خواص فوق العاده بی نظیر لوبیا سبز

لوبیای سبز که به آن لوبیای چوبی یا لوبیای رشته ای نیز گفته می شود ، یکی از خوشمزه ترین مواد غذایی است که فواید بسیاری نیز دارد . لوبیا یک غذای فرعی محبوب در وعده های غذایی تعطیلات و شام های شبانه لوبیا سبز ، که به آن لوبیای اسنپ یا لوبیای رشته ای نیز گفته می شود .

برای استفاده از لوبیا سبز شما می توانید آن را به صورت سرخ شده و سس مصرف کنید و یا به صورت کنسرو شده تهیه کنید و مصرف کنید . در این مقاله از هلث نوت با ما همراه باشید تا با خواص این ماده غذایی خوشمزه بیشتر آشنا شوید .

 

 

خواص لوبیا سبز

 لوبیا سبز

1- لوبیا سبز فاقد کلسترول است

یکی از فواید لوبیا سبز ، فاقد کلسترول بودن آن است . در واقع بدن شما برای رشد سلولهای سالم به مقداری کلسترول نیاز دارد ، اما استفاده بیش از حد از لوبیا سبز می تواند برای سلامتی شما مضر باشد . کلسترول بالا ممکن است باعث ایجاد ذخایر چربی در شریانهای شما شود، که این عمل می تواند باعث کاهش جریان خون به قلب و مغز شما شده و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود . برای داشتن رژیم غذایی سالم می توانید در وعده های غذایی خود از انواع سالاد کاهو و کلم و غذاهایی شامل لوبیا سبز استفاده کنید.

همچنین لوبیا سبز حاوی مقادیری فیبر است .  فیبر محلول ممکن است به کاهش LDL یا به اصطلاح کلسترول بد و سطح کلسترول خون کمک کند. همچنین ممکن است با کاهش فشار خون و کاهش التهاب از سلامت قلب حمایت کند.

بیش از حد سدیم در رژیم غذایی ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. فشار خون بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی همراه است. اما مراقب لوبیای سبز کنسرو باشید زیرا سرشار از سدیم است ضروری است که قبل از غذا لوبیای سبز کنسرو را بشویید و یا انواع افزودنی بدون نمک را انتخاب کنید.

 

2- لوبیا سبز حاوی پروتئین است

بدن شما برای حفظ سلامت استخوانها و موها و اندام ها و عضلات خود به پروتئین نیاز دارد. پروتئین نیز برای سیستم ایمنی سالم بسیار ضروری است. پروتئین های گیاهی ، منبع کامل پروتئین نیستند. یعنی آنها حداقل یکی از اسیدهای آمینه بدن مورد نیاز بدن شما را ندارند. اما پروتئین های گیاهی هنوز مفید هستند. آنها می توانند در طول روز با پروتئین های دیگر ترکیب شوند تا پروتئین های کامل تولید شود. می توان گفت که یک فنجان لوبیا سبز خام تقریباً 2 گرم پروتئین دارد.

3- منبع خوبی از ویتامین ها ومواد معدنی دیگر است

لوبیای سبز حاوی ویتامین های اساسی زیادی از جمله فولات است. یک فنجان لوبیا سبز خام حاوی 33 میکروگرم (میلی گرم) فولات ، تقریباً 10 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. فولات ، ویتامین B است که به جلوگیری از نقص لوله عصبی و سایر نقایص هنگام تولد کمک می کند.

4-پیشگیری از سرطان با خواص لوبيا سبز

لوبیا سبز، دارای مقدار زیادی کلروفیل است ، ممکن است اثرات سرطان زایی آمین های هتروسیلیکلی را که هنگام کباب کردن گوشت در دمای بالا ایجاد می شود، را بتواند متوقف کند.افرادی که غذاهای کبابی را ترجیح می دهند، باید آنها را با سبزیجات سبز ترکیب کنند، تا این خطر کاهش یابد.

 

 لوبیا سبز

5- لوبیا سبز سرشار از ویتامین A  و C و manganez

ویتامین A موجود در سبزیجات سبز در تهیه آنتی اکسیدان ها و همچنین در تولید ترکیباتی که مانع از پیری می شوند، موثر هستند.

منگنز موجود در لوبیا سبز به عنوان عاملی برای آنتی اکسیدان ها در عمل آزاد سازی رادیکال کمک می کنند. لوبیا سبز تمایل دارد که شما را متناسب و سالم نگه دارد.

ویتامین C یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است ،که به کاهش واکنش های رادیکال آزاد کمک می کنند. این واکنش های رادیکال های آزاد، منجر به فرآورده های جانبی و فرآیندهای می شوند که ممکن است سرطان زا باشند.آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا سبز ،برای بدن بسیار مفید هستند.

6-لوبيا سبز کم کالری است

لوبیا سبز تازه کالری بسیار کمی دارد. بنابراین، افرادی که به کالری ها بسیار حساس هستند، نیازی به نگرانی نیست و می توانند با خیال راحت این ماده غذایی خوشمزه را نوش جان کنند و می توانند آنها را در مقادیر زیادی مصرف کنند.همچنین حاوی مقدار کمی سدیم، چربی اشباع شده و کلسترول نیز هستند.

7- لوبيا سبز سرشار از فیبر است

لوبيا سبز، منبع غنی از فیبر رژیمی است. الیاف رژیمی مزایای سلامتی زیادی را به همراه دارند.فیبر برای افراد مبتلا به مسائل گوارشی تجویز می شود. میزان فیبر در لوبیا سبز، به پیشگیری و درمان یبوست، هموروئید و دیورتیکولوز کمک می کند. میزان فیبر بالا در لوبیا سبز به حفظ سطح کلسترول و قند بدن نیز کمک می کند .

8- کمک به جلوگیری از عفونت با خواص لوبيا سبز

لوبيا سبز حاوی تعدادی از ویتامین ها ،مانند: نیاسین و تیامین که در درلوبیا سبز موجود هستند، منبع خوبی از مواد مغذی هستند که به جلوگیری از عفونت های بسیاری در بدن کمک می کند .همچنین می توانید برای محافظت در برابر باکتری ها از روغن نعنا نیز در وعده های غذایی خود استفاده کرد.

 

 لوبیا سبز

نحوه انتخاب و نگهداری لوبیا سبز

لوبيا سبز تازه ، سالم ترین گزینه برای انتخاب لوبیا است. بنابراین بهتر است که به دنبال لوبیایی باشید که سبز روشن و عاری از لکه های سیاه باشد. لوبیا ها نباید شل و ول شوند. برای بهره مندی از بیشترین فواید لوبیا سبز ، بهتر است بلافاصله پس از برداشت خرید شود .

پخت و پز لوبیا سبز ممکن است باعث کاهش برخی از مواد مغذی مانند ویتامین C شود ، مانند ذوب شدن لوبیای سبز منجمد. در نتیجه ، لوبیا سبز یخ زده را ذوب نکنید و برای کمترین زمان لازم آنها را در مقدار کمی آب بپزید . همچنین لوبیای سبز تازه باید در یک کیسه پلاستیکی در یخچال قرار گیرد و طی یک هفته استفاده شود .

 


بیشتر بخوانید : هر آنچه باید درمورد سویا بدانید.


 

روشهای مصرف لوبیا سبز

  • لوبیای سبز تازه را بخارپز کرده و آنها را با گوجه فرنگی و سرکه بالزامیک بریزید .
  • لوبیای سبز تازه را در روغن زیتون ، فلفل دلمه ای تازه و پنیر پارمزان تازه رنده شده بریزید و در دمای 425 درجه فارنهایت (218 درجه سانتیگراد) بریزید تا ترد و تیز شود .
  • لوبيا سبز تفت داده شده یا بخارپز را به سالاد سبز اضافه کنید .
  • لوبیا سبز تازه در روغن زیتون ، سیر و آب لیمو هم می توان مصرف کرد .
  • لوبيا سبز تازه را درون هوموس یا ماست معمولی کم چرب و طعم دار با گیاهان تازه فرو کنید .

آبا خوردن لوبیا سبز به صورت خام خطرناک است ؟

لوبیای سبز که به عنوان لوبیا های رشته ای ، لوبیا های شیرین ، لوبیا های فرانسوی ، احساسات یا گره های لوبیا نیز شناخته می شود گیاهی نازک و ترد است که دارای بذرهای کوچک درون یک غلاف است.

آنها معمولاً در سالادها یا ظروف مخصوص به خودشان وجود دارند ، و بعضی از افراد حتی آنها را خام می خورند.

با این حال ، به دلیل اینکه آنها از نظر فنی حبوبات هستند ، برخی افراد نگران این هستند که حاوی مواد ضد مواد مغذی باشند که در صورت خوردن خام سمی باشند ، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که لوبیای سبز خام سالم تر است زیرا پخت و پز آنها منجر به از بین رفتن مواد مغذی می شود.

مانند اکثر لوبیاها ، لوبیا سبز خام حاوی لکتین ها است ، پروتئینی که به عنوان یک حشره کش ضد قارچ و طبیعی برای گیاهان عمل می کند

اما اگر آنها را بخورید ، لکتین ها در برابر آنزیم های گوارشی مقاوم هستند. بنابراین ، آنها به سطح سلولهای دستگاه گوارش شما متصل می شوند و در صورت مصرف مقدار زیادی باعث ایجاد علائمی مانند حالت تهوع ، اسهال ، استفراغ و نفخ می شوند.

 

 لوبیا سبز

 

آنها همچنین ممکن است به سلولهای روده شما آسیب رسانده و بر باکتریهای مفید روده شما اثر بگذارند. علاوه بر این ، آنها در هضم و جذب مواد مغذی دخالت می کنند ، به همین دلیل آنها به عنوان ماده مغذی شناخته می شوند.

برخی حبوبات مقدار بیشتری لکتین را نسبت به بقیه بسته بندی می کنند ، به این معنی که بعضی از آنها برای خوردن خام بسیار بی خطر هستند .

بنابراین ، در حالی که خوردن مقادیر کمی لوبیا سبز خام ممکن است بی خطر باشد ، بهتر است برای جلوگیری از هرگونه سمیت احتمالی از آنها جلوگیری کنید. برای اطمینان از اینکه لوبیایی که میخورید حاوی مواد سمی نباشد می توانید آن را پخته و در سالاد ماکارانی و یا حتی ماکارانی سرو نمایید .

عوارض مصرف لوبیا سبز

  • افرادی که داروهای خونی ،مانند:کومادین یا وارفارین مصرف می کنند، نباید به طور ناگهانی مقدار مصرفی ویتامین K خود را تغییر دهند،چون که این ویتامین نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.
  • لکتین ها، نوعی پروتئینی هستند که کربوهیدرات را به هم متصل می کنند. آنها در لوبیاها، از جمله لوبیا سبز وجود دارند و می توانند عامل مشکلات سیستم گوارشی باشند ، پختن لوبیا می تواند سطوح لکتین را کاهش دهد.
  • لوبیا سبز حاوی اسید فیتیک است که می تواند با مواد معدنی ارتباط برقرار کند و مانع جذب آن توسط بدن شود. افرادی که کمبود مواد معدنی دارند، قبل از مصرف لوبیا سبز زیاد، باید با یک پزشک مشورت کنند. این یک رژیم غذایی یا الگوی غذایی است که در پیشگیری از بیماری ها و دستیابی به سلامت بسیار مهم می باشد بهتر است یک رژیم غذایی با انواع مختلفی از ترکیبات داشته باشید، تا اینکه تمرکز بر غذاهایی خاص برای سلامت خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *