فواید اعجاب انگیز سلامتی تمشک

تمشک یک توت محبوب با رنگی غنی و طعمی آبدار و شیرین می باشد . آنها منبع خوبی از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند . تمشک می تواند از انواع مختلف قرمز و سیاه تا بنفش ، زرد یا طلایی متفاوت باشد . هر رنگ توت ترکیب بی نظیری از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را دارد . در این مبحث به مزایای سلامتی تمشک قرمز می پردازیم. ما یک ماده مغذی تغذیه ارائه می دهیم ، در مورد راه های ترکیب تمشک در رژیم غذایی و توضیح در مورد عوارض احتمالی سلامتی صحبت می کنیم.

فواید تمشک

تمشک منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. محتوای آنتی اکسیدانی غذاهای گیاهی همانند تمشک ممکن است به جلوگیری از طیف وسیعی از شرایط سلامتی کمک کند. ویتامین های C و E ، سلنیوم ، بتاکاروتن ، لوتئین ، لیکوپن و زاکسانتین همه نمونه آنتی اکسیدان ها هستند و همه آنها در تمشک وجود دارند. تمشک همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام فلاونوئیدها است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کنند تا مواد سمی موسوم به رادیکال های آزاد را از بین ببرد . بدن برخی از این مواد را در طی فرآیندهای متابولیکی تولید می کند ، اما برخی دیگر ناشی از عوامل خارجی مانند غذا های ناسالم و آلودگی هستند. غذاهای نا سالم شامل غذاهای فرآوری شده و غذاهای پر چربی و قند می باشد . اگر بیش از حد بسیاری از رادیکال های آزاد در بدن باقی بمانند ، می توانند باعث آسیب سلول شوند و در نتیجه منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی می شوند. تمشک همچنین منبع خوبی از فیبر می باشد . یک فنجان تمشک حاوی 8 گرم فیبر است. دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که بزرگسالان در سن 19 سال و بالاتر ، بسته به سن و جنس خود ، باید بین 22.4 گرم و 33.6 گرم فیبر در روز مصرف کنند.

 

فواید تمشک

 

1. قدرت مغز

محققان و کارشناسان پیشنهاد کرده اند که مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند به سلامت مغز و سیستم عصبی کمک کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین های C و E می توانند در محافظت از توانایی فرد در تفکر و به خاطر سپردن اطلاعات پیرتر شوند. تمشک حاوی این ویتامین های آنتی اکسیدانی است.

2. سلامت قلب

تحقیقات و بررسی ها نشان داده است که یک گروه از فلاونوئیدها ، به ویژه ، آنتوسیانین ها ، می توانند التهاب را که ممکن است منجر به بیماری های قلبی عروقی شود ، سرکوب کند. آنتوسیانین ها نیز در تمشک وجود دارند .
آنتی اکسیدان های مختلف ممکن است با جلوگیری از ایجاد پلاکت و کاهش فشار خون با استفاده از مکانیسم های ضد التهابی ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند. انجمن قلب آمریکا اکثر مردم را ترغیب می کند که مصرف پتاسیم را افزایش داده و میزان سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهند. این تنظیمات رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از فشار خون بالا ، یک عامل خطر بیماری قلبی عروقی کمک کند. یک فنجان تمشک حاوی 186 میلی گرم پتاسیم است . AHA توصیه می کند که روزانه حدود 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف کنید .
فیبر موجود در تمشک همچنین می تواند به مدیریت یا جلوگیری از آنها کمک کند :

• فشار خون
• سطح کلسترول
• چاقی
• بیماری قلبی
• سکته مغزی

3. مدیریت دیابت

آنتی اکسیدان موجود در انواع توت ها ممکن است به جلوگیری از التهاب کمک کند ، که می تواند یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 باشد. بر اساس تحقیقات نویسندگان یک بررسی در سال 2018 به این نتیجه رسیدند که فیبر در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده و علائم را در افرادی که قبلا این بیماری را داشتند بهبود بخشد . تمشک به صورت طبیعی شیرین است و افراد معمولا نیازی به افزودن قند به آن ها ندارند. شیرینی آنها وقتی شخصی به دنبال مدیریت دیابت یا وزن اضافی است ، آن ها را علاوه بر رژیم غذایی مفید می کند . با این وجود ، آنها حاوی مقداری قند طبیعی هستند. افراد مبتلا به دیابت باید این موضوع را در نظر بگیرند.

__________________________________________________

بیشتر بخوانید : خاصیت فوق العاده چشمگیر انبه

__________________________________________________

4. پیشگیری از سرطان

انستیتو ملی سرطان یادآور می شود که آنتی اکسیدان های موجود در منابع غذایی ممکن است به محافظت از بدن در برابر ریه ، مری ، معده و سایر انواع سرطان کمک کنند. در سال 2010 دانشمندان و پژوهش گران سلول های سرطانی معده ، روده بزرگ و پستان را با عصاره تمشک قرمز درمان کردند . این عصاره بیش از 90٪ سلول ها را کشته است . دانشمندان و محققان نیز تخمین زدند که آنتی اکسیدان ها مسئول حدود نیمی از تخریب سلول های سرطانی پستان هستند.

5. هضم

میزان فیبر و آب موجود در تمشک می تواند به جلوگیری از یبوست و حفظ دستگاه گوارش سالم کمک کند. فیبر کافی باعث منظم بودن حرکات روده می شود که برای دفع روزانه سموم بسیار مهم است. افزایش مصرف فیبر همچنین ممکن است به موارد زیر کمک کند :
• مدیریت فشار خون
• کاهش کلسترول
• حمایت از کاهش وزن

6. سلامتی چشم

تمشک حاوی آنتی اکسیدان زواکسانتین است که اشعه مضر نور آبی را فیلتر می کند. این ممکن است در محافظت از چشم در برابر مشکلاتی مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) نقش یه سزایی داشته باشد ، شرایطی که باعث ایجاد مشکلات بینایی در افراد مسن می شود.

عوارض

مزایای دیگر در مورد مزیت های تمشک

ویتامین C موجود در تمشک می تواند از سلامت پوست و مفاصل پشتیبانی کند. تمشک حاوی مواد مغذی مهم دیگری است ، از جمله :

• ویتامین C :  این ویتامین برای ساخت کلاژن مهم می باشد،که بدن برای سالم نگه داشتن پوست و مفاصل لازم دارد.

• فولات: فولات برای تقسیم مناسب سلول ضروری است. در دوران بارداری ، پزشکان آن را برای تشویق رشد سالم فرزند متولد نشده تجویز می کنند.
• ویتامین  : K بدن برای لخته شدن خون مناسب به این ویتامین احتیاج دارد.

 


بیشتر بخوانید :هر آنچه باید در مورد گلو درد یا گلو استرپ دانست ؟


تغذیه

یک فنجان تمشک 123 گرم حاوی مواد مغذی زیر است:
• آب: 105.0 گرم
• انرژی 64 کالری
• پروتئین: 1.5 گرم
• کربوهیدرات: 14.7 گرم ، که 5.4 گرم آن شکر است
• فیبر: 8.0 گرم
• کلسیم: 30.8 میلی گرم
• منیزیم: 27.1 میلی گرم
• آهن: 0.8 میلی گرم
• فسفر: 35.7 میلی گرم
• پتاسیم: 186.0 میلی گرم
• روی: 0.5 میلی گرم
• مس 0.1 میلی گرم
• منگنز: 0.8 میلی گرم
• سلنیوم: 0.2 میکروگرم (میلی گرم)
• ویتامین C: 32.2 میلی گرم
• فولات: 25.8 میلی گرم
• کولین: 15.1 میلی گرم
• ویتامین E: 1.1 میلی گرم
• ویتامین K: 9.6 میلی گرم
• لوتئین + زاكزانتین: 167.0 میكروگرم
• آلفا کاروتن: 19.7 میلی گرم
• بتا کاروتن: 14.8 میکروگرم

دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که زنان و مردان به ترتیب 75 میلی گرم و 90 میلی گرم ویتامین C هر روز مصرف کنند. بنابراین ، یک فنجان تمشک می تواند بیش از یک سوم از نیاز روزانه ویتامین C را تأمین کند. خانم هایی که باردار هستند و یا شیر می گیرند نیاز به مصرف بیشتری دارند. ویتامین های C و E ، آلفا و بتا کاروتن ، لوتئین ، زاكزانتین ، كولین و سلنیوم فقط برخی از آنتی اکسیدان هایی هستند كه تمشک حاوی آن هستند.

نکات مربوط به رژیم غذایی

افراد می توانند تمشک را به تعدادی از غذاها از جمله جو دوسر اضافه کنند.
تمشک تازه ، منجمد و منجمد شده یا به عنوان یک ماده در ژله ها ، شربت ها و مرباها موجود است.
تمشک تازه یا یخ زده بهترین است ، زیرا سایر محصولات تمشک معمولا حاوی قندهای اضافه شده هستند. در صورت امکان ، برچسب را بررسی کرده و محصولات تمشک را بدون قند اضافه کنید.
راه های مصرف تمشک تازه یا یخ زده در رژیم غذایی شامل موارد زیر است:

• آنها را به اسموتی ، ماست یا جو دوسر اضافه کنید
• ساخت یک کوکتل میوه تازه با تمشک ، آناناس ، هلوهای خرد شده و توت فرنگی
• تمشک ، انگور و گردو را به سالاد مرغ اضافه کنید
• وفل ها یا پنکیک های غلات سبوس دار را با تمشک تازه بچینید
• مخلوط تمشک را در یک غذای مواد غذایی با کمی آب و استفاده از این ترکیب به عنوان یک شربت تازه برای دسرها ، ساندویچ بستنی یا غذاهای صبحانه
• مخلوط تمشک را در یک سالاد اسفناج با گردو و پنیر بز مخلوط کنید .

 

عوارض تمشک

 

عوارض تمشک

از آنجا که میوه ها گاهی می توانند حاوی مواد آفت کش باشند ، بهتر است تمشک ارگانیک را در صورت امکان خریداری کنید. کتون تمشک :  برخی افراد مکمل هایی بنام کتون تمشک مصرف می کنند که حاوی عصاره های شیمیایی تمشک و سایر گیاهان هستند. تولید کنندگان ادعا می کنند که این مکمل ها می توانند به افراد در کاهش وزن یا جلوگیری از ریزش مو کمک کنند. با این وجود ، کمبود شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد کتون تمشک برای این اهداف بی خطر یا مؤثر است. برخی از این محصولات حاوی مواد محرک هستند که می تواند عوارض جانبی بر برخی افراد داشته باشد. مهم است که قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک صحبت کنید. جدا از خطر عوارض جانبی ، برخی از مکمل ها می توانند با داروها در تعامل باشند. در بسیاری از موارد ، مردم هزینه زیادی را صرف محصولی می کنند که هیچ تاثیری نداشته باشد. مانند هر ماده غذایی سالم ، تمشک می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی مفید باشد . همچنین لازم به یادآوری می باشد که بعید است غذاهای حاوی شکر ، چربی و سایر مواد تشکیل دهنده همان مزایای سلامتی را به تنهایی تمشک ارائه دهند. تمشک های ساده و تازه از غذای دسر تمشک فرآوری شده ، مواد نگهدارنده و ظروف حاوی خامه و شکر اضافه شده سالم تر هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *