فواید دوش آب سرد

مدت هاست که مردم دنیا از آب درمانی برای رفع خستگی و بسیاری از دردهای خود استفاده می کنند. دمای آب مورد استفاده آنها ممکن است فواید مختلفی برای سلامتی داشته باشد.

در بیشتر مطالعات در مورد فواید آب سرد و گرم برای سلامتی از درمان غوطه وری در آب استفاده شده است. در طول درمان غوطه وری در آب ، فرد بدن خود یا بخشی از بدن خود را برای مدت زمان مشخصی در یک محیط پر از آب غوطه ور می کند.

در واقع دوش آب سرد ممکن است تجربه خوشایندی نباشد ، اما ممکن است دارای فوایدی برای سلامتی باشد از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش التهاب و تورم
  • کاهش اسپاسم عضلات
  •  تسکین دهنده درد
  • افزایش متابولیسم
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • افزایش سطح مواد شیمیایی عصبی دوپامین و نوراپی
  • سطح پایین تر کورتیزول یا همان ” هورمون استرس “

در این بخش از مقاله هلث نوت با ما همراه باشید تا با فواید دوش آب سرد آشنا شوید .

فواید دوش آب سرد

 

دوش آب سرد

1- گردش خون بهبود یافته

گرفتن دو ش آب سرد بیشتر در هوای گرم تابستان توصیه می شود ک باعث خنک شدن بدن می شود . قرار گرفتن در معرض آب سرد باعث انقباض رگ های خونی سطح پوست می شود. این جریان خون را از سطح پوست دور می کند. در حقیقت ، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که گرفتن دوش آب سرد پس از ورزش ممکن است با خنک شدن بدن ، هیدراتاسیون عمومی را بهبود بخشد.

در واقع با دور شدن خون از پوست ، رگ های خونی در بافت های عمیق بدن گشاد می شوند. این باعث بهبود گردش خون در بافتهای عمیق می شود.

 

2- پایین آمدن سطح کورتیزول

از دیگر فواید دوش آب سرد پایین آمدن سطح کورتیزول است . در واقع کورتیزول یکی از هورمون هایی است که بدن دربرابر استرس آزاد می کند . همچنین بهتر است بدانید که کاهش سطح کورتیزول در خون ممکن است به کاهش سطح استرس کمک کند. محققان بر این باورند که وقتی افراد غرق در حمام آب سرد می شوند ، سطح کورتیزول آنها پایین می آید.

 

3- کاهش و بهبود درد

طبق یک بررسی در سال 2014 ، قرار گرفتن در معرض آب سرد باعث ایجاد پاسخ خودکار درد به نام بی دردی ناشی از استرس (SIA) می شود. SIA یک پاسخ کاهش یافته در هنگام قرار گرفتن در معرض یک محرک استرس زا ، مانند غوطه وری در آب سرد است.

یک مطالعه قدیمی تر از سال 2009 اثرات غوطه وری در آب سرد بر عملکرد بدنی در بین ورزشکاران را آزمایش کرد. به دنبال ورزش ، برخی از ورزشکاران غوطه ور شدن در آب سرد را دریافت کردند ، در حالی که دیگران غوطه ور شدن در آب کم را دریافت کردند.

محققان هیچ تفاوتی در عملکرد فیزیکی بعدی بین دو گروه پیدا نکردند و همچنین هیچ تفاوتی در میزان آسیب عضلانی یا التهاب شرکت کنندگان به دست نیاوردند . با این حال ، درک درد عضلانی و خستگی عمومی به طور قابل توجهی در گروه دریافت کننده غوطه وری در آب سرد کمتر بود. این تأثیر روانشناختی می تواند در ورزش های رقابتی مفید باشد .

 

دوش آب سرد

4- هوشیاری بیشتر با دوش سرد

از دیگر مزایای دوش آب سرد می توان به افزایش ضربان قلب و افزایش ضربان تنفس اشاره کرد . دوش گرفتن سرد می تواند احساس هوشیاری بیشتری در فرد ایجاد کند ، که بیشتر به دلیل تأثیرات آن بر بدن است .

طبق یک متاآنالیز از تحقیقات موجود در زمینه غوطه وری در آب سرد در مجله پزشکی ورزشی انگلیس ، دوش سرما اثرات فیزیولوژیکی زیادی بر بدن دارد.

این شامل:

  • افزایش ضربان قلب
  • فشار خون بالاتر
  • افزایش میزان تنفس

آب سرد همچنین می تواند باعث افزایش متابولیسم بدن شود، زیرا برای حفظ دمای پایدار مجبور است بیشتر کار کند. با این حال ، از آنجا که مدت زمان معمول دوش گرفتن در آب سرد فقط 5-10 دقیقه است ، بنابراین فرد نباید به عنوان یک روش کاهش وزن به اثرات تقویت کننده متابولیسم آن اعتماد کند .

همانطور که گفته شد ، دوش آب سرد احساس نشاط و هوشیاری ایجاد می کند ، که ممکن است باعث تحرک بیشتر جسمی در فرد شود.

 

5- سیستم ایمنی قوی تر با دوش سرد

یک مطالعه در ژورنال PLoS One نشان داد افرادی که دوش آب سرد می گیرند 29٪ کمتر احتمال دارد که برای انجام کارها یا رفتن به مدرسه بیمار شوند .

در این مطالعه 3018 نفری که دوش آب گرم گرفتند شرکت کردند و سپس بر اساس گروه تحقیقاتی خود برای مدت 90-90 ثانیه از آب سرد استفاده کردند. یک گروه تحقیقاتی طبق معمول دوش آب گرم گرفتند و به هیچ وجه از آب سرد استفاده نکردند .

اگرچه کسانی که دوش آب سرد می گرفتند کمتر برای انجام کارها به بیمارستان مراجعه می کردند . محققان نتیجه گرفتند که دوش آب سرد ممکن است باعث شود بیماری فرد شدت کمتری داشته باشد و به وی اجازه دهد به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد. همچنین آنها تفاوتی بین افرادی که به مدت 30 ، 60 یا 90 ثانیه دوش آب سرد گرفتند پیدا نکردند. این باعث شد آنها به این نتیجه برسند که آب سرد بدون در نظر گرفتن مدت زمان ، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند .

 

6- روحیه تقویت شده با دوش سرد

برخی محققان بر این باورند که دوش آب سرد می تواند مزایای تقویت روحیه داشته باشد .

یک مطالعه نشان داد از آنجا که دوش آب سرد باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می شود و میزان انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و اندورفین را افزایش می دهد ، ممکن است افراد پس از دوش آب سرد ، علائم افسردگی را تجربه کنند.

با این حال ، توجه به این نکته مهم است که افراد نباید روشهای تجویز شده برای رفع افسردگی را با دوش آب سرد جایگزین کنند .

 

دوش آب سرد

عوارض دوش آب سرد

  • فرد نباید از دوش آب سرد به عنوان جایگزینی برای سایر روش های درمانی پزشکی تجویز شده ، به ویژه مواردی که پزشکان برای درمان افسردگی تجویز می کنند ، استفاده کند.
  • با این حال ، افراد می توانند با استفاده از آب درمانی سرد اثرات سایر روش های درمانی را افزایش دهند.
  • برخی از افراد هنگام استفاده از دوش های سرد باید احتیاط کنند. این شامل افرادی است که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و کسانی که بیماری قلبی جدی دارند ، مانند نارسایی احتقانی قلب . زیرا ممکن است تغییرات ناگهانی دمای بدن و ضربان قلب بدن را تحت فشار قرار دهد.
  • اگر فردی مطمئن نیست که دوش آب سرد می تواند برای او مفید باشد ، باید از پزشک خود کمک بخواهید .

 

عوامل کاهش سردرد ناشی از دوش گرفتن

 

دوش آب سرد

1-دمای دوش خود را انتخاب کنید

اگر در اثر دوش آب سرد ، دچار سردرد شدید این ممکن است برای شما خوب نباشد . برای رفع آن بهتر است دمای دوش خود را تنظیم کنید و از آب ولرم و یا گرم برای دوش خود استفاده کنید . در حقیقت آب داغ می تواند باعث از بین رفتن درد ایجاد شده در سر و سایر اعضای بدن شود ، بنابراین مطمئن شوید که آب از سر تا انگشتان پا به شما برخورد می کند. اما ، اگر میگرن همراه با حالت تهوع دارید ، دوش آب گرم بهترین ایده نیست. قبل از اینکه بدانیدکدام راه بهتر است ، ممکن است احساس سرگردانی کنید.

در این صورت ، یک دوش آب سرد ممکن است همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. این باعث شادابی شما و کاهش احساس حالت تهوع می شود. اگر عضلات تنش دارید ، سعی کنید درجه حرارت را کمی گرم کنید تا عضلات خود را حتی بیشتر سفت نکنید .

 

2- دوش خود را معطر کنید

رایحه های زیادی وجود دارند که می توانند دردهای ناشی از سردرد شدید را از بین ببرند و بسیاری از آنها را می توان در دوش گرفتن قرار داد. در واقع شما می توانید از عصاره و گیاه اکالیپتوس و نعناع فلفلی ب روی کف حمام استفاده کنید و همچنین می توانید از گیاه اسطوخودوس که عطر ایده آلی و خارق العاده ای برای رفع سردرد دارد استفاده کنید .

برای بهره بردن از این روش ، ابتدا قبل از دوش گرفتن ، اغلب چند قطره روغن اکالیپتوس ، نعناع فلفلی یا اسطوخودوس روی کف حمام می ریزیم. بخار به شما اجازه می دهد تا رایحه به مدت یک یا دو دقیقه در سراسر دوش نفوذ کند و این می تواند در درمان سردرد موثر باشد .

و همچنین می توانید از یک شستشوی بدن یا صابون مخصوص بدن استفاده کنید که رایحه های محرک را برای تأثیر طولانی مدت در دوش شما به همراه دارد. و به یاد داشته باشید ، اگر تصور هر نوع رایحه ای باعث می شود از معده خود احساس بیماری کنید ( اگر میگرن دارید باید مراقب باشید) ، همیشه می توانید یک صابون بدون عطر انتخاب کنید .

 

دوش آب سرد

3- آرامش خود را حفظ کنید

هنگامی که در حمام هستید بهتر است بدون فکر کردن به مشکلات ، آرامش خود را حفظ کنید . ترکیب بخار گرم و آب می تواند برای بسیاری از انواع سردرد معجزه کند ، اما شاید بیشترین سود را برای سردردهای سینوسی داشته باشد. آب را گرم کنید ، درب حمام را ببندید و اجازه دهید بخار دوش شما را کاملا در بر بگیرد .

 

4- از کمپرس گرم استفاده کنید

کمپرس گرم در پشت گردن می تواند تسکین دهنده فوق العاده سردرد باشد و این کاری است که به راحتی می توانید در هنگام دوش گرفتن انجام دهید. آن را با آب گرم کنید ، در جریان آب بایستید و آن را برای چند دقیقه در پشت گردن خود نگه دارید. قطره هایی از روغن اکالیپتوس یا اسطوخودوس اضافه کنید تا آن را به یک تجربه معطر درمانی تبدیل کنید .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *