فواید اعجاب انگیز خرما برای سلامتی و ارزش غذایی این خوراکی لذیذ

خرما یا رطب، میوه‌ای بسیار مقوی و قدیمی است که در نقاط گرمسیری پرورش می‌ یابد. مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی معمولا زیاد از این میوه استفاده نمی‌کنند، اما در خاورمیانه، خرما ماده‌ی غذایی رایج و محبوبی است . که خاستگاه اصلی این میوه، کشور هندوستان است و به ‌گفته ‌ی باستان ‌شناسان، قدمتی پنج‌هزار ساله دارد. آنها به غیر از عطر و طعم شیرین و خوشمزه ، یکی از غنی ترین منبع فیبر سالم ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند . فواید سلامتی انبوه خرما ، که توسط مطالعات علمی اخیر اثبات شده است ، آنها را به یکی از بهترین ترکیباتی که باید در برنامه غذایی روزانه خود اختصاص دهید ، تبدیل می کند . خواص خرما کاملا متعدد است و به همین علت، خوراکی مقوی برای وقت افطار یا پس از وضع حمل خانم‌ها می باشد .  در مبحث زیر، شما را با خواص بیشتر خرما آشنا می‌کنیم.

ارزش غذایی خرما

خرما منبع خوبی از فیبر رژیم غذایی است (1/4 لیوان 12٪ از ارزش روزانه فیبر را تأمین می کند). خرما همچنین یکی از بهترین منابع طبیعی پتاسیم است و 8٪ از توصیه های روزانه پتاسیم و 6٪ از توصیه های روزانه منگنز را در یک فنجان تهیه می کنید. خوردن خرما بدن شما را با مواد معدنی مانند فسفر ، روی ، منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم و آهن غنی می کند. خرما همچنین منبع غنی از انواع ویتامین های B کمپلکس است – تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، ویتامین B-6 و اسید پانتوتنیک و همچنین اسیدفولیک ، ویتامین های A و K. همچنین باید توجه داشت که خرما دارای قند بالایی است از نظر محتوا و حتی اگر قند شما از یک منبع میوه تهیه می شود ، باید مراقب باشید که از مصرف آن زیاد استفاده نکنید. داده های تغذیه ای زیر برخی از مواد مغذی اصلی موجود در خرما را تشریح می کند و بر اساس یک وعده 100 گرم میوه است:

  • فیبر – 6.7 گرم. 27٪ RDA.
  • پتاسیم – 696 میلی گرم. 20٪ RDA.
  • مس – 0.4 میلی گرم. 18٪ RDA.
  • منگنز – 0.3 میلی گرم. 15٪ RDA.
  • منیزیم – 54 میلی گرم. 14٪ RDA.
  • ویتامین B6 – 0.2 میلی گرم. 12٪ RDA.

برای مشاهده مشخصات کامل تغذیه ای خرما ، از بانک اطلاعاتی مواد مغذی USDA کمک بگیرید .

 

فواید سلامتی خرما

محتوای غنی غذایی خرما باعث می شود آنها از چند طریق برای سلامتی شما مفید باشند. مزایای مختلف سلامتی میوه های خرما به شرح زیر است :

 

فواید خرما

 

سلامت و قدرت استخوان ها

خرما منبع غنی از مواد معدنی مانند سلنیوم ، منگنز ، مس و منیزیم است که همگی برای رشد و استحکام استخوان ها سالم هستند ، به خصوص با افزایش سن افراد و به تدریج ضعیف می شوند. این خرما را به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده برای تقویت استخوان ها و مقابله با بیماری های دردناک و ناتوان کننده استخوان تبدیل می کند. ارتقاء سلامت گوارش ، رفع یبوست ، فیبر برای تقویت سلامت روده بزرگ و ایجاد حرکات منظم روده ضروری است. فیبر نامحلول و محلول موجود در خرما به تمیز کردن دستگاه گوارش کمک می کند و به روده بزرگ اجازه می دهد تا در سطوح بیشتری از کارآیی کار کند. برخی از مزایای دیگر مربوط به سلامت فیبر و روده بزرگ ، کاهش خطر ابتلا به کولیت ، سرطان روده بزرگ و بواسیر است.

تقویت سلامت قلب

بررسی ها و مطالعات نشان داده است که فیبر و پتاسیم خطر سکته مغزی و سایر بیماری های مرتبط با قلب را کاهش می دهد. بنابراین ، خرما به عنوان یک روش سالم و خوشمزه برای کاهش سطح کلسترول LDL در بدن ، جلوگیری از حمله قلبی ، بیماری های قلبی و سکته مغزی پیشنهاد می شود . با مصرف دو بار در هفته ، خرما می تواند به طور جدی سلامت کلی قلب را بهبود بخشد .

 

کیفیت آنتی اکسیدان خرما

پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند. طبق آمار وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، خرما در کل پلی فنول ها در مقایسه با سایر میوه ها و سبزیجات متداول بیشتر است .

 

ضد التهابی

خرما سرشار از منیزیم است ، ماده معدنی که به دلیل خواص ضد التهابی شناخته شده است. طبق یک مطالعه نشان داد که شاخص های التهابی در بدن مانند CRP (پروتئین واکنشی C) ، TNF (فاکتور نکروز تومور آلفا) و IL6 (اینترلوکین 6) با افزایش مصرف منیزیم کاهش یافته است . با توجه به خاصیت ضد التهابی منیزیم و یافته های این مطالعه ، منیزیم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، آرتروز ، بیماری آلزایمر و سایر بیماری های بهداشتی مرتبط با التهاب را به طور مؤثر کاهش دهد.

کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی

خرما به عنوان منبع غنی از منیزیم شناخته شده است که نشان می دهد به کاهش فشار خون کمک می کند  و دوباره ، خرما پر از مواد معدنی است. علاوه بر این ، پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خرما است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد و به عملکرد صحیح قلب کمک می کند و به کاهش فشار خون کمک می کند. محققان و دانشمندان پس از ارزیابی 7 مطالعه منتشر شده در طی یک دوره زمانی 14 ساله ، دریافتند که خطر سکته مغزی به ازای هر 100 میلی گرم منیزیم که فرد در روز مصرف می کند ، 9٪ کاهش یافته است. این تحقیقات را می توان در مجله آمریکایی تغذیه بالینی آمریکا یافت.

 

خرما

یک بارداری سالم و زایمان

مطالعه ای که توسط محققان و دانشمندان دانشگاه علم و فناوری انجام شده است ، کشف کرد که چگونه این میوه دارای پارامترهای زایمان و نتایج زایمان است . محققان پس از مطالعه 69 زن به مدت یک سال و 1 ماه ، دریافته اند که مصرف میوه خرما در 4 هفته قبل از زایمان ، نیاز به القاء و افزایش کار را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مطلوب تر ، اما غیر قابل توجهی را تولید می کند. نتیجه تحویل نتایج حکم یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی را تضمین می کند.

تقویت کننده انرژی

یک وعده خرمای پر از انرژی حاوی 31 گرم کربوهیدرات است ، و آنها را به یک منبع انرژی تبدیل می کند. کربوهیدرات ها برای تأمین انرژی سریع 3 گرم فیبر رژیم غذایی و 29 گرم قند طبیعی مانند فروکتوز ، گلوکز و ساکارز وجود دارند و به راحتی توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرد . خرما یک میان وعده عالی برای تقویت انرژی است .

سلامت سیستم عصبی

ویتامین های موجود در خرما ، آن را به عنوان یک تقویت ایده آل برای سلامت سیستم عصبی و عملکرد آن می سازند . پتاسیم یکی از عناصر اصلی در تقویت یک سیستم عصبی سالم و پاسخگو است و همچنین باعث افزایش سرعت و هوشیاری فعالیت مغز می شود . برخی مطالعات ، مانند موردی که در پزشکی داخلی JAMA یافت شده است ، نشان داد که میزان کافی ویتامین B6 با بهبود عملکرد مغز و نمرات بهتر آزمایش همراه است.

آلرژی

یکی از جالب ترین جنبه های خرما وجود گوگرد آلی در آنها است. این یک عنصر بسیار متداول برای یافتن در مواد غذایی نیست ، اما دارای خواص درمانی ارزشمندی از جمله کاهش واکنش های آلرژیک و آلرژی های فصلی است . بر اساس مطالعه ای که در سال 2002 انجام شد ، ترکیبات سولفور آلی می توانند تأثیر مثبتی بر میزان تجربه رنج افراد از رینیت آلرژیک فصلی است .

از ابتلا به سرطان شکم جلوگیری می کند

سرطان شکم شامل سرطان معده ، سرطان کلیه ، سرطان رحم ، سرطان تخمدان ، سرطان لوزالمعده ، سرطان کبد و روده یا روده بزرگ است. مطالعات و تحقیقات نشان داده است که خرما برای کاهش خطر و تأثیر سرطان شکم کار می کند .

 

فواید

درمان اسهال

خرما رسیده حاوی پتاسیم است که به عنوان یک روش مؤثر در کنترل اسهال شناخته شده است . هضم آنها آسان است ، که بیشتر به کاهش ماهیت غیرقابل پیش بینی اسهال مزمن کمک می کند . فیبر محلول موجود در آن ها همچنین با فراهم کردن بخش عمده ای از حرکات روده و ارتقاء عملکرد طبیعی و سالم سیستم دفع کننده می تواند در رفع اسهال کمک کند.

ضعف جنسی

مطالعات و بررسی ها نشان داده اند که خرما حتی برای افزایش استقامت جنسی کاملا مفید است و تاثیر چشمگیری را دارد . یک عدد خرما را در یک شیر تازه به مدت یک شب خیس کنید ، سپس آنها را با همان مخلوط و  ترکیب پودر هل و عسل را به آن اضافه کنید . این مخلوط برای افزایش استقامت جنسی و کاهش نازایی ناشی از اختلالات مختلف جنسی به یک مقوی بسیار مفید تبدیل می شود .

ضد پیری ، پوست و فواید مو

همان طور که قبلا گفتیم ، خرما با ویتامین های A ، C ، B1 ، B2 ، پروتئین ، کلسیم ، فسفر ، آهن و منیزیم پر شده است. این مواد مغذی نه تنها سلامت کلی ما را تقویت می کنند ، بلکه باعث زیبایی و انعطاف پذیری پوست ما می شوند ، فولیکول های مو را تقویت کرده و رشته های مو شما را قوی تر و سالم تر می کنند.

رفع یبوست

خرما را اغلب، ماده ‌ی غذایی ملین (ضدیبوست) می‌دانند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به یبوست غالبا از آن استفاده می‌کنند. برای بهره‌مندی از اثر ضدیبوست خرما، چند عدد از آنها را در طول شب در آب خیس کنید  و صبح، محلول غلیظِ به‌وجودآمده را میل کنید . این روش مصرف ، اثر ضدیبوستی خرما را به بهترین شکل بروز می‌دهد. محلول یادشده حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است که برای افزایش حرکات سالم روده و عبور راحت غذا از میان مجرای روده‌ای ضروری است و می‌تواند علائم یبوست را از بین ببرد.

درمان کم‌خونی

یکی از خواص خرما درمان کم‌خونی است. خرما مقدار زیادی مواد معدنی دارد که برای بسیاری از بیماری ‌ها مفید می باشند. میزان بالای آهن موجود در خرما، این میوه را به مکمل غذایی مناسبی برای افراد مبتلا به کم‌خونی تبدیل می‌کند. مقادیر زیاد آهن موجود در خرما، کمبود ارثی آهن در بیماران کم‌خون را جبران می‌کند، انرژی و قدرت را افزایش می‌دهد و درعین‌حال باعث کاهش احساس خستگی و بی‌حالی می‌شود.

___________________________________________________

بیشتر بخوانید : هر آنچه را باید در مورد ویتامین D3 بدانید ؟

___________________________________________________

کمک به افزایش وزن

خرما را باید به‌عنوان ماده‌ی غذایی مهمی در هر رژیم غذایی سالمی گنجاند . خرما حاوی قند، پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است. اگر خرما را به‌همراه پوره‌ی خیار مصرف کنید، می‌توانید وزن‌ خود را در سطح متعادل نگه‌دارید و کاری کنید بیش‌ از حد لاغر به‌نظر نرسید. یک کیلوگرم خرما تقریبا ۳۰۰۰ کالری دارد و کالری‌ موجود در آن برای رفع نیازهای روزمره ی بدن کافی است. البته بدیهی است که نباید در طول روز فقط خرما بخورید. اگر لاغر و باریک ‌اندام هستید و می‌خواهید وزن‌ خود را افزایش دهید یا اگر تلاش می‌کنید عضله ‌سازی کنید یا به ‌علت مشکلات پزشکی جدی ضعیف شده‌اید، باید خرما مصرف کنید .

افزایش انرژی

خرما سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتز و ساکارز است. بنابراین، میان ‌وعده‌‌ای کامل برای افزایش فوری انرژی محسوب می‌شود . بسیاری از مردم در سراسر جهان هنگامی که عصرها احساس سستی و بی‌حالی می‌کنند، به‌عنوان میان‌وعده‌‌ای سریع نیاز دارند و سریع به‌سراغ خرما می‌روند. در اغلب اوقات هنگامی که در باشگاه، بیرون یا حتی داخل خانه ورزش می‌کنید، پس از مدتی احساس خستگی و بی‌حالی به شما دست می‌دهد ، در این حالت، خوردن چند عدد خرما به شما کمک می‌کند تا بلافاصله انرژی ازدست ‌رفته‌ را دوباره به‌دست آورید  .

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *