غذاهایی که زمان شیردهی باید بخورید

چه غذایی را زمان شیر دادن باید بخورید ؟

 

یک رژیم غذایی سالم و شیردهی در هنگام تغذیه با شیر مادر ، اساساً مشابه رژیم غذایی مغذی است. تفاوت اصلی این است که افرادی که شیر می دهند کالری بیشتری نیاز دارند.

هنگام شیردهی ، فرد حدود 450 تا 500 کالری اضافی در روز نیاز دارد. افرادی که مایل به کاهش وزن بعد از بارداری هستند ممکن است نیازی به افزایش کالری خود هنگام شیر دادن نداشته باشند اما باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

مواد مغذی خاص مانند آهن ، کلسیم ، پتاسیم و ویتامین های A و D به ویژه در هنگام شیردهی مفید هستند. خوردن غذاهای متنوع نیز ضروری است ، زیرا این امر کودک را در برابر سلیقه های مختلف قرار می دهد و ممکن است باعث شود بعداً آنها به غذاهای جامد پذیرایی بیشتری نشان دهند.

در این مقاله ، ما به غذاهایی نگاه می کنیم که متخصصان به مردم توصیه می کنند هنگام شیردهی از خوردن یا جلوگیری از آن خودداری کنند. ما همچنین در مورد مکمل ها و راهکارهای تهیه وعده های غذایی مغذی اطلاعاتی را ارائه می دهیم.

هیچ رژیم غذایی واحدی برای مادری که کودک را تغذیه می کند ایده آل نخواهد بود. هدف باید خوردن یک رژیم غذایی سالم و متنوع باشد. هنگام تغذیه کودک با شیر مادر ، هدف داشته باشید که غذاهای زیر را در وعده های غذایی هر روز قرار دهید:

 

میوه ها

گریپ فروت و پرتقال منابع خوبی از مواد مغذی ضروری است.

میوه ها منبع غنی بسیاری از مواد مغذی هستند. آنها همچنین ممکن است به رفع یبوست ، که برخی از افراد پس از زایمان تجربه می کنند ، کمک کنند. روزانه حدود 2 فنجان میوه بخورید که باید طیف گسترده ای از میوه های مختلف را شامل شود.

 

وزارت زراعت ایالات متحده (USDA) میوه های زیر را توصیه می کند زیرا این منابع منبع عالی پتاسیم هستند و برخی نیز حاوی ویتامین A هستند:

 

طالبی

خربزه

موز

انبه

زردآلو

آلوها

پرتقال ها

گریپ فروت قرمز یا صورتی

 

سبزیجات

افرادی که به طور انحصاری از شیر می دهند ، باید روزانه 3 فنجان سبزیجات میل کنند.

سبزیجات سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. مصرف مقدار کافی به بدن کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای تهیه شیر را دوباره پر کند.

 

USDA به دلیل داشتن پتاسیم و ویتامین A ، سبزیجات زیر را توصیه می کند:

 

اسفناج

سبزیجات پخته شده ، مانند کلم و کاهو

هویج

سیب زمینی های شیرین

کدو تنبل

گوجه فرنگیها

فلفل دلمه ای قرمز

 

دانه ها

دانه ها مواد مغذی حیاتی ، به ویژه غلات کامل ، مانند برنج قهوه ای و نان سبوس دار را ارائه می دهند.

برخی از دانه ها مانند quinoa نیز از نظر پروتئین دارای مقدار زیادی پروتئین هستند که یک ماده مغذی اساسی برای خوردن در هنگام شیردهی است.

غلات غنی شده مواد مغذی اضافی را فراهم می کنند و همچنین گزینه خوبی هستند. بهتر است به غلات سبوس دار که حاوی شکر اضافه نیستند بچسبید.

 

پروتئین

هنگام تغذیه با شیر مادر بدن به 25 گرم پروتئین اضافی در روز و حداقل 65 گرم در روز نیاز دارد.

کارشناسان توصیه می کنند مقداری پروتئین را با هر وعده غذایی میل کنید.

 

USDA منابع پروتئین زیر را توصیه می کند:

 

لوبیا و نخود فرنگی

آجیل و دانه ها

گوشت گاو بدون چربی ، گوشت بره

صدف ، خرچنگ و صدف

ماهی قزل آلا ، شاه ماهی ، گرده ، ساردین و ماهی قزل آلا

غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند از رشد سالم مغز در کودک پشتیبانی کند. ماهی قزل آلا ، ساردین و ماهی قزل آلا گزینه های بسیار خوبی هستند زیرا از نظر امگا 3 بسیار زیاد هستند اما جیوه کم دارند.

افرادی که در حال شیردهی هستند باید از ماهی های دیگر مانند ماهی آلباسور ، ماهی شمشیر ، کوسه و ماهی شاه ماهی خال مخالی که از نظر جیوه زیاد است ، دوری کنند. اشکال دیگر تن ماهی برای خوردن بی خطر است.

غذاهایی که زمان شیردهی باید مصرف کرد

لبنیات

هم بارداری و هم شیردهی می توانند کلسیم را از استخوان خارج کنند. این افراد در صورت عدم دریافت مقدار کافی کلسیم و ویتامین D. در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند ، محصولات لبنی مانند پنیر و شیر منبع عالی کلسیم هستند و بسیاری به ویتامین D اضافه کرده اند.

افرادی که شیرده هستند باید روزانه حداقل 3 فنجان لبنیات هدف داشته باشند. موارد زیر منابع خوبی از ویتامین D و کلسیم است:

 

شیر

ماست

پنیر طبیعی

افرادی که لبنیات نمی خورند نیز می توانند کلسیم را از سبزیجات برگ تیره ، لوبیا و آب پرتقال غنی شده دریافت کنند. آکادمی ملی علوم توصیه می کند افرادی که شیرده هستند ، باید روزانه 1000 میلی گرم (میلی گرم) کلسیم مصرف کنند.

خورشید منبع اصلی ویتامین D است ، اما مصرف قارچ و ماهی روغنی می تواند باعث افزایش مصرف شود. مکمل ها نیز ممکن است مفید باشند.

 

مکمل های غذایی

 

یک پزشک مصرف مکمل های غذایی را در هنگام شیردهی توصیه می کند.

در بیشتر موارد ، یک رژیم غذایی متعادل باید تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک را که به شیر مادر نیاز دارد ، فراهم کند.

با این حال ، نیازهای غذایی هنگام تغذیه با شیر مادر افزایش می یابد ، بنابراین برخی از افراد ممکن است به مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیاز داشته باشند.

توجه به این نکته ضروری است که مکمل ها نمی توانند جایگزین یک رژیم غذایی سالم شوند. افرادی که شیرده هستند قبل از مصرف هرگونه مکمل گیاهی یا رژیم غذایی باید با پزشک خود صحبت کنند.

افرادی که محدودیت در رژیم غذایی دارند و یا از سبزیجات وگان یا گیاهخواری پیروی می کنند نیز باید نسبت به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی توجه داشته باشند که ممکن است از رژیم غذایی خود گم شوند. هرکسی که نگران رفع تمام نیازهای غذایی خود باشد باید با یک متخصص رژیم غذایی صحبت کند.

 

سایر نکات مربوط به رژیم غذایی

بسیاری از مردم نگران هستند که مجبور به اندازه گیری بخش های غذایی باشند ، یا از دست رفتن چند ماده مغذی بر توانایی آنها در تهیه شیر کافی تأثیر می گذارد. با این حال ، مردم در سراسر جهان قادر به تولید شیر با طیف گسترده ای از رژیم های غذایی هستند. هدف باید یک رژیم غذایی کاملاً گرد باشد نه یک رژیم کامل.

نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار ضروری است ، به خصوص در چند هفته اول پس از تولد که برخی از افراد آنقدر غرق و پریشان هستند که نوشیدن را فراموش می کنند. در هنگام شیردهی نیاز به مایع نیز افزایش می یابد.

نوشیدن کافی مایعات نمی تواند منجر به کم آبی بدن شود و حتی ممکن است بر روی شیر تأثیر بگذارد.

افرادی که در حال شیردهی هستند می توانند با نگه داشتن یک بطری آب در هر اتاق خانه ، خود را به نوشیدن یادآوری کنند. آنها همچنین باید در محلی که تمایل به شیر دادن دارند ، یک فنجان آب در دسترس داشته باشند.

 

مواد غذایی که باید از آنها در هنگام شیر دهی پرهیز کرد

 

لیست غذاهایی که فرد باید در دوران بارداری از آن اجتناب کند طولانی است. این ممکن است به همین دلیل باشد که برخی معتقدند هنگام تغذیه با شیر مادر باید رژیم محدود کننده نیز بخورند.

در حقیقت ، هیچ لیستی از غذاهایی وجود ندارد که افرادی  شیر می دهند باید از مصرف آنها به طور کلی خودداری کنند. درعوض ، آنها باید غذای سالم بخورند و به علائم بدنشان توجه کنند.

برخی از نکاتی که می توانند از خوردن غذای سالم حمایت کنند عبارتند از:

 

محدود کردن مصرف غذاهای دریایی که ممکن است حاوی جیوه باشد.

توجه به تأثیر کافئین بر کودک. هنگامی که فردی که شیر می دهد قهوه می نوشد ، کودک فقط یک مقدار بسیار کمی کافئین در شیر مادر دریافت می کند ، اما این می تواند برای تأثیر خواب آنها کافی باشد.

نظارت بر نحوه واکنش کودک به رژیم و ایجاد تغییراتی با توجه به نیاز هم کودک و هم شخصی که در حال شیردهی است.

برخی از متخصصان نسبت به غذاهای به اصطلاح گازی مانند سبزیجات هشدار می دهند ، اما بیشتر نوزادان تحت تأثیر این غذاها نیستند. به همین ترتیب ، دلیلی برای جلوگیری از غذاهای تند یا دارای طعم شدید وجود ندارد ، مگر اینکه کودک نسبت به آنها واکنش منفی نشان دهد.

مقامات پزشکی و راهنماهای والدین اغلب در مورد مصرف الکل هنگام شیردهی توصیه های مختلط یا نامشخص ارائه می دهند.

الکل در دوران بارداری خطرناک است زیرا از جفت عبور می کند ، اما یک نوزاد فقط مقدار الکل موجود در خون فرد را که شیر می دهد ، دریافت می کند. به عبارت دیگر ، میزان الکل خون در فرد شیردهی ، میزان الکل است که به کودک شیرخوار می رسد.

با مصرف متوسط ​​، این میزان از الکل ناچیز است و بعید است که باعث آسیب شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیش از یک نوشیدنی در روز توصیه نمی کنند. آنها همچنین پیشنهاد می کنند با انتظار حداقل 2 ساعت برای شیر دادن بعد از نوشیدن الکل ، خطر بیشتری را کاهش دهید.

 

آیا بعضی از غذاها می توانند شیر مادر را افزایش دهند؟

تحقیقات انجام شده در مورد غذاهایی که باعث افزایش شیر مادر می شوند کم و زیاد است. برخی شواهد حکایتی حاکی از آن است که ، برای برخی از افراد ، غذاهای زیر ممکن است از تولید بیشتر شیر حمایت کند:

 

دانه شنبلیله

شیر بز

جو دوسر

امتحان کردن این روشهای درمانی بی خطر است. با این حال ، افرادی که مایل به استفاده از استراتژی های تولید شیر ثابت هستند می توانند امتحان کنند:

 

تغذیه با شیر مادر در صورت تقاضا. اگر کودک در حال گرفتن مواد جامد یا فرمول است ، وقتی کودک این غذاها را دریافت می کند ، پمپ کنید. تولید شیر مادر بر حسب نیاز اتفاق می افتد و این بدان معنی است که در صورت تقاضا میزان عرضه کاهش می یابد.

پمپاژ بعد از هر جلسه شیردهی. این روش با افزایش تقاضا ، عرضه را افزایش می دهد و می تواند شیر اضافی را تأمین کند.

“پمپاژ دست” را امتحان کنید. قبل از پمپاژ سینه ها را ماساژ دهید. بعد از پمپاژ ، سینه ها را ماساژ داده و دوباره پمپ کنید. افراد باید هدف خود را برای پمپاژ هشت یا بیشتر از 24 ساعت انجام دهند.

 

تغذیه با شیر مادر خصوصاً در هفته های اول می تواند یک چالش باشد. بسیاری از والدین و مراقبان جدید آنقدر احساس غرق شدن می کنند که غذا را فراموش می کنند. برخی دیگر ممکن است نگران باشند که گذراندن زمان برای خود به معنای دور شدن از کودک است.

سلامتی کودک غالباً به سلامتی مراقبانش بستگی دارد. خود مراقبتی راهی برای مراقبت کنندگان است تا از داشتن انرژی و منابع عاطفی کافی برای مراقبت از کودک اطمینان حاصل کنند.

تغذیه مناسب هم برای نوزادان و هم برای افرادی که شیر می دهند بسیار مهم است. به بدن گوش دهید و آنچه را که احساس می کند درست بخورید.

 

بیشتر بخوانید :

 

علائم نفخ نوزاد؛ دلایل و درمان آن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *