هر آنچه باید درمورد سویا بدانید.

در واقع سویا جزء یک حبوبات محبوب و منشأ آسیایی است .

به طور کلی افرادی گوشت نمی خورند و بیشتر طرفدار رژیم گیاهخواری هستند ، اغلب از سویا برای جایگزینی گوشت استفاده می کنند .

با این وجود ، در مورد فواید و عوارض مصرف سویا اختلاف نظر وجود دارد ، زیرا برخی از تولید کنندگان اکنون گیاه را به طور ژنتیکی اصلاح می کنند .

همواره دانه های سویا سالم و سرشار از پروتئین هستند و به آنها استفاده های غذایی زیادی می کنند .

در کل حتی مردم می توانند آنها را بخورند ، آنها را در گزینه های شیر بنوشند و به صورت مکمل نیز مصرف کنند .

همچنین تولید کنندگان ممکن است روغن را از سویا استخراج کرده و از آن برای تولید سوخت سازگار با محیط زیست و همچنین شمع ، مداد رنگی و روان کننده های موتور استفاده کنند .

در این مقاله ما قصد داریم ، در مورد سویا ، فواید و عوارض احتمالی آن برای سلامتی و بهترین فرم های مصرف سویا بیشتر بحث کنیم .

 

اطلاعات اساسی راجع به سویا

 انواع سویا

 

انواع و موارد استفاده از سویا

دانه های سویا می توانند در انواع وعده های غذایی و مکمل ها نقش بسزایی داشته باشند .

به طور کلی دانه های سویا یک غذای گیاهی با پروتئین بالا است که افراد می توانند آن را به روش های مختلف تهیه و بخورند .

در اصل میتوان گفت که آنها از خانواده نخود فرنگی هستند .

معمولا دانه های سویا دارای رنگ های مختلفی هستند از جمله:

  • دانه سویای سبز: دانه های سویای سبز جوان را edamame نیز می نامند . مردم می توانند آنها را بخارپز کرده و به عنوان پیش غذا از غلاف بخورند. ادام پوسته همچنین در سالادها ، سیب زمینی سرخ شده و سوپ ها موجود است.

 

  • سویا زرد: تولید کنندگان به طور معمول از سویا زرد برای تهیه شیر سویا ، توفو ، تمپه و تماری استفاده می کنند. آنها همچنین در تولید آرد سویا برای پخت نقش دارند.

 

  • دانه های سویا سیاه: چندین فرهنگ غذایی آسیایی از سویا سیاه جوشانده یا تخمیر شده در غذاهای سنتی استفاده می کنند.

شیر و پنیر سویا نیز گزینه هایی برای کسانی است که به دنبال جایگزینی لبنیات در رژیم غذایی هستند .

همچنین لوبیای سویا روغن سویا را تأمین می کند ، که مردم می توانند از آن برای پخت و پز یا به عنوان ماده اولیه استفاده کنند .

بنابراین پس از حذف روغن از دانه های سویا ، مردم می توانند از مواد باقیمانده برای تهیه غذا برای حیوانات مزرعه و حیوانات خانگی استفاده کنند.

برخی از تولید کنندگان مکمل های پودر پروتئین و ایزوفلاون را از سویا تهیه می کنند.

در حقیقت ایزوفلاونها ترکیبات گیاهی هستند که ساختاری مشابه استروژن دارند .

سویای ارگانیک کمتر فرآوری شده سالم ترین گزینه است .

همواره برخی از نمونه های آن عبارتند از:

  • توفو
  • تمپه
  • آجیل سویا
  • سویا پخته شده
  • ادامام
  • شیر سویا

 دانه های سویا

محتویات تغذیه ای:

طبق بررسی های پیشین ، سویا یک پروتئین کامل است .

این بدان معنی است که حاوی همه نه اسید آمینه ضروری است .

این منبع مهم پروتئین برای بسیاری از افراد است ، به ویژه کسانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند.

همچنین طبق وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، 100 گرم (گرم) سویا سبز پخته و بدون نمک حاوی :

  • 141 کیلو کالری
    35/12 گرم پروتئین
    6.4 گرم چربی
    11.05 گرم کربوهیدرات
    4.2 گرم فیبر

دانه های سویا چربی اشباع کم و پروتئین ، ویتامین C و فولات زیادی دارند .

آنها همچنین منبع خوبی برای:

  • کلسیم
  • اهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • تیامین

محتوای تغذیه ای سایر محصولات سویا ممکن است بسته به نحوه پردازش تولیدکنندگان و مواد اضافه شده متفاوت باشد.

 مکمل های سویا

 

فواید اعجاب انگیز و بالقوه سویا

سویا برای بسیاری از گیاهخواران یا کسانی که گوشت نمیخورند ، پروتئین عالی و مهمی است .

برخی از بررسی ها و  تحقیقات نشان می دهد که اضافه کردن سویا در رژیم غذایی می تواند چندین مزیت بالقوه برای سلامتی داشته باشد .

در این مبحث با ما همراه باشید تا از خواص و مزیت های فوق العاده آن ، آگاه شوید:

سویا با میزان کلسترول سالم تری ارتباط دارد که می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند .

بر اساس بررسی ها های انجام شده در سال 2015 ، محققان برای بررسی تأثیر سویا بر میزان کلسترول افراد ، تحلیلی از مطالعات انجام دادند .

آنها دریافتند که مصرف سویا میزان کلسترول تام ، تری گلیسیریدها و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را در عروق کاهش می دهد .

همچنین کلسترول LDL همچنین به عنوان کلسترول بد شناخته می شود ، زیرا می تواند منجر به گرفتگی عروق شود .

بنابراین نویسندگان این بررسی دریافتند که مصرف سویا به میزان قابل توجهی کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش می دهد .

این نوع به عنوان کلسترول خوب نیز شناخته می شود زیرا به حذف کلسترول LDL از عروق کمک شایانی می کند .

در افرادی که سطح کلسترول بالا دارند ، میزان کلسترول LDL در آنها نسبت به افرادی که سطح کلسترول بهینه دارند ، کاهش قابل توجهی دارد.

نکته مهم : همچنین ، توجه داشته باشید که غذاهای سویا کمتر فرآوری شده ،  از جمله شیر سویا ، دانه های سویا و مغزهای سویا ، نسبت به عصاره یا مکمل های پروتئین سویا موثرتر بودند .

 

درمان پوکی استخوان

ایزوفلاونهای سویا همچنین ممکن است یک گزینه موثر برای درمان جایگزینی هورمون (HRT) برای زنان مبتلا به پوکی استخوان باشد. این وضعیتی است که رشد استخوان را تحت تأثیر قرار داده و منجر به شکستگی های آسان می شود .

در زنان ، یکی از دلایل احتمالی پوکی استخوان ، کمبود استروژن است. هدف HRT جایگزینی این استروژن در بدن است. با این حال ، می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند و خطر سکته ، سرطان پستان و بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد .

چندین مطالعه در این بررسی نشان داد که ایزوفلاونهای سویا به همان اندازه HRT برای بازگرداندن تراکم استخوان موثر هستند.

 فواید سویا

مدیریت چاقی

یک مطالعه در سال 2019 در ژورنال Molecules اثر مکمل های ایزوفلاون سویا بر وزن بدن موش ها را بررسی کرد.

در مقاله مطالعه ، نویسندگان گزارش کردند که برخی ترکیبات موجود در ایزوفلاون سویا از تجمع چربی در اطراف اندام های جوندگان جلوگیری می کند.

محققان نتیجه گرفتند که مکمل ایزوفلاون سویا پتانسیل مدیریت چاقی را دارد .

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان
2019 بررسی مطالعات نشان می دهد که ایزوفلاون سویا در می تواند به کاهش خطر ابتلا به هورمون مرتبط کمک کند سرطان ، از جمله سرطان پروستات و برخی از سرطان های پستان .

برخی مطالعات در این بررسی نشان داد که زنان آسیایی که ایزوفلاون سویا مصرف می کنند ، خطر ابتلا به سرطان را قبل و یا بعد از یائسگی کاهش می دهند .

ایزوفلاون های سویا ممکن است به کاهش رشد و گسترش سرطان های مرتبط با هورمون کمک کنند.

طبق انجمن سرطان آمریكا ، معلوم نیست كه آیا فرآورده های سویای بیشتر فرآوری شده ، مانند ایزوله های پروتئین سویا یا پروتئین گیاهی بافت دار ، مزایای مشابه پیشگیری از سرطان را به عنوان غذاهای كامل سویا ارائه می دهند.

ایزوله های پروتئین سویا پروتئین هایی هستند که تولید کنندگان بقیه لوبیا را از آنها خارج کرده اند. پروتئین گیاهی با بافت یک محصول سویا است که چربی آن برداشته می شود.

 

 

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

طبق همان بررسی های انجام شده در سال 2019 ، ایزوفلاون های سویا همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند ، هرچند سازوکاری که از طریق آن ممکن است به این هدف دست یابد هنوز ناشناخته است.

در دیابت نوع 2 ، سلولهای بدن قند کمتری را از جریان خون جذب می کنند ، که باعث می شود آن گردش کند و آسیب برساند. انسولین هورمونی است که اجازه می دهد قند خون یا گلوکز برای تبدیل شدن به انرژی وارد سلول ها شود.

ایزوفلاونهای سویا ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود ببخشند ، به این معنی که سلولها بیشتر به انسولین پاسخ می دهند و گلوکز بیشتری جذب می کنند.

 

 عصاره سویا

عوارض جانبی سویا

در واقع برخی از افراد نگران مصرف سویا هستند .

اما ما در اینصورت در بخش های زیر این نگرانی ها را با جزئیات بیشتری ارائه می دهیم .

 

عملکرد تیروئید

معمولا این نگرانی وجود دارد که مصرف سویا ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کند .

طبق تحقیقات و بررسی های یک مطالعه در سال 2016 بر روی 548 زن و 295 مرد که از غذاهای سویا به عنوان بخشی از رژیم گیاهخواری استفاده می کردند ، محققان دریافتند که زنان با مصرف سویا بیشتر احتمال افزایش سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) بیشتر است .

زیرا سطح TSH بالا ممکن است نشان دهنده تیروئید کم کار باشد .

بنابراین محققان نتایج مشابهی را در مردان پیدا نکردند .

همواره نویسندگان توضیح می دهند که احتمالاً سویا بی خطر است .

اما با این وجود ، مصرف مقادیر بیش از حد و رعایت نکردن حد اعتدال آن ممکن است عوارض سلامتی را در برخی افراد ایجاد کند ، مانند افرادی که کم کاری تیروئید تشخیص داده نشده اند .

 

ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی

به طور کلی غذاهای اصلاح شده ژنتیکی به طور بالقوه می توانند منجر به بیماری هایی شوند که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند .

بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMO) ارگانیسم هایی (به عنوان مثال گیاهان ، حیوانات یا میکروارگانیسم ها) هستند که در آنها ماده ژنتیکی (DNA) به گونه ای تغییر کرده است که به طور طبیعی با جفت گیری ویا ترکیب طبیعی.

نگرانی های زیادی در مورد تأثیرات بهداشتی و ایمنی محیط زیست محصولات اصلاح شده ژنتیکی وجود دارد.

براساس USDA ، در سال 2014 ، کشاورزان از 94٪ زمین های کشاورزی سویا در ایالات متحده برای پرورش سویا با مهندسی ژنتیک استفاده کردند .

در مجموع طی یک بررسی ، محققان اظهار داشتند که خوردن GMO می تواند منجر به بیماری هایی شود که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند .

همچنین نویسندگان آن ایمنی طولانی مدت تراریخته ها را زیر سوال بردند ، زیرا آنها پیشرفت نسبتاً جدیدی هستند .

بنابراین ، میزان ایزوفلاونهای بالقوه مفید ممکن است در سویا اصلاح شده ژنتیکی کمتر باشد .

انتقال مواد حساسیت زا و تشکیل مواد آلرژی زای جدید از خطرات اضافی GMO ها هستند.

علیرغم نگرانی در مورد محصولات تراریخته ، WHO همچنین اظهار داشت که غذاهای تراریخته که در حال حاضر در بازارهای بین المللی در دسترس هستند ارزیابی ایمنی را پشت سر گذاشته اند و احتمالاً خطری برای سلامت انسان ندارند .

در نهایت با این وجود ، بررسی ها و تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر واقعی محصولات اصلاح شده ژنتیکی بر سلامتی باید انجام شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *