برسی علمی خواص قهوه

بررسی 13 تا از خواص قهوه در بدن 

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است.

با توجه به اینکه قهوه دارای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مفید می باشد از این رو به نظر می رسد بسیار سالم باشد.

1. می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و شما را باهوش تر کند

قهوه می تواند به افراد ی که احساس خستگی دارند کمک کند و سطح انرژی را افزایش دهد 

دلیل این امر داشتن قهوه به ماده ای محرک به نام کافئین که جزو رایج ترین ماده روانگردان در جهان محسوب می شود.

بعد از نوشیدن قهوه ، کافئین موجود در جریان خون شما جذب می شود. از طریق جریان خون، وارد سیستم  مغز شما می شود.

در مغز ، کافئین آدنوزین انتقال دهنده عصبی مهاری را مسدود می کند.

وقتی این اتفاق بیفتد ، میزان انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش می یابد و منجر به شلیک نورون ها می شود .

بسیاری از مطالعات کنترل شده در انسان نشان می دهد که قهوه جنبه های مختلف عملکرد مغز را بهبود میبخشد – از جمله حافظه ، خلق و خوی ، هوشیاری ، سطح انرژی ، زمان واکنش و عملکرد ذهنی عمومی .

خواص قهوه

نکته:

کافئین یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده در مغز شما را مسدود می کند ، که این امر باعث ایجاد یک اثر محرک در بدن می شود. این کار باعث بالا رفتن سطح انرژی ، خلق و خو و جنبه های مختلف عملکرد مغز می شود.

 

2. می تواند به شما در سوزاندن چربی کمک کند

کافئین تقریباً در هر مکمل چربی سوزی وجود دارد و وجود این ماده فوق العاده به نظر می رسد به این دلیل که این ماده یکی از معدود مواد طبیعی است که به کمک چربی سوزی بدن کمک می کند.

مطالعات متعددی نشان داده که کافئین می تواند میزان متابولیسم شما را از 3 تا 11٪ تقویت دهد .

سایر مطالعات نشان می دهد که کافئین به طور خاص می تواند چربی را تا 10٪ در افراد چاق و 29٪ در افراد لاغر افزایش دهد .

با این وجود ، این احتمال نیز وجود دارد که این تاثیرات فوق درطی استفاده  طولانی مدت اثرگذاری قهوه کم شود.

خواص قهوه

نکته:

چندین مطالعه نشان می دهد که کافئین می تواند چربی سوزی را افزایش داده و میزان متابولیک شما را تقویت کند.

توصیه می شود از قهوه در دوران شیر دهی استفاده پشود

 

3. آیا می تواند عملکرد بدنی را به طرز چشمگیری بهبود بخشد

 

کافئین سیستم عصبی شما را تحریک می کند و به سلول های چربی سیگنال می دهد که چربی بدن را تجزیه کنند.

اما باعث افزایش سطح اپی نفرین (آدرنالین) در خون شما می شود .

این هورمون مبارزه یا پرواز است ، که بدن شما را برای فشار شدید فیزیکی آماده می کند.

کافئین چربی بدن را تجزیه می کند و اسیدهای چرب را به عنوان سوخت در دسترس می کند.

با توجه به این اثرات ، شگفت آور نیست که کافئین می تواند به طور متوسط ​​11 تا 12٪ عملکرد بدنی را بهبود بخشد

بنابراین ، معقول است که حدود نیم ساعت قبل از رفتن به ورزشگاه حتما یک فنجان قهوه اصل میل کنید.

قهوه

نکته:

کافئین می تواند سطح آدرنالین را در خون شما افزایش داده و اسیدهای چرب را از بافت های چربی شما آزاد کند. همچنین منجر به پیشرفتهای چشمگیر در عملکرد بدنی می شود.

 

4- حاوی مواد مغذی ضروری است

 

بسیاری از مواد مغذی موجود در دانه های قهوه روانه قهوه دم شده نهایی شده می شوند.

یک فنجان قهوه حاوی دارای مقادیر:

ریبوفلاوین (ویتامین B2): 11٪ از میزان مصرف روزانه مرجع (RDI).

اسید پانتوتنیک (ویتامین B5): 6٪ از RDI.

منگنز و پتاسیم: 3٪ از RDI.

منیزیم و نیاسین (ویتامین B3): 2٪ از RDI.

اگرچه ممکن است این کار به نظر بزرگی نباشد ، اما بیشتر مردم از چندین فنجان در روز لذت می برند.

 این اجازه می دهد تا به سرعت این مقدار اضافه شود.

نکته

قهوه حاوی چندین ماده مغذی مهم که برخی از آنها کمیاب می باشند که از جمله آن به ریبوفلاوین ، اسید پانتوتنیک ، منگنز ، پتاسیم ، منیزیم و نیاسین اشاره کرد.

 

5- ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

 

دیابت نوع 2 یک مشکل عمده بهداشتی است که هم اکنون میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

این میزان با افزایش قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین مشخص می شود.

به دلایلی ، نوشابه های قهوه خطر قابل توجهی از ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند .

مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتر قهوه می نوشند ، 23 تا 50٪ خطر ابتلا به این بیماری را کمتر دارند. یک مطالعه کاهش 67 درصدی را نشان داد .

طبق یک بررسی بزرگ از 18 مطالعه در کل 457.922 نفر ، هر فنجان قهوه روزانه با 7٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود .

قهوه

نکته:

چندین مطالعه مشاهده ای نشان می دهد که قهوه ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار پایین می آورد .

دیابت یک بیماری جدی که میلیون ها نفر در سراسر جهان را درگیر می کند.

 

6. ممکن است شما را از بیماری و زخم آلزایمر محافظت کند

 

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی و علت اصلی زوال عقل در سراسر جهان می باشد.

این حالت معمولاً افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و هیچ درمانی شناخته شده ای وجود ندارد.

با این وجود چندین کار وجود دارد که می توانید در وهله اول از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

این شامل مشکوک معمول مانند خوردن سالم و ورزش کردن است ، اما نوشیدن قهوه نیز ممکن است بسیار موثر باشد.

مطالعات متعددی نشان می دهد که قهوه نوشندگان تا 65 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را پایین آورده اند 

نکته:

نوشیدنی های قهوه خطر ابتلا به آلزایمر را که یکی از دلایل اصلی زوال عقل در سراسر جهان است ، خطر کمتری دارند.

 

7. خطر پارکینسون را کاهش می دهد 

 

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی ، درست پشت آلزایمر است.

این بیماری در اثر مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز شما ایجاد می شود.

مانند آلزایمر ، هیچ درمانی شناخته شده وجود ندارد ، که تمرکز روی پیشگیری را بسیار مهم تر می کند.

مطالعات نشان می دهد که نوشابه های قهوه از خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بسیار کم برخوردار هستند و کاهش خطر آن بین 32 تا 60 درصد است .

در این مورد، کافئین خود را به نظر می رسد مفید باشد، به عنوان افرادی که نوشیدن کافئین زدایی در معرض خطر پایین تر از پارکینسون ندارد .

قهوه

نکته:

نوشیدنی های قهوه تا 60٪ خطر ابتلا به بیماری پارکینسون ، دومین اختلال عصبی عصبی را کاهش می دهند .

 

8. قهوه از کبد شما محافظت می کند 

 

کبد شما یک ارگان شگفت انگیز است که صدها کارکرد مهم را انجام می دهد.

چندین بیماری شایع در درجه اول بر کبد تاثیر می گذارد ، از جمله هپاتیت ، بیماری کبد چرب و بسیاری دیگر.

بسیاری از این شرایط می تواند به سیروز منجر شود ، که در آن کبد شما تا حد زیادی جای جای جای زخم قرار می گیرد.

جالب است که ممکن است قهوه در برابر سیروز محافظت کند – افرادی که روزانه 4 یا بیشتر فنجان می نوشند تا 80٪ خطر کمتری دارند .

نکته :

قهوه نوشیدنی ها خطر بسیار کمتری برای سیروز دارند که می تواند در اثر بیماریهای مختلفی که بر کبد تاثیر می گذارد ایجاد شود.

 

9- قهوه می تواند با افسردگی مبارزه کند و شما را شادتر کند 

 

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش چشمگیر کیفیت زندگی می شود.

افسردگی یک بیماری بسیار رایج در جهان محسوب می شوداست .

طبق آمار های بین المللی  در حال حاضر حدود 4.1٪ از مردم جهان معیارهای افسردگی بالینی را رعایت می کنند.

در مطالعه هاروارد که در سال 2011 منتشر شد ، زنانی که روزانه 4 یا بیشتر فنجان قهوه می نوشند ، 20٪ خطر افسردگی کمتر داشتند .

یک مطالعه دیگر در 208.424 نفر نشان داد افرادی که روزانه 4 یا بیشتر فنجان می نوشند 53٪ کمتر احتمال دارد که خودکشی شوند.

به نظر می رسد خلاصه قهوه خطر ابتلا به افسردگی را کاهش داده و ممکن است خطر خودکشی را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

خواص قهوه

10. ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد

 

سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ در جهان است. این بیماری با رشد غیرقابل کنترل سلول در بدن مشخص می شود.

به نظر می رسد قهوه در برابر دو نوع سرطان محافظت می کند: سرطان کبد و کولورکتال.

سرطان کبد سومین علت مرگ و میر سرطان در جهان است ، در حالی که سرطان روده بزرگ در رده چهارم قرار دارد .

مطالعات نشان می دهد که نوشابه های قهوه تا 40 درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهند .

به طور مشابه ، یک مطالعه در 489.706 نفر نشان داد که افرادی که روزانه 4-5 فنجان قهوه می نوشند ، 15٪ خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند .

نکته :

سرطان کبد و کولورکتال سومین و چهارمین دلایل مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. نوشابه های قهوه هر دو خطر کمتری دارند.

 

11. آیا بیماری قلبی ایجاد نمی کند و ممکن است خطر سکته مغزی کمتری داشته باشد

 

اغلب ادعا می شود که کافئین می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.

با این حال ، ممکن است در بعضی از افراد همچنان ادامه داشته باشد ، در صورت افزایش فشار خون ، این را بخاطر بسپارید.

گفته می شود ، مطالعات از این عقیده پشتیبانی نمی کنند که قهوه خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد .

در مقابل ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنانی که قهوه می نوشند خطر کمتری دارند.

برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که نوشابه های قهوه 20٪ خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهند .

نکته :

قهوه ممکن است باعث افزایش خفیف فشار خون شود که معمولاً با گذشت زمان کاهش می یابد. 

نوشابه های قهوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش نمی دهند و خطر سکته مغزی کمی دارند.

در صورت تمایل برای مطالعه بیشتر مقاله خواص شگفت انگیز ریواس را نیز بخوانید

خواص قهوه

12. ممکن است به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید

با توجه به اینکه قهوه سازان قهوه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را ندارند ، معقول است که قهوه می تواند به شما در زندگی طولانی تر کمک کند .

چندین مطالعه مشاهده ای نشان می دهد که نوشابه های قهوه خطر کمتری برای مرگ دارند.

در دو مطالعه بسیار بزرگ ، نوشیدن قهوه با 20٪ کاهش خطر مرگ در مردان و 26٪ کاهش خطر مرگ در زنان ، بیش از 18 تا 24 سال همراه بود .

این تأثیر به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار قوی است. در یک مطالعه 20 ساله ، افراد مبتلا به دیابت که قهوه نوشیدند ، 30٪ خطر مرگ را کاهش دادند .

نکته :

چندین مطالعه نشان می دهد که نوشابه های قهوه طولانی تر زندگی می کنند و خطر کمتری از مرگ زودرس دارند.

 

13. بزرگترین منبع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی غربی

 

برای افرادی که رژیم غذایی استاندارد غربی می خورند ، قهوه ممکن است یکی از سالم ترین جنبه های رژیم غذایی آنها باشد.

دلیل آن این است که قهوه در آنتی اکسیدان ها کاملاً زیاد است. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از مردم قهوه از آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه ها و سبزیجات ترکیب می کنند .

در حقیقت ، قهوه ممکن است یکی از سالم ترین نوشیدنی های کره زمین باشد.

نکته :

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند است و بسیاری از مردم آنتی اکسیدان های بیشتری از قهوه نسبت به میوه ها و سبزیجات ترکیب می کنند.

 

و حرف آخر:

قهوه نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که دارای چندین مزیت چشمگیر در سلامتی است.

فنجان جو روزانه شما نه تنها می تواند به شما انرژی بیشتری بخشد ، چربی سوزی کند و عملکرد بدنی را بهبود بخشد ، بلکه ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری مانند دیابت نوع 2 ، سرطان و بیماری آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش دهد.

در حقیقت ، قهوه حتی ممکن است طول عمر را افزایش دهد.

اگر از طعم آن لذت می برید و مقدار کافئین آن را تحمل می کنید ، در طول روز خود را فنجان یا بیشتر دریغ نکنید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *