خواص موثر و شگفت انگیز ریواس برای سلامتی

ریواس نوعی از گیاهان می باشند که به‌ علت داشتن ساقه ‌های قرمز و سبز و طعم ترشی که دارد کاملا معروف هستند . همچنین  در اروپا ، و سایر کشورهای جهان ریواس را می ‌پزند و معمولا با افزودنی ‌هایی آن را شیرین می ‌کنند . در آسیا نیز ریشهٔ ریواس کاربرد های درمانی فراوانی  دارد . ریواس به سلامت استخوان ، مبارزه با سلول ‌های سرطانی و کاهش وزن کمک شایانی نیز می ‌کند . در این مبحث با خواص ریواس بیشتر آشنا می‌ شویم . همراه ما باشید .

 

ریواس چیست؟

معمولا ریواس را با شکر می‌ پزند . روش های گوناگونی  از ریواس وجود دارد  . ساقه‌ های ریواس به رنگ‌ های قرمز، صورتی و سبز روشن می باشد و بافتی شبیه ساقه کرفس دارد . این گیاه ، برای رشد ، به هوای کاملا سرد زمستان نیاز دارد . درنتیجه ، معمولا در کوهستان‌ ها و نقاطی با دمای پایین ، مثل شمال شرق آسیا ، کشت می ‌شوند . ریواس را می‌توان در آمریکای شمالی و شمال اروپا نیز پرورش داد .

 

ارزش غذایی ریواس

ریواس ها حاوی مواد مغذی کاملا  ضروری می باشند  و کالری اندکی دارند . ریواس منبع خوبی از ویتامین K1 است . هر ۱۰۰ گرم ریواس ، بسته به میزان پخت ، می‌ تواند بین27 تا 38 درصد نیاز روزانه ی شما را به این ویتامین تامین کند . ریواس همانند سایر میوه ‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر می باشد و از این لحاظ با پرتقال ، سیب و کرفس قابل ‌مقایسه است . هر ۱۰۰ گرم ریواسی که با شکر پخته شده باشد محتوی مواد مغذی زیر است :

کالری : ۱۱۶

کربوهیدرات : ۳۱٫۲ گرم

فیبر: ۲ گرم

پروتئین : ۰٫۴ گرم

ویتامین K۱ : مقدار ۲۶٪ نیاز روزانهٔ بدن به این ویتامین

کلسیم : مقدار ۱۵٪ نیاز روزانهٔ بدن به این ماده معدنی

ویتامین C:  مقدار ۶٪ نیاز روزانهٔ بدن به این ویتامین

پتاسیم : مقدار ۳٪ نیاز روزانهٔ بدن به این ماده معدنی

فولات : مقدار ۱٪ نیاز روزانهٔ بدن به این ویتامین

با این وجود که مقادیر مناسبی از کلسیم در ریواس وجود دارد ، اما این کلسیم به‌ صورت  کلسیم اگزالات است . این شکل از کلسیم در بدن به ‌طور موثر جذب نمی‌شود . همچنین ریواس محتوی مقدار قابل ‌توجهی ویتامین سی میباشد و هر ۱۰۰ گرم از آن می‌ تواند ۶٪ نیاز روزانه‌ ی شما را به این ویتامین تامین کند .

 

فواید ریواس

 

فواید ریواس

درمان آلزایمر

طبق گفته ی محققان ، برای پیشگیری از بیماری ها و مشکلات در رابطه با پیری ، مثل آلزایمر، حفظ سلامت روان از اهمیت به خصوصی برخوردار می باشد . همچنین می ‌تواند بر کیفیت زندگی شما موثر باشد . بنابراین ، برای جلوگیری از پیدا شدن این دسته از  بیماری ها ، مصرف غذا های مغذی کاملا ضروری است . ریواس نیز سرشار از ویتامین K است و می ‌تواند سلامت مغز را به‌ صورت چشمگیری تضمین کند . این ویتامین در حفظ سلامت سلول ‌های مغز تأثیر قابل‌ توجهی دارد . همچنین ویتامین K برای تحریک فعالیت ‌های شناختی و درنهایت کمک به سلامت روانی ضروری است و کمک شایانی نیز می کند .

___________________________________________

بیشتر بخوانید : خاصیت فوق العاده چشمگیر انبه

___________________________________________

 

مبارزه با سلول ‌های سرطانی

خنثی ‌شدن رادیکال های آزاد در داخل بدن برای پیشگیری از عوارض ناشی از آن ها ضروری است . رادیکال ‌های آزاد باعث بی ‌خاصیت‌ کردن  سلول ‌های بدن و ایجاد استرس اکسیداتیو در اندام ‌های بدن می ‌شوند ودرنهایت ، موجب بروز بیماری ‌های خطرناک و مزمن  می ‌شوند . بنابراین ، بهتر است از غذا های محتوی ویتامین A و ویتامین C ، مثل ریواس ، استفاده کنید . استفاده ی منظم از ریواس باعث مبارزه با سلول ‌های سرطانی و پیشگیری از استرس اکسیداتیو می ‌شود . به علاوه ریواس منبع طبیعی بتاکاروتن و سایر ترکیبات پلی فنول همانند زآگزانتین و لوتئین است . این مواد مغذی با عوامل ایجاد سرطان دهان و سرطان ریه مبارزه می ‌کنند .

 

 کاهش وزن

ریواس دارای کالری اندکی می باشد و می تواند به لاغری نیز کمک کند . ریواس چربی  یا کالری ندارد و مورد بسیار خوبی برای کاهش وزن به شمار می رود . زیرا ۱۰۰ گرم ریواس فقط ۲۱ کالری انرژی دارد . ریواس را چه به ‌شکل خام چه به صورت پخته مصرف کنید ، مواد مغذی آن همچنان باقی می ‌ماند . این مواد مغذی موجود در ریواس می‌ توانند با افزایش دریافت فیبر به تقویت عملکرد بدن‌ شما کمک کنند . مصرف فیبر در اشخاص چاق که اضافه ‌وزن دارند تاثیر به خصوصی دارد . فیبر به ایجاد احساس سیری طولانی مدت و کاهش اشتها کمک می ‌کند . همچنین ، سایر ترکیبات موجود در ریواس می ‌توانند به افزایش سوخت و ساز و افزایش چربی سوزی کمک کنند . به علاوه ، اگر قصد استفاده غذا های سالم را داشته باشید ریواس گزینهٔ ی بسیار خوبی است .

 

ریواس و دیابت

تنظیم سطح قند خون یک جهش ناگهانی در قند خون می‌ تواند ترسناک باشد . بنابراین ، برای تنظیم آن باید اقدامات احتیاطی را کامل و با دقت انجام دهید . طبق تحقیقات گوناگون ، ساقه ی ریواس می‌ تواند بدون تاثیر منفی بر سلامتی شما از این جهش‌ ها جلوگیری کند . مبتلایان به بیماری دیابت می‌ توانند ، جهت تثبیت کردن قند خون خود ، ریواس را به رژیم غذایی خود نیز اضافه کنند .

 

منبع غنی از آنتی‌ اکسیدانها

شما باید غذا های سرشار از ویتامین C ، مثل ریواس ، را به مقدار فراوان استفاده کنید . ویتامین C آنتی ‌اکسیدانی می باشد که از بدنتان در برابر بیماری‌ های کوچک و بزرگ محافظت می ‌کند . عفونت ‌های باکتریایی ازجمله مشکلات ناشی از کمبود آنتی‌ اکسیدان‌ ها است . یکی دیگر از آنتی ‌اکسیدان‌ های کاملا مهم موجود در ریواس آنتوسیانین می باشد . آنتوسیانین‌ها مسئول رنگ قرمز ریواس و بخش عمده ‌ای از خواص آن هستند . همچنین ، ریواس سرشار از آنتی‌ اکسیدان ‌های دیگری به نام پروآنتوسیانیدین‌ ها است . این آنتی ‌اکسیدان ‌ها در محافظت از بدن در برابر بیماری ‌ها کاملا موثر هستند .

 

ریواس

 

 

گردش خون

یکی از عوامل اصلی در سلامت بدن گردش خون  می باشد . با اسستفاده از ریواس می ‌توانید مقادیر فراوانی از مواد معدنی همانند آهن و مس را دریافت کنید . استفاده از این مواد معدنی به رشد گلبول ‌های قرمز خون و افزایش اکسیژن‌ رسانی در بدنتان کمک می ‌کند . گرچه کمک به گردش خون یکی از خواص ریواس می باشد ، ولی ریواس جایگزین داروها نمی باشد  . اگر مشکلات سلامتی سبب اختلال در گردش خونتان شده است ، برای درمان آن ها باید حتما با پزشک مشورت کنید .

______________________________________________

بیشتر بخوانید : اصول تغذیه سه ماهه دوم بارداری

______________________________________________

 

 پیشگیری از پیری زودرس

پیری زودرس با ظهور لکه های قهوه ای پوست و چین و چروک صورت بروز می ‌کند . با استفاده ی منظم ریواس می ‌توان این امر را به عقب انداخت . از دیگر خواص ریواس این است که ریواس موادی مغذی دارد که بدن برای به ‌تاخیرانداختن پیری زودرس به آن ها نیاز دارد . همچنین ، بعضی از اشخاص جوان از مشکلاتی مثل بدن ‌درد ، خستگی و عدم تمرکز نیز شکایت دارند . افزودن ریواس به برنامه تغذیه روز مره ی خود  می ‌تواند به شما در رهایی از این مشکلات کوچک و بهبود کیفیت زندگی به شما کمک کند .

 

عوارض ریواس

  • عوارض مصرف زیاد ریواس می توان به افزایش خطر بروز سنگ کلیه نیز اشاره کرد . ریواس یکی از غنی ‌ترین منابع کلسیم اگزالات می باشد . کلسیم اگزالات رایج‌ ترین شکل اگزالیک‌ اسید در گیاهان است . طبق بررسی های انجام شده ریواس نباید پس از بهار برداشت شود ، چون سطح اگزالیک‌ اسید آن از بهار تا تابستان کاملا افزایش می ‌یابد .
  • این ترکیب بصورت خاص در برگ‌ های ریواس فراوان است . ولی بسته به نوع ریواس امکان دارد ساقه ‌های آن نیز مقادیر بالایی اگزالیک ‌اسید داشته باشند . کلسیم اگزالات بالا می ‌تواند باعث بروز هیپراگزالوری شود . هیپراگزالوری وضعیتی حاد می باشد که با تجمع کریستال ‌های کلسیم اگزالات در برخی اندام ‌ها رخ می ‌دهد . این کریستال ‌ها می ‌توانند سبب بروز سنگ کلیه شوند و درنهایت به بروز نارسایی کلیوی دچار شوند .

 

فواید

 

چرا مزه ریواس ترش است؟

احتمالا ریواس ترش ‌ترین گیاه موجود می باشد . اسیدیتهٔ ریواس به‌ خاطر مقادیر بالای مالیک ‌اسید و اگزالیک‌ اسید است . مقدار مالیک ‌اسید در گیاهان فراوان است و مسئول طعم ترش بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات است . باید بدانید که رشد و پرورش ریواس در تاریکی موجب کاهش ترشی و افزایش تردی ریواس می‌ شود که در بهار و اواخر زمستان می‌روید .

 

مصرف ریواس در غذاها

ریواس را می ‌توان به روش ‌های گوناگونی استفاده  کرد . استفاده از ریواس در مربا‌ ها و دسرها ، که سرشار از شکر هستند ، رایج است . همچنین می ‌توان آن را با شکر کم یا بدون شکر نیز پخت. ازجمله ایده‌ های خلاق برای استفاده از ریواس در غذا ها و سالاد ریواس است . حتی می ‌توانید ریواس یا مربای آن را به بلغور جو دوسر نیز اضافه کنید .

 

ریواس را به چه صورت در غذاها مصرف کنیم؟

ریواس گیاهی نسبتا عجیب است . زیرا طعمی ترش و کمی شیرین دارد . گاهی ریواس با اکثر میوه ‌ها اشتباه گرفته می ‌شود. ریواس به‌ علت طعم ترشی که دارد به ‌ندرت به‌ شکل خام مصرف می‌شود . معمولا یا ریواس را می ‌پزند و با شکر شیرین می‌ کنند یا در غذا های دیگر، به‌عنوان جزئی از مواد تشکیل ‌دهنده استفاده می ‌کنند . همچنین استفاده از ساقه ریواس در مرباها ، سس ‌ها ، سوپ‌ های شیرین ، شیرینی ‌ها ، تارت و بعضی غذا های دیگر نیز رایج می باشد . در ایران با ریشه این گیاه خورشتی ترش و خوشمزه به نام خورشت ریواس درست می کنند . همان طور که گفتیم در سایر کشورها از پای ریواس یک دسر سنتی استفاده می کنند . به همین‌ علت ، ریواس گاهی اوقات با نام گیاه پای نیز شناخته می ‌شود .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *