن است برخی از افراد نیاز به مراقبت داشته باشند . در اینجا برخی از خطرات احتمالی خوردن سیب را بیان خواهیم کرد :

سموم

دانه های سیب حاوی سیانور می باشند . در واقع بلعیدن دانه های کامل آن صدمه ای نمی زند اما جویدن و بلعیدن تعداد زیادی دانه ها می تواند خطرناک باشد که این مسئله باید مورد توجه افراد قرار گیرد .

آلرژی

یکی دیگر از عوارض این میوه مغذی ، ایجاد واکنشات آلرژیک در بعضی افراد می باشد . در صورت مشاهده کهیر ، تورم یا مشکل در تنفس و سایر مشکلات آلرژیک دیگر افراد باید فوراً به پزشک مراجعه کنند . بهتر است این مسئله بشدت مورد توجه قرار گیرد . چرا که اگر این حالت به آنافیلاکسی پیشرفت کند ، می تواند تهدید کننده زندگی باشد .

دندانها

در گذشته این باور گسترده وجود داشت که خوردن سیب می تواند به از بین بردن پلاک از دندان کمک کند اما شواهد محکمی در این باره وجود ندارد . در واقع محتوای اسیدی سیب ممکن است به تجمع پلاک کمک کند . بنابراین بهتر است بعد از مصرف این میوه ، افراد دهان خود را با آب شستشو دهند یا دندان های خود را مسواک بزنند .

خواص سیب

خفگی

یکی دیگر از عوارض شایع این میوه خفگی است . کودکان خردسال و افراد مسن که در بلعیدن مشکل دارند ممکن است در معرض خفگی قطعات سیب خام قرار بگیرند . مصرف سیب شیرین نشده یا انواع دیگر سیب پخته شده ممکن است گزینه بهتری برای مصرف باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *