فواید بی نظیر و چشمگیر موز

موز یکی از محبوب ترین میوه ها در سراسر جهان است. آنها حاوی مواد مغذی ضروری هستند که می توانند تأثیر محافظتی بر سلامتی داشته باشند. خوردن موز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد . در این مقاله قصد داریم شما را با مزایای بالقوه سلامتی موز ، از جمله بهبود سلامت قلب و ترویج منظم ، بیشتر آشنا کنیم . همچنین خطرات احتمالی سلامتی پزشکان با موز را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

فواید سلامتی موز

موز سرشار از پتاسیم است و حاوی مقادیر خوبی پروتئین و فیبر غذایی است. بخش های زیر برخی از فواید سلامتی موز را توضیح می دهد. تغذیه اطلاعات از ایالات متحده وزارت (USDA) کشاورزی پایگاه داده FoodData مرکزی است. الزامات روزانه از دستورالعمل های رژیمی رژیم غذایی 2015، 2020 برای آمریکایی ها است . اینها برای بزرگسالان است ، اما تقریباً تقریبی هستند ، زیرا مقادیر آن با توجه به سن و جنس فرد متفاوت است.

 

1) پتاسیم

موز سرشار از پتاسیم معدنی است . پتاسیم به حفظ سطح مایعات در بدن کمک می کند و حرکت مواد مغذی و مواد زائد موجود در داخل و خارج سلول ها را تنظیم می کند. پتاسیم همچنین به انقباض عضلات و پاسخ دادن به سلول های عصبی نیز کمک می کند. ضربان قلب را به طور مرتب نگه می دارد و می تواند تأثیر سدیم بر فشار خون را کاهش دهد. پتاسیم ممکن است با افزایش سن ، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد . به نوبه خود ، کلیه های سالم اطمینان حاصل می کنند که مقدار مناسب پتاسیم در بدن باقی می ماند. یک موز با اندازه متوسط ​​حاوی 422 میلی گرم  پتاسیم است. بهتر است برای بدست آوردن پتاسیم از منابع غذایی مانند موز استفاده شود.

فواید موز

2) فشار خون

انجمن قلب آمریکا (AHA) مردم را تشویق به کاهش مصرف خود را از نمک، سدیم، و افزایش مصرف خود را از مواد غذایی که حاوی پتاسیم کرده است  . پتاسیم می تواند به مدیریت فشار خون و کاهش فشار سیستم قلبی عروقی کمک کند. طبق اطلاعات تغذیه ای از منابع این مبحث ، یک موز متوسط ​​تقریباً 9٪ از نیاز روزانه پتاسیم فرد را تأمین می کند.

 

 

3) آسم

یک مطالعه 2007 نشان داد که خوردن موز ممکن است به جلوگیری از خس خس در کودکان مبتلا به آسم کمک کند . در حقیقت یکی از دلایل این امر می تواند میزان آنتی اکسیدان و پتاسیم موز باشد. با این حال ، برای تأیید این یافته ها تحقیقات و بررسی های بیشتری نیز لازم است.

 

 

4) سلامت قلب

موز حاوی فیبر ، پتاسیم ، فولات و آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C است. همه اینها از سلامت قلب حمایت می کنند. طبق بررسی ها در سال 2017 نشان داده است ، افرادی که از رژیم غذایی پر فیبر پیروی می کنند ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نسبت به افرادی که رژیم کم فیبر دارند ، خطر کمتری دارند. کسانی که بیشتر فیبر مصرف کرده اند نیز سطح پایین لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد داشتند .

 

 

5) سرطان

مطالعات و تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که لکتین ، پروتئینی که در موز رخ می دهد ، می تواند به جلوگیری از رشد سلول های لوسمی کمک کند . لکتین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کنند تا مولکول های معروف به رادیکال های آزاد را از بین ببرد. اگر بیش از حد بسیاری از رادیکال های آزاد ایجاد شود ، آسیب سلول ممکن است رخ دهد ، که به طور بالقوه منجر به سرطان می شود. همواره در سال 2004 ، دانشمندان و محققان خاطر نشان كردند ،كودكانی كه موز ، آب پرتقال یا هر دو را مصرف می كردند ، خطر كمتری برای ابتلا به سرطان خون دارند. در نهایت نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند كه این می تواند به دلیل ویتامین C باشد ، زیرا این نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

 

 

6) دیابت

انجمن دیابت آمریکا توصیه خوردن موز و سایر میوه های حاوی فیبر است. آنها یادآور می شوند که خوردن فیبر می تواند به کاهش قند خون کمک کند. نویسنده یک بررسی در سال 2018 به این نتیجه رسید که خوردن رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد و ممکن است قند خون را در افرادی که از قبل به این بیماری مبتلا هستند ، کاهش دهد.

 

 

7) سلامتی هضم کننده

موز حاوی آب و فیبر است که هر دو باعث تقویت نظم و ترغیب سلامت گوارشی می شوند. یک موز متوسط ​​تقریباً 10٪ از نیازهای فیبر فرد را برای یک روز تأمین می کند. موز همچنین بخشی از رویکرد شناخته شده به عنوان رژیم غذایی BRAT است که برخی پزشکان آن را برای درمان اسهال توصیه می کنند . BRAT مخفف موز ، برنج ، سیب و نان تست است. اسهال می تواند منجر به از بین رفتن آب و الکترولیت ها ، مانند پتاسیم شود. موز می تواند جایگزین این مواد مغذی شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2012 ، غذاهای پر فیبر می توانند نفخ ، گاز و گرفتگی معده را در مبتلایان به بیماری التهابی روده (IBD) ایجاد کنند . با این حال ، نویسندگان نتیجه گرفتند که موز ممکن است علائم را بهبود بخشد. بنیاد کرون و کولیت آمریکا ، موز را به عنوان یک غذای میان وعده در برنامه رژیم غذایی خود توصیه می کند.


بیشتر بخوانید : فواید اعجاب انگیز گلابی


 

8) حفظ حافظه و تقویت روحیه

موز حاوی تریپتوفان ، یک اسید آمینه است که ممکن است به حفظ حافظه ، تقویت توانایی فرد در یادگیری و به یاد آوردن چیزها و تنظیم روحیه کمک کند.

 

ارزش غذایی موز

در جدول زیر مقدار هر ماده مغذی موجود در یک موز با اندازه متوسط ​​نشان داده شده است . همچنین ، طبق دستورالعمل های غذایی سال های 2015 ، 2020 برای آمریکایی ها ، میزان بزرگسالان به هر ماده مغذی به چه میزان نیاز دارد . نیازها با توجه به جنس و سن فرد متفاوت است.

مواد مغذی مقدار یک موز متوسط نیاز روزانه برای بزرگسالان :

  • انرژی ( کالری ) 105 1800، 3000
    کربوهیدرات در گرم (گرم) 27 ، از جمله 14.4 گرم شکر 130
    فیبر (گرم) 3.1 25.2، 33.6
    پروتئین (گرم) 1.3 46، 56
    منیزیم (میلی گرم) 31.9 320، 420
    فسفر (میلی گرم) 26 700
    پتاسیم (میلی گرم) 422 4،700
    سلنیوم در میکروگرم (میلی گرم) 1.9 55
    کولین (میلی گرم) 11.6 425، 550
    ویتامین C (میلی گرم) 10.3 75، 90
    فولات (میلی گرم DFE) 23.6 400
    بتا کاروتن (میلی گرم) 30.7 اطلاعاتی وجود ندارد
    آلفا کاروتن (میلی گرم) 29.5 اطلاعاتی وجود ندارد

آلفا و بتا کاروتن ، سلنیوم ، کولین و ویتامین C همه خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

 

عوارض موز

موز در رژیم غذایی

موزهای تازه در تمام طول سال وجود دارند. برخلاف برخی از میوه ها ، موزها پس از برداشت همچنان به مرحله ی بلوغ می روند. موز به طور پیوسته در دمای اتاق رسیده می شود. برای رسیدن به سرعت بیشتر ، افراد می توانند آنها را در یک کیسه کاغذ نگه دارند. موزهای یخ زده آهسته تر به دست می آیند. پوست بیرونی موز در یخچال تیره می شود ، اما خود موز به مدت طولانی تر دست نخورده باقی می ماند.

 

نکاتی برای سرو و خوردن

در اینجا چند نکته برای استفاده از موز آورده شده است:

برای داشتن یک صبحانه مغذی تر ، یک موز خرد شده به همراه غلات یا جو دوسر به صبحانه خود اضافه کنید.
موزهای پوره شده را به کلوچه ها و کیک ها برای طعم طبیعی شیرین اضافه کنید.
موز را به اسموتی اضافه کنید.
برای یک میان وعده سالم و قابل حمل ، موز را به محل کار یا مدرسه ببرید.

 


بیشتر بخوانید : همه چیزهایی که باید در مورد آناناس بدانید 


 

عوارض جانبی موز

بعضی از افراد باید مراقب باشند زیاد موز مصرف نکنند.

  • بتا بلاکرها : پزشکان اغلب این داروها را تجویز می کنند تا خطر عوارض ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند. مسدود کننده های بتا می توانند سطح پتاسیم خون را بالا ببرند. همواره مصرف زیاد پتاسیم می تواند برای کسانی که کلیه های آنها کاملاً عملکردی ندارند مضر باشد. اگر کلیه ها قادر به از بین بردن پتاسیم اضافی از خون نباشند ، می تواند کشنده باشد. افرادی که از مسدود کننده های بتا استفاده می کنند باید غذاهای پتاسیم بالایی مانند موز را با اعتدال کاملا زیادی بخورند.

 

  • آلرژی : موز ممکن است در بعضی از افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. هرکسی که خارش ، کهیر ، تورم ، خس خس سینه یا مشکل تنفسی را تجربه کند باید یکباره به پزشک نیز مراجعه کند. یک واکنش شدید می تواند به آنافیلاکسی منجر شود ، که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

 

  • میگرن : موز ممکن است باعث ایجاد میگرن در بعضی از افراد شود.

بنابراین موز میوه ای عالی و محبوب است که حاوی مواد مغذی ضروری است که به سلامتی فرد کمک می کند. شایان ذکر است در حالی که مواد مغذی موجود در موز می توانند باعث تقویت سلامتی و جلوگیری از بیماری ها شوند ، خوردن موز ممکن است تأثیر یکسانی بر روی همه نداشته باشد. با این وجود ، یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه ، طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری را فراهم می کند که می تواند به خوب نگه داشتن فرد کمک کند. همواره افراد مبتلا به دیابت می توانند موز را به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل بخورند. آنها حاوی قندهای طبیعی هستند ، بنابراین هر شخص باید اندازه آن را در نظر بگیرد. نیمی از موز متوسط ​​برابر با یک انتخاب کربوهیدرات یا حدود 12 تا 15 گرم کربوهیدرات است.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *