فواید سلامتی لیکوپن و منابع غذایی برتر

لیکوپن یک ماده مغذی گیاهی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این رنگ دانه ای است که به میوه های قرمز و صورتی ، مانند گوجه فرنگی ، هندوانه و گریپ فروت صورتی ، رنگ مشخصه آنها می دهد. لیکوپن با مزایای سلامتی از سلامت قلب گرفته تا محافظت در برابر آفتاب سوختگی و انواع خاصی از سرطان ها در ارتباط است. در این مبحث قصد داریم به بررسی مزایای سلامتی و منابع غذایی برتر لیکوپن بپردازیم.

 

فواید لیکوپن

 

خواص آنتی اکسیدانی شدید

لیکوپن یک آنتی اکسیدان در خانواده کاروتنوئید است. آنتی اکسیدان ها بدن شما را از آسیب های ناشی از ترکیبات معروف به رادیکال های آزاد محافظت می کنند. هنگامی که سطح رادیکال آزاد از میزان آنتی اکسیدان بالاتر است ، می توانند استرس اکسیداتیو را در بدن شما ایجاد کنند.

فواید لیکوپن

این استرس با برخی از بیماری های مزمن مانند سرطان ، دیابت ، بیماری های قلبی و آلزایمر مرتبط است . تحقیقات و مطالعات بررسی شده ، نشان می دهد که خاصیت آنتی اکسیدانی لیکوپن می تواند به حفظ تعادل در میزان رادیکال های آزاد کمک کند ، و از بدن شما در برابر برخی از این شرایط محافظت کند . علاوه بر این ، آزمایشات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان می دهد که لیکوپن ممکن است بدن شما را در برابر صدمات ناشی از سموم دفع آفات ، علف کش ها ، مونو سدیم گلوتامات (MSG) و انواع خاصی از قارچ ها محافظت کند . در نهایت لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی و قدرتمند است که می تواند بدن شما را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و از برخی از سموم محیطی و بیماری های مزمن محافظت کند.

 

ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند

عملکرد قوی آنتی اکسیدانی لیکوپن ممکن است مانع یا کند شدن پیشرفت برخی از انواع سرطان شود. به عنوان مثال ، مطالعات و بررسی های لوله آزمایش نشان می دهد که این ماده مغذی با محدود کردن رشد تومور می تواند رشد سرطان های پستان و پروستات را کند تر  کند . مطالعات و تحقیقات حیوانات بیشتر گزارش می دهد که ممکن است از رشد سلول های سرطانی در کلیه ها جلوگیری کند . در انسان ، مطالعات مشاهده ای میزان بالای کاروتنوئیدها ، از جمله لیکوپن ، را به 32 تا 50٪ خطر ابتلا به سرطان های ریه و پروستات پیوند می دهد .  طبق یک مطالعه 23 ساله در بیش از 46000 مرد ، جزئیات ارتباط بین لیکوپن و سرطان پروستات را بررسی کرد.

مردانی که حداقل دو وعده سس گوجه فرنگی غنی از لیکوپن را در هفته مصرف می کردند ، نسبت به افرادی که کمتر از یک وعده سس گوجه فرنگی در ماه می خوردند ، احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمتر از 30 درصد بوده است . با این حال ، یک بررسی اخیر از 26 مطالعه نتایج معتدل تری یافت . دانشمندان و محققان ، مصرف زیاد لیکوپن را با 9٪ احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمتر دانست. مصرف روزانه 9 تا 21 میلی گرم در روز سودمندترین به نظر می رسد.

 

ممکن است سلامت قلب را ارتقا بخشد

همچنین لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری یا مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی کمک کند . این تا حدودی به این دلیل است که ممکن است عوامل خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. به طور خاص ، این ممکن است آسیب رادیکال های آزاد ، کلسترول LDL کل و بد را کاهش دهد و کلسترول HDL خوب را افزایش دهد . سطح بالای لیکوپن خون ممکن است سالها به زندگی افراد مبتلا به سندرم متابولیک اضافه شود ، ترکیبی از شرایط سلامتی که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود. در طی یک دوره 10 ساله ، محققان خاطرنشان كردند كه افراد مبتلا به بیماری متابولیك كه بالاترین میزان لیكوپن خون را داشتند بیشتر از 39٪ خطر مرگ زودرس داشتند . در یک مطالعه 10 ساله دیگر ، رژیم های غذایی سرشار از این ماده مغذی با خطر ابتلا به بیماری های قلبی 17 تا 26 درصد پایین تر مرتبط بودند . یک بررسی اخیر سطح بالای لیکوپن خون را با خطر ابتلا به سکته مغزی کمتر از 31٪ مرتبط می کند .

اثرات محافظتی لیکوپن برای افرادی که سطح آنتی اکسیدانی خون پایین دارند یا استرس اکسیداتیو زیاد دارند ، بسیار مفید است. این شامل افراد مسن می شود که سیگار می کشند یا به دیابت یا بیماری قلبی مبتلا هستند . همچنین به نظر می رسد که لیکوپن محافظت در برابر اثرات مضر خورشید می کند . در یک مطالعه ی 3 ماهه ، شرکت کنندگان در معرض اشعه ماوراء بنفش قبل و بعد از مصرف 16 میلی گرم لیکوپن از رب گوجه فرنگی یا دارونما قرار گرفتند. شرکت کنندگان در گروه رب گوجه فرنگی واکنش های پوستی کمتری نسبت به قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش داشتند . در یک مطالعه 3 ماهه ی دیگر ، مصرف روزانه 8 تا 16 میلی گرم لیکوپن ، چه از طریق مواد غذایی و چه از مکمل ها ، به کاهش میزان قرمزی پوست به دنبال قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش توسط 40 تا 50٪ کمک کرده است. در این مطالعه ، مکمل های ارائه دهنده ترکیبی از لیکوپن و سایر کاروتنوئیدها نسبت به آسیب UV در مقایسه با آنهایی که لیکوپن را به تنهایی تأمین می کنند مؤثر است . طبق مطالعات و بررسی ها گفته می شود ، محافظت از لیکوپن در برابر آسیب UV محدود است و جایگزینی مناسب برای استفاده از ضد آفتاب محسوب نمی شود.

 


بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد فواید شگفت انگیز پاپایا بدانید.


 

سایر مزایای بالقوه

لیکوپن ممکن است طیف وسیعی از مزایای سلامتی دیگری نیز داشته باشد ، بهترین تحقیق شامل:

  • ممکن است به بینایی شما کمک کند: لیکوپن ممکن است از ایجاد آب مروارید جلوگیری کرده یا به تأخیر بیندازد و خطر ابتلا به تخریب ماکولا را کاهش می دهد ، علت اصلی نابینایی در بزرگسالان مسن است .

 

  • ممکن است باعث کاهش درد شود: لیکوپن ممکن است به کاهش درد نوروپاتیک ، نوعی از درد ناشی از آسیب عصب و بافت کمک کند .

 

  • ممکن است از مغز شما محافظت کند: خاصیت آنتی اکسیدانی لیکوپن ممکن است به جلوگیری از بروز تشنج و از دست دادن حافظه در بیماری های مرتبط با سن ، مانند آلزایمر کمک کند .

 

  • ممکن است به استخوان های قوی تر کمک کند: عملکرد آنتی اکسیدانی لیکوپن ممکن است مرگ سلول های استخوانی را کندتر  کند ، معماری استخوان ها را تقویت کرده و به سالم نگه داشتن و تقویت استخوان ها کمک می کند .

تاکنون اکثر این فواید فقط در آزمایش لوله آزمایش و حیوانات مشاهده شده است. قبل از نتیجه گیری های قوی ، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

 


بیشتر بخوابید : خواص فوق العاده آب آلبالو تارت چیست؟


 

منابع غذایی برتر

کلیه غذاهای طبیعی با رنگ غنی صورتی و قرمز به طور کلی حاوی مقداری لیکوپن هستند. گوجه فرنگی بزرگترین منبع غذایی است و هرچه گوجه فرنگی آن را چرب تر کند ، لیکوپن بیشتری دارد. اما می توانید این ماده مغذی را در مجموعه ای از غذاهای دیگر نیز پیدا کنید.

در اینجا لیستی از مواد غذایی حاوی بیشترین لیکوپن به ازای هر 100 گرم (33):

  • گوجه فرنگی خشک شده از آفتاب: 45.9 میلی گرم
    پوره گوجه فرنگی: 21.8 میلی گرم
    گواوا: 5.2 میلی گرم
    هندوانه: 4.5 میلی گرم
    گوجه فرنگی تازه: 3.0 میلی گرم
    گوجه فرنگی کنسرو شده: 2.7 میلی گرم
    پاپایا: 1.8 میلی گرم
    گریپ فروت صورتی: 1.1 میلی گرم
    فلفل قرمز شیرین پخته شده: 0.5 میلی گرم

در حال حاضر هیچ توصیه روزانه ای برای لیکوپن وجود ندارد. با این حال ، از مطالعات فعلی ، به نظر می رسد مصرف بین 8 تا 8 میلی گرم در روز مفیدترین باشد.

مکمل های لیکوپن

اگرچه لیکوپن در بسیاری از غذاها موجود است ، اما می توانید آن را به شکل مکمل هم مصرف کنید. با این حال ، هنگامی که به عنوان یک مکمل مصرف می شود ، لیکوپن ممکن است با برخی داروهای خاص ، از جمله رقیق کننده خون و داروهای کاهش فشار خون ارتباط برقرار کند . همچنین  بر اساس مطالعات و بررسی های یک مطالعه کوچک نشان داد که 2 میلی گرم مکمل های لیکوپن روزانه در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد . به عنوان بررسی ها و  یادداشت جانبی ، برخی تحقیقات حاکی از آن است که اثرات مفید این ماده مغذی هنگام غذا خوردن از غذاها به جای مکمل ها ممکن است قوی تر باشد . در حقیقت مکمل های لیکوپن ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و همیشه همان مزایایی را که لیکوپن از غذاها دارد ارائه نمی دهد.

 


بیشتر بخوانید : هرآنچه باید راجع به سلنیوم بدانید.


 

عوارض لیکوپن

  • به طور کلی لیکوپن بی خطر است ، به ویژه هنگامی که از غذاها تهیه می شود. اما در چند مورد نادر ، خوردن مقادیر بسیار زیاد غذاهای غنی از لیکوپن منجر به تغییر رنگ پوست معروف به لیکوپنودرمی شد. طبق تحقیقات و بررسی ها گفته می شود ، دستیابی به چنین سطوح بالا معمولاً تنها از طریق رژیم غذایی دشوار است.

 

  • در یک مطالعه ی دیگر ، این وضعیت ناشی از آن است که مرد 34 روزه 34 اونس (2 لیتر) آب گوجه فرنگی را به مدت چند سال بنوشاند. تغییر رنگ پوست می تواند به دنبال رژیم غذایی فاقد لیکوپن برای دو هفته معکوس شود .

 

  • مکمل های لیکوپن ممکن است برای خانم های باردار و کسانی که انواع خاصی از داروها را مصرف می کنند ، مناسب نباشد .

 

در نهایت لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی و قدرتمند است که دارای مزایای سلامتی زیادی از جمله محافظت از آفتاب ، بهبود سلامت قلب و خطر کمتری از انواع خاصی از سرطان است. اگر چه می توان آن را به عنوان یک مکمل یافت ، اما ممکن است در هنگام مصرف از غذاهای سرشار از لیکوپن مانند گوجه فرنگی و سایر میوه های قرمز یا صورتی مصرف شود .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *