علل کمبود ویتامین د و درمان آن

 علائم کمبود ویتامین D و نحوه درمان آن

ویتامین D برای بسیاری از اندام های بدن و عملکردشان ضروری و مهم است. مواد خواکی مقداری از ویتامین د مورد نیاز بدن را مهیا میکنند ، اما بیشتر آنها در معرض تابش نور خورشید جدب بدن می شود. پس از مصرف ویتامین D ، بدن باید آن را به شکل فعال و قابل استفاده ی خود تبدیل کند.

اگربه بدن فرد ویتامین د مورد نیاز نرسد ، کمبودهایی برای بدن ایجاد می شوند .

همچنین اگر بدن قادر به جذب ویتامین یا تبدیل آن به شکل فعال خود در کبد و کلیه ها نباشد ، فرد همچنین می تواند دچار کمبود شود. وجود مقدار بسیار اندک ویتامین D و کمتر از نیاز بدن می تواند منجر به مشکلات خاص مربوط به استخوان ها و ماهیچه ها شود(1)

ویتامین D چیست؟

اگر فرد در معرض مستقیم تابش کافی از نور خورشید قرار نگیرد ، فرد ممکن است کمبود ویتامین D را تجربه کند. ویتامین D یک نوع ویتامین محلول درچربی است که بدن هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن تولید می کند. در تعداد کمی از غذاها از جمله محصولات غنی شده وجود دارد. وقتی ویتامین D وارد بدن می شود ، به شکل فعال نیست. برای استفاده از آن ، بدن باید آن را به یک فرم فعال تبدیل کند.

عملکرد ویتامین D

ویتامین D عملکردهای مهم بسیاری دارد ، از جمله: حمایت از سلامت استخوان با فعال کردن جذب کلسیم ، ارتقاء سلامت عضلات ، تعدیل سیستم ایمنی بدن ، کمک به رشد سلول ، کاهش التهاب ، که به جلوگیری از بیماری هایی مانند روماتیسم مفاصل و پسوریازیس کمک می کند ، تنظیم فشار خون و حمایت از سلامت قلب و عروق ، تنظیم فشار خون و حمایت از سلامت قلب و عروق

کمبود ویتامین D و دیابت:

برخی از متخصصان گفته اند که ویتامین D ممکن است به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

میزان ویتامین D در افرادی که مکمل مصرف می کردند افزایش یافته است. اما ، به نظر نمی رسد که مصرف این مکمل خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. در مورد فواید سلامتی ویتامین D بیشتر بدانید.

علل کمبود ویتامین D می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که فرد: به مقدار کافی ویتامین D مصرف نمی کند قادر به جذب یا متابولیسم ویتامین D نیست زمان کافی را در اشعه ماورای بنفش  نمی گذراند عوامل خطر رژیم غذایی فرد ممکن است به کمبود ویتامین D کمک کند.

علل کمبود ویتامین د

 

عوامل مختلف افزایش خطر کمبود ویتامین D:

رژیم غذایی: افرادی که به اندازه کافی غذاهای سرشار از ویتامین D نمی خورند ، از جمله محصولات لبنی غنی شده و غلات ، ممکن است مقادیر کم ویتامین D داشته باشند.

عوامل سبک زندگی: برخی از افراد به دلیل کار ، سلامتی ، کمبود فضای بیرون در محله خود یا سایر عوامل ، وقت کمی را در خارج از منزل می گذرانند. این افراد کمتر فرصت دارند پوست خود را در معرض نور خورشید قرار دهند. کسانی که لباس هایی می پوشند که تمام بدن آنها را پوشانده باشد ، خواه از آن در برابر آفتاب محافظت کنند و یا به دلایل فرهنگی یا مذهبی ، ممکن است خطر کمبود بیشتری نیز داشته باشد. افرادی که از ضد آفتاب زیاد استفاده می کنند و یا لباس هایی را پوشانده اند که بدن را پوشانده است باید از منابع ویتامین D در رژیم غذایی خود باشند.

عوامل جغرافیایی: افرادی که در بخش های خاصی از کلمه – شمال کانادا و آلاسکا زندگی می کنند ، به عنوان مثال – ممکن است دسترسی کمتری به اشعه UVB خورشید بویژه در زمستان داشته باشند. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند نیز ممکن است در معرض خطر باشند ، زیرا آنها اغلب با ماندن در داخل خانه سعی می کنند از گرما و نور شدید خورشید جلوگیری کنند.

آلودگی: ذرات موجود در هوا می توانند اشعه UVB را مسدود کرده و از رسیدن آنها به پوست جلوگیری کنند. همچنین ممکن است افرادی که در مناطق بسیار آلوده زندگی می کنند از گذراندن وقت در خارج خودداری کنند.

مشکلات جذب: بیماری کرون ، سلیاک و سایر شرایط می تواند بر چگونگی جذب روده از مواد مغذی از جمله ویتامین D تأثیر بگذارد.

داروها: برخی از داروها توانایی بدن در جذب یا سنتز ویتامین D. را کاهش می دهند. از جمله این داروها شامل استروئیدها و برخی از داروهای کاهش کلسترول است.

سیگار کشیدن: به نظر می رسد میزان کمبود این ویتامین در بین افراد سیگاری بیشتر است. برخی از متخصصان اظهار داشته اند که استعمال سیگار ممکن است روی ژن فعال کننده تولید ویتامین D-3 در بدن تأثیر بگذارد.

چاقی: تحقیقات نشان داده اند که میزان ویتامین D کمتر در افراد مبتلا به چاقی یا شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر است. این پیوند ممکن است ناشی از روش هایی باشد که چربی بدن در جذب ویتامین D تأثیر می گذارد. برخی از افراد مبتلا به چاقی به دلیل مشکلات تحرک ممکن است وقت کمتری را در خارج از خانه بگذرانند. کسانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند نیز ممکن است مشکلات جذب کنند. در مقابل ، افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) 25-29.9 آنها را به عنوان اضافه وزن طبقه بندی کرده اند ، از نظر کمبود کمتری نسبت به افرادی که اضافه وزن ندارند ، به نظر می رسید. نویسندگان پیشنهاد می کنند که عوامل رژیم غذایی مسئول این اختلاف هستند.

نوع پوست: افرادی که پوست تیره دارند ، برای تولید ویتامین D در مقایسه با افرادی که پوست سبک دارند ، در معرض نور خورشید بیشتر هستند. افرادی که پوست کم رنگ دارند یا سابقه سرطان پوست دارند ، ممکن است از قرار گرفتن در معرض آفتاب برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب جلوگیری کنند.

سن: توانایی تبدیل ویتامین D به کلسیتریول به دلیل کاهش عملکرد کلیه با افزایش سن کاهش می یابد. در نتیجه ، جذب کلسیم سقوط می کند.

سلامت کلیه و کبد: مبتلایان به بیماری کبد و کلیه تمایل به کاهش سطح ویتامین D دارند. این بیماری ها می توانند توانایی بدن در سنتز ویتامین D یا تبدیل آن به شکل فعال آن را تحت تأثیر قرار دهند.

بارداری: ممکن است نیاز به ویتامین D در دوران بارداری افزایش یابد ، اما متخصصان مطمئن نیستند که مکمل ها ایده خوبی هستند یا خیر. نویسندگان بررسی Cochrane در سال 2019 نتیجه گرفتند که مصرف مکمل ها در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی ، دیابت حاملگی ، وزن کم هنگام تولد و خونریزی شدید را بعد از زایمان کاهش دهد. با این حال ، همچنین ممکن است خطر تولد زودرس ، که قبل از 37 هفته به دنیا می آید ، افزایش یابد.

شیرخواران شیرده: شیر انسان از نظر ویتامین D کم است ، به این معنی که نوزادان شیرخوار در معرض خطر کمبود هستند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) توصیه می کنند از چند روز اول زندگی تا زمانی که روزانه 1 لیتر یا بیشتر شیر فرمول مصرف کنند ، یک ویتامین D به همه شیرخوارهای شیرده داده شود. مکمل در این مرحله ضروری نیست زیرا شیر فرمول حاوی ویتامین D اضافه شده است.

گروه هایی که خطر بیشتری دارند یک مطالعه بزرگ در ایالات متحده از 2006-2006 نشان داد که 24٪ از مردم در معرض خطر کم ویتامین D بودند ، در حالی که 8٪ در معرض خطر کمبود بودند. از طرف دیگر ، 1٪ از مردم مقادیر ویتامین D داشتند که به حدی زیاد بودند که می توانند مضر باشند. در سال 2019 ، کارشناسان گزارشی از داده های 2011–2012 منتشر کردند. آنها بررسی کردند كه چگونه كمبودهای ویتامین D بر جمعیت خاصی در آمریكا تأثیر می گذارد. یافته ها حاکی از آن است كه بزرگسالان آمریكایی آفریقایی بیشترین خطر ابتلا به كمبود را دارند و به دنبال آن مردم اسپانیایی قرار دارند.

علائم کمبود ویتامین D ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکند یا علائم ممکن است چندین سال طول بکشد. با این حال ، این ممکن است خطر ابتلا به مشکلات سلامتی طولانی مدت را افزایش ده

آسیب های کمبود ویتامین D:

پوکی استخوان: استخوانها نازک یا شکننده می شوند. اولین نشانه ممکن است شکستگی استخوان در اثر آسیب جزئی باشد. این بیماری اغلب افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. استخوان ها نرم می شوند و در نتیجه ناهنجاری های استخوانی ، قد کوتاه ، مشکلات دندانی ، استخوان های شکننده و درد هنگام راه رفتن ایجاد می شوند.

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا علائم یا شرایط دیگر مانند افسردگی ، درد استخوان و ضعف ممکن است از کمبود ویتامین D باشد.

آیا سطح پایین ویتامین D می تواند به ریزش مو منجر شود؟

رفتار نیاز خاص فرد به ویتامین D به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله سن ، قرار گرفتن در معرض UVB ، رژیم غذایی و وضعیت سلامتی. مکمل ممکن است برخی از افراد نیاز به مصرف مکمل ها داشته باشند ، اما بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک صحبت کنید ، زیرا برخی از آنها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. پزشک همچنین در مورد دوز مناسب توصیه ای را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید:

برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله ی علل ریزش مژه مراجعه کنید.

منابع غذایی ویتامین D:

منابع غذایی خوب ویتامین D شامل موارد زیر است: ماهی روغنی مانند ماهی خال مخالی یا ماهی قزل آلا ،جگر گاو ،پنیر ،قارچ ،زرده تخم مرغ ،غذاهای غنی شده از جمله برخی از غلات صبحانه ، آب پرتقال ، شیر ، نوشیدنی سویا و مارگارین

در اینجا بیشتر بیاموزید قرار گرفتن در معرض نور خورشید طبیعی دوره های کوتاه مدت در خارج از خانه می تواند سطح ویتامین D را تقویت کند. نور خورشید برای تقویت ویتامین D مهم است ، اما قرار گرفتن در معرض نامناسب خورشید خطر سرطان پوست را افزایش می دهد. برای قرار گرفتن در معرض ایمن در برابر نور خورشید ، فرد باید هر روز مدت کوتاهی را در بیرون از خانه بدون ضد آفتاب و با ساعد ، دست ها یا پاهای پایینی خود که در معرض آفتاب است قرار دهد. چه زمانی این کار را انجام دهیم و چه مدت به زمان سال ، موقعیت جغرافیایی و سایر عوامل بستگی دارد. افراد باید از پزشک خود در مورد راههای بی خطر برای افزایش قرار گرفتن در معرض نور آفتاب سؤال کنند ، به خصوص اگر پوست نسبتاً خوبی داشته باشند یا شرایطی که روی پوست تأثیر می گذارد ، مانند پسوریازیس. چگونه می توانید ویتامین D بیشتری از خورشید دریافت کنید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *