وزن انسان چقدر نوسان دارد؟

در حقیقت افرادی که مرتباً خود را وزن می کنند ، بسته به زمان انجام آن ، ممکن است متوجه شوند که عدد روی مقیاس تغییر می کند .

در واقع ، وزن بدن فرد می تواند ظرف یک روز تغییر کند .

طبق بررسی های موسسات ملی بهداشت (NIH) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اظهار می دارند که توزین وزنی ثابت یک استراتژی موثر در مدیریت وزن است .

در این مبحث ما قصد داریم شما را با عواملی که وزن بدن را تحت تأثیر قرار می دهند ، هنگامی که فرد برای دقیق ترین نتایج باید وزن کند ، و سایر اندازه گیری های مفید بدن را بخاطر بسپارید بیشتر آشنا کنیم .

 

اطلاعات بالقوه نوسانات وزن

 افزایش وزن ناخواسته

در مجموع افزایش وزن ناخواسته یا همان نوسان وزن زمانی اتفاق می افتد که بدون افزایش مصرف غذا یا مایعات و بدون کاهش فعالیت ، وزن اضافه کنید .

این زمانی اتفاق می افتد که شما سعی در افزایش وزن ندارید .

در اصل این اغلب به دلیل احتباس مایعات ، رشد غیرطبیعی ، یبوست یا بارداری است .

افزایش ناخواسته وزن می تواند دوره ای ، مداوم یا کاملا سریع باشد .

افزایش دوره ای ناخواسته وزن شامل نوسانات منظم وزن است .

یک نمونه از افزایش وزن ناخواسته در چرخه قاعدگی زنان تجربه می شود .

افزایش وزن دوره ای ، اما طولانی مدت و ناخواسته ، غالباً نتیجه حاملگی است که 9 ماه به طول می کشد .

نوسانات وزن ممکن است به دلیل عوارض جانبی دارو باشد .

بسیاری از موارد نوسان وزن بی ضرر است .

اما برخی از علائم همراه با افزایش سریع وزن ممکن است نشان دهنده یک فوریت پزشکی باشد .

بنابراین دراینصورت باید در اسرع وقت به پزشک نیز مراجعه کنید .

 

علائم و نشانه های نوسانات وزن

بسته به علت ، علائم افزایش وزن ناخواسته می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. علائم مرتبط با این نوع افزایش وزن ممکن است شامل ناراحتی شکمی یا درد و نفخ باشد.

همچنین می توانید تورم قابل مشاهده ای در شکم و سایر نواحی بدن از جمله اندام ها (بازوها ، پاها ، پاها یا دست ها) را تجربه کنید.

در صورت بروز علائم زیر باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • تنفس دشوار
  • تپش قلب
  • تب
  • حساسیت پوست
  • تعریق
  • تغییرات بینایی
  • افزایش سریع وزن

بنابراین وقتی این علائم با افزایش وزن غیر عمدی همراه باشد ، گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد .

 

علل و دلایل نوسان وزن

به طور کلی تعادل انرژی و احتباس آب از دلایل احتمالی نوسان وزن است .

وزن بدن بزرگسالان به طور متوسط ​​در طی چند روز بین 1 الی 2 کیلوگرم (کیلوگرم) یا 2.2 الی 4.4 پوند (پوند) در نوسان است .

همواره مطلع هستیم که  عوامل متعددی بر وزن بدن فرد تأثیر می گذارد .

افراد كنترلی بر برخی از عوامل مانند ژنتیك ، سن و جنسیت ندارند .

با این حال ، افراد بسیاری از عوامل سبک زندگی را که منجر به نوسانات وزن می شوند کنترل می کنند.

 علل نوسان وزن

تعادل انرژی

بطور کل تعادل انرژی به طور مستقیم بر وزن بدن فرد تأثیر می گذارد .

این به تعداد کالری که فرد در مقایسه با کالری که می سوزاند ، مصرف می کند اشاره دارد.

بنابراین اگر شخصی بیش از مقدار کالری مصرفی خود را مصرف کند ، می تواند لاغر شود .

اما برعکس ، افراد در صورت مصرف کالری بیشتر بدون افزایش فعالیت بدنی ، می توانند وزن خود را افزایش دهند .

 

احتباس آب

در حالت کلی مصرف آب می تواند به نوسانات کوتاه مدت وزن کمک کند. به طور متوسط ​​، آب 60٪ از وزن بدن یک بزرگسال را تشکیل می دهد .

بنابراین آب اضافی می تواند در بدن جمع شود و منجر به نفخ و تغییر وزن شود.

عواملی که می توانند منجر به احتباس آب شوند عبارتند از:

  • کمبود آب بدن : هرچقدر که به نظر می رسد ضد شهود است ، نوشیدن آب بیشتر ممکن است باعث کاهش احتباس آب شود. هنگامی که فردی به اندازه کافی آب نمی نوشد ، بدن وی برای جلوگیری از کم آبی بدن ، آب ذخیره می کند.
  • مصرف سدیم : سدیم یا نمک ، یک ترکیب اساسی است که به انتقال مواد مغذی ، تنظیم فشار خون و متعادل نگه داشتن آب در بدن کمک می کند. با این حال ، نمک زیاد می تواند منجر به احتباس آب و افزایش وزن شود.
  • ذخیره گلیکوژن : بدن کربوهیدرات ها را از غذا به مولکول های گلیکوژن تبدیل می کند ، که انرژی سلول ها را تأمین می کند. بدن گلیکوژن اضافی را در ماهیچه ها ، کبد و سلول های چربی ذخیره می کند.
  • وزن ادرار و مدفوع : نوشیدن یک لیوان آب یا خوردن یک وعده غذایی کامل می تواند وزن بدن فرد را افزایش دهد. با این حال ، هنگامی که بدن فرد غذا و نوشیدنی را از بین برد ، وزن او دوباره کاهش می یابد. میانگین بزرگسالان پاس می دهند 128 گرم مدفوع در روز.
  • ورزش : افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده اند ممکن است دچار نوسانات وزن شوند زیرا بدن آنها عضله می سازد و میزان خروجی آب خود را متناسب با افزایش تقاضای جسمی تنظیم می کند.

 

عوامل دیگری که می توانند منجر به نوسان وزن شوند عبارتند از:

  • مصرف الکل
  • ژنتیک
  • داروها
  • تغییرات هورمونی ، مانند قاعدگی
  • شرایط پزشکی ، مانند کم کاری تیروئید یا دیابت

 

چه زمانی باید خودمان را وزن کنیم؟

سازگاری هنگام کنترل وزن بدن امری حیاتی است. مردم باید سعی کنند در یک ساعت از روز خود را بسنجند.

بسیاری از افراد صبح ها پس از رفتن به دستشویی و قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی خود را وزن می کنند.

در نتیجه این روش ممکن است اندازه گیری های دقیق تر وزن بدن را انجام دهد ، زیرا بیشتر افراد احتمالاً وزن اضافی از غذا یا آب از صبح بیشتر ندارند .

 

 درمان نوسانات وزن

سایر اندازه گیری های مفید بدن

وزن بدن تنها راه کنترل سلامت فرد در ارتباط با جرم او نیست. سایر اندازه گیری های مفید عبارتند از:

شاخص توده بدن

شاخص توده بدن (BMI) یک تخمین کلی از چربی بدن فرد است. آنها می توانند BMI خود را با تقسیم وزن خود بر حسب کیلوگرم بر قد در متر مربع محاسبه کنند.

افراد می توانند از ماشین حساب زیر برای تعیین BMI خود استفاده کنند.

ماشین حساب BMI

  • واحدها:
  • قد:
  • پا:
  • اینچ:
  • وزن:
  • پوند:

همواره این ماشین حساب BMI فقط برای اهداف اطلاعاتی است .

در حالت معمول قبل از تصمیم گیری در مورد سلامتی ، با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید .

BMI ارزیابی غیر مستقیم خطر سلامتی است و ممکن است دقیق نباشد زیرا نمی تواند نسبت یا توزیع چربی بدن را تعیین کند .

 

 

دور کمر

معمولا دور کمر اندازه گیری کلی مقدار چربی ذخیره شده در اطراف اندام ها را ارائه می دهد که به آن چربی احشایی نیز می گویند .

در حقیقت داشتن چربی احشایی بیش از حد می تواند افزایش خطر ابتلای فرد به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی.

NIH توصیه می کند که اندازه دور کمر کمتر از 40 اینچ (اینچ) یا 101.6 سانتی متر (سانتی متر) برای مردان بزرگسال و کمتر از 35 اینچ یا 88.9 سانتی متر برای زنان بزرگسال باشد .

 

درصد چربی بدن

بدن چربی را در بافت عضلانی ، اطراف اندام ها و زیر پوست ذخیره می کند. درصد چربی بدن میزان چربی بدن فرد را اندازه گیری می کند.

اگرچه مقداری چربی برای تنظیم عملکردهای ضروری بدن ضروری است ، اما داشتن چربی زیاد یا کم می تواند بر سلامت فرد تأثیر منفی بگذارد.

شورای ورزش آمریکا (ACE) ارائه چربی بدن محدوده درصد زیر است:

شرح ماده های مردها:

  • ضروری 10 الی 13٪ 2 الی 5٪
  • ورزشکاران 14 الی 20٪ 6 الی 13٪
  • تناسب اندام 21 الی 24٪ 14 الی 17٪
  • قابل قبول 25 الی 31٪ 18 الی 24٪
  • چاقی > 32٪ > 25٪

چند روش برای اندازه گیری درصد چربی بدن عبارتند از:

  • کولیس Skinfold : که ضخامت چربی زیر پوستی واقع در زیر پوست را اندازه گیری می کند.
  • توزین هیدرواستاتیک : کهترکیب بدن فرد را در حالی که در آب غوطه ور است اندازه گیری می کند.
  • آنالیز امپدانس بیوالکتریک (BIA) : کهیک آزمایش غیرتهاجمی است که از دستگاه های دستی یا مقیاس های ویژه ای استفاده می کند که تکانه های الکتریکی ضعیفی را از بدن منتشر می کنند .

 

 نوسانات وزن

گزینه های درمانی نوسانات وزن

در واقع روش های مختلفی برای درمان نوسان وزن وجود دارد .

بنابراین میتوان اشاره کرد که بهترین روش درمان بستگی به علت افزایش وزن ناخواسته شما دارد .

همچنین اگر دلیل آن عدم تعادل هورمونی باشد ، پزشک ممکن است برای تعادل سطح هورمون های شما دارو تجویز کند .

دارو بستگی به این دارد که چه هورمونی تحت تأثیر قرار می گیرد .

این داروها اغلب به صورت طولانی مدت استفاده می شوند.

در نهایت اگر دارویی که مصرف می کنید دلیل بروز این مشکل است ، پزشک شما درمان های جایگزین را توصیه می کند .

 

 

سخن پایانی:

بنابراین همان طور که میدانید ، وزن بدن فرد به طور طبیعی در طول روز در نوسان است .

غذا خوردن ، آشامیدن و رفتن به دستشویی می تواند باعث تغییرات جزئی و موقتی در وزن شود .

همچنین احتباس آب می تواند وزن فرد را افزایش داده و باعث نفخ شکم شود .

در نهایت افراد می توانند با نوشیدن آب بیشتر و کاهش مصرف سدیم و کربوهیدرات ، وزن آب خود را کاهش دهند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *