فواید اعجاب انگیز روغن بادام و کاربرد های آن

بادام یک غذای فوق العاده عالی و رضایت بخش و دارای بسیاری از مزایای بالقوه سلامتی می باشد . روغنی که از این آجیل های درختی خوشمزه گرفته می شود ، معمولا به عنوان یک ماده طبیعی برای مراقبت از پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد ، اما کمتر کسی متوجه می شود که ممکن است برای سلامتی شما نیز مفید باشد. در این مبحث ، درک شده است که روغن بادام چگونه می تواند برای سلامتی شما مفید باشد و چگونه می توان از آن به عنوان یک درمان زیبایی چند منظوره و غیر سمی استفاده کرد .

 

روغن بادام چیست؟

بادام دانه های خوراکی درخت Prunus dulcis است که بیشتر با نام درخت بادام شناخته می شود. اگرچه معمولا از بادام به عنوان آجیل یاد می شود ، اما در واقع آنها بذرهایی هستند که در مرکز میوه بادام یافت می شوند و از نزدیک شبیه به هلو هستند.  آنها از نظر چربی بسیار غنی هستند و آنها را به یک منبع عالی روغن تبدیل می کنند. بادام شیرین نوعی از انواع آنها می باشد که به طور معمول در تهیه غذاها ، روغنها و مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. در همین حال ، اعتقاد بر این است که بادام تلخ دارای خواص دارویی هستند ، در صورت عدم پردازش صحیح می توانند سمی باشند . علاوه بر این ، آنها به طور گسترده ای در دسترس نمی باشد .

 

فواید روغن بادام

تصفیه شده در مقابل روغن بادام تصفیه نشده

بعد از برداشت محصول ، بادام قبل از استفاده از روشهای مختلف برای استخراج روغن آنها ، پوسته پوسته می شوند و خشک می شوند. روغن بادام تصفیه شده با استفاده از پردازش گرمای بالا و مواد شیمیایی از بادام استخراج می شود. این روش بر ارزش غذایی روغن تأثیر منفی می گذارد ، زیرا بسیاری از مواد مغذی موجود در روغن بادام خام در طول درمان های پر حرارت یا شیمیایی از بین می روند . در حالی که این روش موجب تولید روغن مغذی کمتری می شود ، روغن بادام تصفیه شده می تواند درجه حرارت بسیار بالاتری را تحمل کند و نسبت به نوع تصفیه شده خیلی ارزانتر است و این گزینه را به صورت گزینه ای مقرون به صرفه  برای مصرف کنندگان تبدیل می کند. روغن بادام تصفیه نشده با فشار دادن بادام خام و بدون استفاده از گرمای زیاد یا مواد شیمیایی ساخته می شود. این فرآیند با حرارت کم به روغن بادام کمک می کند تا بیشتر مواد مغذی خود را حفظ کند ، و همچنین اکثر افراد روغن بادام تصفیه نشده را انتخاب بهتری برای مصرف کردن در آشپزی می دانند . اگرچه روغن بادام به اندازه بادام کامل به عنوان مواد مغذی غنی نیست اما فواید غذایی آن دارد.

 

تجزیه مواد مغذی

در زیر تجزیه و تحلیل مواد غذایی 1 قاشق غذاخوری (14 گرم) روغن بادام  است.

  • کالری: 119
    کل چربی: 13.5 گرم
    چربی اشباع: 1.1 گرم
    چربی غیر اشباع: 9.4 گرم
    چربی اشباع نشده: 2.3 گرم
    ویتامین E: 26٪ از RDI
    فیتواسترول ها: 9/35 میلی گرم

روغن بادام منبع عالی ویتامین E است و حاوی مقدار کمی ویتامین K است. بیشتر فواید سلامتی مربوط به روغن بادام ناشی از مقدار بالای چربیهای سالم آن می باشد .

 

تجزیه اسیدهای چرب

نسبت اسیدهای چرب موجود در روغن بادام در اینجا آمده است:

  • چربی اشباع نشده: 70٪
    چربی اشباع نشده: 20٪
    چربی اشباع: 10٪

رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع نشده با بسیاری از مزایای سلامتی ، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و چاقی مرتبط است . علاوه بر این ، چربی های اشباع نشده ممکن است به کاهش فشار خون بالا ، یک عامل خطر بیماری قلبی کمک کنند . رژیم های غذایی حاوی چربیهای اشباع نشده با خطر کمتری از سرطانهای خاص مانند سرطان آندومتر نیز مرتبط هستند و حتی ممکن است به شما در کاهش وزن نیز کمک کند . در حقیقت ، بر اساس یک بررسی اخیر از 24 مطالعه ، شامل 1460 نفر نشان داد که رژیم غذایی با چربی های اشباع نشده تنها از رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا برای کاهش وزن مؤثر است .

 


بیشتر بخوانید : روغن مریم گلی کلاری چیست؟


فواید سلامتی روغن بادام

تصور می شود بادام کامل باعث کاهش فشار خون و کلسترول خون و کاهش وزن می شود و روغن بادام نیز برای سلامتی شما کاملا مفید است. در حقیقت ، روغن بادام با طیف گسترده ای از مزایای بالقوه سلامتی ، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تثبیت قند خون در ارتباط بوده است .

 

کمک به سلامت قلب

روغن بادام از 70 درصد چربی اشباع نشده تشکیل شده است که به دلیل تأثیر آن بر سلامت قلب مورد بررسی های زیادی قرار گرفته است. طبق مطالعات و بررسی ها نشان داده شده است که چربیهای اشباع نشده باعث افزایش کلسترول HDL (خوب) می شوند. HDL نوعی پروتئین است که کلسترول را از شریان ها دور می کند و آن را به کبد منتقل می کند ، جایی که در آن شکسته شده و از بدن دفع می شود. سطح سالم کلسترول HDL نشان داده شده است که به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک شایانی می کند . همواره ، بادام و روغن بادام نیز نشان داده شده است که سطح کلسترول LDL (بد) و کلسترول کل را کاهش می دهند . مقادیر بالای کلسترول LDL و کلسترول تام از عوامل خطر بیماری قلبی محسوب می شوند و در نهایت پایین آمدن این سطح می تواند به سلامت قلب کمک کند . طبق یک مطالعه ی دیگر ، رژیم غذایی سرشار از روغن بادام میزان LDL و کلسترول تام را به میزان قابل توجهی کاهش داد ، در حالی که کلسترول HDL را 6٪ افزایش می دهد .

 


بیشتر بخوانید : علائم لاغری و کاهش وزن چیست؟ 


سرشار از آنتی اکسیدان ها

روغن بادام منبع عالی ویتامین E قوی آنتی اکسیدان است. در حقیقت ، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) از این روغن مغذی 26٪ از میزان توصیه شده روزانه را تأمین می کند. ویتامین E گروهی از هشت ترکیب محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات سلول ها را از مواد مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. در حالی که رادیکال های آزاد برای سلامتی کاملا ضروری هستند ، اگر تعداد آنها در بدن خیلی زیاد شود می توانند آسیب ببینند. همچنین اضافه بار رادیکال آزاد منجر به آسیب اکسیداتیو می شود و با تعدادی از بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری های قلبی در ارتباط است . بررسی ها و مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر ویتامین E می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و کاهش شناختی در سالمندان کمک کند .

 

کنترل قند خون

اضافه کردن روغن بادام به رژیم غذایی شما ممکن است به ثبات قند خون شما کمک کند. این روغن سرشار از چربیهای اشباع نشده  است ، که هر دو نشان داده شده است که به کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت کمک می کند . در حقیقت ، نشان داده شده که جایگزینی کربوهیدرات ها با چربی های اشباع نشده باعث کاهش سطح قند خون و بهبود مقاومت به انسولین و مقادیر HbA1c ، یک نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون می شوند . بر اساس یک مطالعه ، شرکت کنندگانی که صبحانه ی خود را با روغن بادام اضافه شده مصرف کرده اند ، قند خون کمتری را بعد از غذا و هم در طول روز نسبت به شرکت کنندگانی که روغن بادام نمی خورند ، داشتند .

 

کاهش وزن

از این گذشته ، شرکت کنندگانی که روغن بادام مصرف می کنند ، بعد از غذا احساس پر بودن می کنند ، و باعث می شوند در طول روز کمتر مواد غذایی مصرف کنند. بنابراین رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند. بسیاری از افراد وقتی سعی در کاهش وزن دارند از چربی ها جلوگیری می کنند ، اما مصرف انواع مناسب چربی ها می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. رژیم غذایی حاوی مقدار سالم بادام کامل ، نشان داده شده است که به افراد کمک می کند تا وزن اضافی خود را کاهش دهند. به همین ترتیب ، اضافه کردن روغن بادام به رژیم غذایی شما ممکن است به شما در از دست دادن چربی کمک شایانی کند. رژیم های غذایی غنی از چربی های اشباع نشده نشان می دهد که باعث کاهش چربی بدن و کاهش وزن می شوند. در یک مطالعه ، رژیم غذایی پر چربیهای اشباع نشده باعث کاهش وزن و ترکیب بدن در زنان چاق شد .

 

پوست و مو

روغن بادام یک عنصر محبوب در محصولات زیبایی طبیعی است . این روغن خفیف و تسکین دهنده هم برای پوست و هم برای مو کاملا مفید است . این تا حدودی به دلیل خاصیت نرم کننده ی آن است ، به این معنی که به جلوگیری از ریزش آب از پوست کمک می کند. این کیفیت روغن بادام را به عنوان یک انتخاب عالی برای حفظ پوست ، مو و پوست سر نرم و آبرسانی کرده است .  همواره اثرات مرطوب کننده روغن بادام ممکن است به ویژه برای افرادی که پوست خشک یا حساس دارند مفید باشد. روغن بادام مملو از ویتامین E است که ممکن است به محافظت از پوست در برابر آفتاب و پیری زودرس کمک کند.  بر اساس تحقیقات و مطالعات حیوانی نشان داده شده که هنگام استفاده روی پوست ، ویتامین E ممکن است به محافظت سلول ها در برابر آفتاب کمک کند. این کار را با کاهش آسیب DNA و تغییرات شیمیایی و ساختاری در پوست ناشی از پرتوهای خورشید انجام می دهد .

در نهایت این امر باعث می شود استفاده از روغن بادام تصفیه نشده در مراقبت از پوست نیز مهم باشد ، زیرا روغن تصفیه نشده از نظر ویتامین E بیشتر است. علاوه بر این ، این روغن تسکین دهنده حتی می تواند به جلوگیری از گسترش علائم کشش کمک کند. طی یک مطالعه در 160 زن ، مشخص شد که کاربرد موضعی روغن بادام شیرین باعث کاهش شیوع علائم کشش در ناحیه شکم و همچنین قرمزی و خارش می شود . این روغن همه کاره برای افرادی که به دنبال محصولات زیبایی طبیعی هستند که تعداد محدودی از مواد تشکیل دهنده ی آن بسیار محدود است و از بسیاری جهات قابل استفاده هستند ، انتخاب بسیار عالی و خوب را ایجاد می کند. این می تواند به عنوان یک پاک کننده آرایش ملایم ، یک مرطوب کننده طبیعی پوست یا مو یا روغن ماساژ مخملی عمل کند.

 


بیشتر بخوانید : فواید خارق العاده سلامتی روغن زیتون چیست؟


نحوه استفاده از روغن بادام

روغن بادام محصولی چند منظوره است که می تواند هم به عنوان یک ماده غذایی و هم برای مراقبت از پوست و مو طبیعی استفاده شود. همچنین در آشپزخانه ، روغن بادام یک روغن با طعم ملایم و مغذی است که باعث بسیاری از غذاهای عالی می شود. روغن بادام تصفیه نشده نباید در پخت و پز استفاده شود ، زیرا درجه حرارت بالا می تواند ارزش غذایی آن را از بین ببرد. در عوض ، این نوع روغن بادام را باید بیشتر به عنوان یک روغن تمیز درمان کرد و پس از اتمام مراحل پخت و پز به غذاها اضافه کرد . با این وجود ، روغن بادام تصفیه شده دارای دود بالاتر از 420 درجه فارنهایت (215 درجه سانتیگراد) است و می تواند برای روش های پخت و پز مانند کباب کردن و سس کردن استفاده شود. این ماده نسبت به نوع غیر تصفیه شده بسیار ارزانتر و در نهایت تحمل گرما را دارد ، زیرا فرآیند پالایش بخش اعظم مواد مغذی موجود در روغن بادام تصفیه نشده را از بین می برد.

 

بخشی از روال زیبایی برای شما

اگر به دنبال گزینه های طبیعی تر و غیر سمی تر ، برخی از محصولات پوست و مو خود را تعویض می کنید ، روغن بادام راهی عالی برای رفتن است. روغن بادام نسبت به مرطوب کننده های ساخته شده تجاری ارزان تر است و هیچ ماده مضر آنها را شامل نمی شود. علاوه بر این ، این محصول زیبایی چند منظوره است که می تواند در پوست و مو استفاده شود. در زیر چند روش برای افزودن روغن بادام به پوست و یا مراقبت های مو روز ارائه می شود.

  • به عنوان یک مرطوب کننده: روغن بادام یک مرطوب کننده مناسب برای پوست های حساس است.
    آن را روی نقاط خشک خیلی مرطوب بمالید: روغن بادام را روی آرنج ها ، پا و سایر مناطق که تمایل به خشک شدن دارند مالش دهید.
  • برای ساختن ماسک موهای خانگی: با مخلوط کردن روغن بادام با آووکادو پوره شده یک ماسک مو آبرسان درست کنید و سپس آن را روی موهای مرطوب صاف کنید.
    آن را با روغنهای ضروری ترکیب کنید: از روغن بادام به عنوان روغن حامل برای رقیق کردن روغنهای اساسی هنگام استفاده از آنها از پوست استفاده کنید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *