فواید خارق العاده سلامتی روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون یکی از مؤلفه های اصلی رژیم مدیترانه ای است. سرشار از آنتی اکسیدان است. چربی اصلی موجود در آن اسیدهای چرب اشباع نشده (MUFAs) است که متخصصان آن را چربی سالم می دانند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون ممکن است به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی کمک کند که می تواند منجر به طیف وسیعی از شرایط و بیماری های سلامتی شود. روغن زیتون فوق العاده باکره دارای طعمی تلخ است ، اما حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به انواع دیگر است ، زیرا حداقل پردازش را انجام می دهد. در این مبحث با فواید سلامتی روغن زیتون و ایده هایی در مورد نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید .

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون از زیتون حاصل می شود ، همچنین میوه درخت زیتون می باشد . که یک محصول سنتی منطقه مدیترانه است. مردم با فشار دادن زیتون های کامل روغن زیتون درست می کنند. مردم از روغن زیتون در پخت و پز ، مواد آرایشی ، دارو ، صابون و به عنوان سوخت لامپ های سنتی استفاده می کنند. روغن زیتون در ابتدا از دریای مدیترانه بود ، اما امروز ، در سراسر جهان کاملا محبوب است. در رژیم غذایی افراد زیتون را در روغن زیتون یا آب شور حفظ می کنند. آنها را به طور کامل یا خرد شده می خورند و به پیتزاها و ظروف دیگر اضافه می کنند. آنها می توانند از روغن زیتون برای پخت و پز برای نان ، برای پختن پاستا ، پخت و پز یا به عنوان سس سالاد استفاده کنند. برخی افراد آن را به وسیله قاشق غذاخوری برای اهداف دارویی مصرف می کنند.

فواید روغن زیتون

فواید روغن زیتون

بسیاری از بررسی ها و مطالعات به فواید سلامتی روغن زیتون پرداخته اند . روغن زیتون فوق العاده باکره ، که بهترین کیفیت روغن موجود است ، سرشار از آنتی اکسیدان ها است ، که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد موادی هستند که بدن هنگام سوخت و ساز و سایر فرایندها تولید می کند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند . اگر بیش از حد بسیاری از رادیکال های آزاد ایجاد شوند ، می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند. این می تواند به آسیب سلولی منجر شود و ممکن است در ایجاد برخی بیماری ها از جمله انواع خاصی از سرطان نقش به سزایی داشته باشد.

 


بیشتر بخوانید : تاثیر بی نظیر روغن های آشپزی سالم و عالی


 

روغن زیتون و سیستم قلبی عروقی

روغن زیتون منبع اصلی چربی در رژیم مدیترانه ای است. به نظر می رسد افرادی که این رژیم را مصرف می کنند نسبت به افرادی که رژیم های دیگر را دنبال می کنند ، امید به زندگی بالاتری دارند ، از جمله احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی کمتر است. برخی از متخصصان و دانشمندان  آن را استاندارد در داروهای پیشگیری می نامند. بر اساس یک مطالعه در سال 2018 تعداد وقایع قلبی عروقی را در بین افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف کرده اند ، یا با روغن زیتون یا آجیل یا رژیم کم چربی مقایسه کرده است. افرادی که رژیم مدیترانه ای را مصرف کرده اند ، خواه با روغن زیتون یا آجیل ، شیوع کمتری از بیماری قلبی عروقی نسبت به افرادی که رژیم کم چربی دارند ، داشتند. طبق گفته ی محققان و نویسندگان یک بررسی در سال 2018 ، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا توصیه می کنند که روزانه حدود 20 گرم  یا دو قاشق غذاخوری (پیمانه) روغن زیتون باکره اضافی مصرف کنید تا خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی کاهش یابد . در نهایت نتایج یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که پلی فنول های موجود در روغن زیتون باکره اضافی می توانند از بیماری های قلبی عروقی ، آترواسکلروز ، سکته مغزی ، اختلال عملکرد مغز و سرطان محافظت کنند. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند.

 

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک وضعیتی است که توسط گروهی از عوامل خطرزا افزایش می یابد و باعث افزایش خطر بیماری از جمله چاقی ، فشار خون بالا و قند خون بالا می شود. محققان و نویسندگان متاآنالیز سال 2019 نتیجه گرفتند که روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است ویژگی های سندرم متابولیک ، مانند التهاب ، قند خون ، تری گلیسیریدها (چربی های موجود در خون) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد را بهبود بخشد. کلسترول در مقابل ، به نظر می رسد سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا خوب را افزایش می دهد.


بیشتر بخوانید : فواید اعجاب انگیز روغن بادام و کاربرد های آن


 

خطر افسردگی و روغن زیتون

در سال 2013 ، یک مطالعه جوندگان نشان داد که ترکیبات موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند و می تواند برای درمان افسردگی و اضطراب مفید باشد. طی دو سال قبل ، دانشمندان شواهدی پیدا کرده بودند که افرادی که چربی های ترانس می خورند ، که چربی ناسالمی است که در غذاهای سریع و کالاهای پخته شده از قبل وجود دارد ، بیشتر از افرادی که چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون مصرف می کنند ، دچار افسردگی می شوند.

 

روغن زیتون و خطر سرطان

برخی از تحقیقات و مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند ، اما همه یافته ها این موضوع را تأیید نمی کند. همچنین طبق تحقیقات منتشر شده در سال 2019 ، روغن زیتون حاوی موادی است که ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. آزمایشات آزمایشگاهی شواهدی یافت که نشان می دهد آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون در محافظت از بدن در برابر التهاب ، آسیب اکسیداتیو و تغییرات اپی ژنتیکی موثر هستند.

 

بیماری آلزایمر

در سال 2016 ، برخی محققان و دانشمندان پیشنهاد كردند كه مصرف روغن زیتون اضافی در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. این ممکن است به دلیل تأثیر محافظتی آن بر رگ های خونی در مغز باشد. نویسندگان یک مطالعه ماوس که در سال 2019 منتشر شد ، اظهار داشتند که مصرف روغن زیتون فوق العاده غنی از اولوکانتال می تواند به کندی یا متوقف شدن پیشرفت آلزایمر کمک کند. اولئوکانتال یک ترکیب فنولیک است که در روغن زیتون فوق العاده باکره ظاهر می شود.

 

روغن زیتون و کبد

بررسی های آزمایشگاهی در سال 2018 نشان داد که مولکول های موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به جلوگیری یا ترمیم آسیب کبد کمک کند. MUFA های روغن که عمدتا اسید اولئیک هستند و ترکیبات فنولیک آن به نظر می رسد به جلوگیری از التهاب ، استرس اکسیداتیو ، مقاومت به انسولین و سایر تغییراتی که می تواند منجر به آسیب کبدی شود کمک می کند.

 

روغن زیتون و بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده (IBD) باعث التهاب دستگاه گوارش می شود. کولیت اولسراتیو و بیماری کرون انواع IBD هستند. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که فنل موجود در روغن زیتون با تغییر میکروب های موجود در روده ممکن است به تقویت ایمنی روده و سلامت روده کمک کند. این می تواند برای مبتلایان به کولیت و انواع دیگر IBD مفید باشد. محققان و نویسندگان خاطرنشان كردند كه برای تأیید این نتایج مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

 


بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی بدانید .


تغذیه

مطابق اعلام وزارت زراعت ایالات متحده (USDA) ، 1 قاشق غذاخوری ، یا 13.5 گرم  روغن زیتون ، فراهم می کند:

  • 119 کالری
    13.5 گرم چربی ، که 1.86 گرم آن اشباع شده است
    1.9 میلی گرم (میلی گرم) ویتامین E
    8.13 میکروگرم (میلی گرم) ویتامین K

همچنین حاوی اثری از کلسیم و پتاسیم و همچنین پلی فنل ها ، توکوفرول ها ، فیتواسترول ها ، اسکالن و اسیدهای ترپنیک و سایر آنتی اکسیدان ها است.

 

نکات مربوط به رژیم غذایی

هنگام خرید روغن زیتون ، بهتر است روغن زیتون باکره ای اضافی را انتخاب کنید ، زیرا این فرآیند کمتر پردازش می شود و به احتمال زیاد محتوای آنتی اکسیدانی آن را حفظ می کند. روغن زیتون باکره فوق العاده دارای دمای بالای دود 376 درجه فارنهایت (191 درجه سانتیگراد) است ، بنابراین استفاده از آن در اکثر روش های پخت و پز بی خطر است. روغن زیتون درجه USDA بسته به عطر و طعم ، بو ، عدم وجود نقص و اسیدیته آن.

  • روغن زیتون فوق العاده ویرجین ایالات متحده (EVOO): این عطر و طعم و بو عالی دارد و میزان اسید چرب رایگان آن نیز 0.8 گرم یا کمتر از 100 گرم (0.8٪) است.
  • روغن زیتون ویرجین ایالات متحده: این عطر و بوی نسبتاً خوبی دارد و میزان اسید چرب آزاد نیز به میزان 2 گرم یا کمتر از 100 گرم (کمتر از 2 درصد) وجود دارد.
  • روغن زیتون ویرجین ایالات متحده بدون مصرف بیشتر برای مصرف انسان مناسب نیست: این یک روغن باکره با طعم و بوی ضعیف است. این ماده برای مصارف غذایی در نظر گرفته نشده است.
  • روغن زیتون ایالات متحده: این روغن ترکیبی از روغنهای بکر و تصفیه شده است.
  • روغن زیتون تصفیه شده ایالات متحده: این روغن ساخته شده از روغنهای تصفیه شده با محدودیت در پردازش است.

در بسیاری از کشورها ، از جمله ایالات متحده ، تولید کنندگان روغن های زیتون سبک یا فوق العاده را با گرما و مواد شیمیایی برای از بین بردن ناخالصی ها پردازش می کنند. رنگ و طعم در مقایسه با روغن های زیتون باکره سبک تر است. همچنین تولید کنندگان ممکن است روغن زیتون سبک را با روغنهای دیگر مخلوط کنند.

 


بیشتر بخوانید : آیا ماکارونی سالم یا ناسالم است؟


نکاتی در مورد نحوه استفاده

نکاتی در مورد استفاده از روغن زیتون شامل موارد زیر است:

  • آن را روی سالاد خرد کنید یا آن را به سس سالاد اضافه کنید
    آن را روی یک نان تازه ساخته شده خرد کنید
    هنگام تهیه نان از آن استفاده کنید
    هنگام سرخ کردن یا سس کردن از آن به جای سایر چربی ها استفاده کنید

دستور العمل های زیر را امتحان کنید:

  • رزماری و روغن زیتون ترد
    اسپاگتی با روغن زیتون ، فلفل دلمه ای و سیر
    سیب زمینی بیچاره

سرخ کردن در روغن زیتون

طبق بررسی منتشر شده در سال 2017 ، سرخ کردن مواد غذایی در روغن زیتون ممکن است به حفظ و حتی بهبود ارزش غذایی آن کمک کند. این امر به این دلیل است که غذا آنتی اکسیدان هایی را که از روغن منتقل می شوند ، جذب می کند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *