هر آنچه باید درمورد ویتامین A بدانید.

ویتامین A یک ویتامین ضروری برای رشد، شناخت سلول ، بینایی ، عملکرد سیستم ایمنی و تولید مثل است.

این یک آنتی اکسیدان قوی و قدرتمند می باشد و به عنوان یک هورمون در بدن عمل می کند و بر بیان ژن ها تأثیر می گذارد و از این طریق بر فنوتیپ تأثیر به سزایی می گذارد.

همچنین به عملکرد صحیح قلب ، ریه ها ، کلیه ها و سایر ارگان ها نیز کمک شایانی می کند .

در این مقاله قصد داریم شما را با فواید کاربردی و عوارض این ویتامین بیشتر آشنا کنیم.

 

اطلاعات جامع و اساسی درباره ویتامین A

ویتامین A برای رشد و نمو ، شناخت سلول ، بینایی ، عملکرد سیستم ایمنی و تولید مثل کاملا ضروری است و به قلب ، ریه ها و کلیه ها کمک می کند.

زنان باردار و افرادی که در کشورهای در حال توسعه وجود دارند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین A هستند.

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند سمی باشد و باعث هیپرویتامینوز می شود.

ویتامین A را می توان در غذاهای گیاهی پرتقال ، گوشت ، تخم مرغ و شیر یافت.

 

 انواع ویتامین A

انواع ویتامین A

ویتامین A به چندین شکل مختلف یافت می شود ، و مواد غذایی مانند هویج حاوی مقدار زیادی ویتامین A است.

ویتامین A به اشکال مختلف یافت می شود.

ویتامین A از قبل تولید شده در گوشت ، ماهی و لبنیات رخ می دهد.

ویتامین A در میوه ها ، سبزیجات و سایر محصولات گیاهی حاوی گیاه ذخیره می شود.

رتینول شکل غالب و فعال ویتامین A است که در خون یافت می شود.

رتینیل پالمیتات فرم ذخیره ویتامین است.

بتاکاروتن پیش ماده ویتامین A است و در گیاهان یافت می شود.

در نهایت این ویتامین پر طرفدار ، به خودی خود یک آنتی اکسیدان است ، در صورت نیاز بدن به ویتامین A تبدیل می شود ، بنابراین هیچ خطر سمیت در آن وجود ندارد.

 

فواید فوق العاده عالی ویتامین A

از آنجا که ویتامین A بر طیف گسترده ای از عملکردهای بدن تأثیر می گذارد ، کمبود آن می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود.

این موارد عبارت اند از :

  • مسائل مربوط به باروری
  • تاخیر در رشد کودکان
  • شب کوری
  • خطر بیشتری از عفونت ها به خصوص در گلو ، سینه و شکم وجود دارد.
  • هایپرکراتوز فولیکول ، که منجر به خشکی پوست می شود.

مقدار کافی ویتامین A ممکن است مزایای بالقوه زیر را داشته باشد.

 

پوست و مو سالم

ویتامین A در رشد کلیه بافتهای بدن از جمله پوست و مو از اهمیت زیادی برخوردار است.

این ماده در تولید سبوم ، روغنی که به حفظ سطح رطوبت در پوست و مو کمک می کند ، کمک می کند.

کاهش خطر سرطان

مصرف کافی کاروتنوئیدها از میوه و سبزیجات با خطر کمتری برای سرطان ریه همراه است ، اما استفاده از مکمل های بتاکاروتن و ویتامین نتایج مشابهی نشان نداده است.

یک متاآنالیز نشان می دهد که برخی از انواع ویتامین A ممکن است به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند .

مطالعات انجام شده در ژاپن حاکی از آن است که بتاکاروتن ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند .

 

بهبود سلامت چشم و شب کوری

ویتامین A برای حفظ بینایی شما ضروری است .

ویتامین مورد نیاز برای تبدیل نور است که به چشم شما برخورد می کند به یک سیگنال الکتریکی که می تواند به مغز شما ارسال شود.

در حقیقت ، یکی از اولین علائم کمبود ویتامین A می تواند کوری شب باشد که به نام نکتالوپیا معروف است .

شب کوری در افرادی که کمبود ویتامین A دارند ، رخ می دهد ، زیرا ویتامین یکی از اجزای اصلی رودوپسین رنگدانه است.

رودوپسین در شبکیه چشم شما یافت می شود و به نور بسیار حساس است.

افراد مبتلا به این بیماری هنوز هم می توانند در طول روز به طور عادی ببینند اما در تاریکی بینایی کاهش یافته است زیرا چشمانشان برای گرفتن نور در سطوح پایین تلاش می کند.

علاوه بر جلوگیری از نابینایی در شب ، خوردن مقادیر کافی بتاکاروتن ممکن است باعث کند شدن کاهش بینایی شود که برخی از افراد با افزایش سن تجربه می کنند .

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) عامل اصلی نابینایی در جهان توسعه یافته است.

اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است ، تصور می شود که نتیجه آسیب سلولی به شبکیه باشد ، که ناشی از استرس اکسیداتیو است .

مطالعه بیماری های چشمی وابسته به سن نشان داد که دادن به افراد بالای 50 سال با برخی از تخریب بینایی یک مکمل آنتی اکسیدانی (از جمله بتاکاروتن) 25 درصد خطر ابتلا به دژنراسیون پیشرفته ماکولا را کاهش داده است .

با این وجود ، یک بررسی اخیر کوکران نشان داد که مکمل های بتاکاروتن به تنهایی مانع یا تأخیر در کاهش بینایی ناشی از AMD نمی شوند .

در نتیجه خوردن مقادیر کافی ویتامین A از ایجاد نابینایی در شب جلوگیری می کند و ممکن است باعث کند شدن افت سن بینایی شما شود.

درمان دیابت نوع 2

رتینوئیک اسید، مشتق از ویتامین A، شده است پیدا شده برای عادی قند خون در موش با دیابت .

 


بیشتر بخوانید : هر آنچه باید درباره ویتامین E بدانید


 ویتامین A

منابع ویتامین A

سبزیجات برگ دارای منبع غنی ویتامین A هستند.
رتینول آماده ، شکل فعال ویتامین A ، فقط از منابع حیوانی تهیه می شود.

غنی ترین منابع رتینول هستند:

  • کره ، شیر و پنیر
  • تخم مرغ
  • گوشت اندام مانند جگر
  • ماهی های چرب ، شاه ماهی و ماهی قزل آلا و روغن های ماهی

غذاهای گیاهی حاوی کاروتنوئیدها ، اشکال آنتی اکسیدانی ویتامین A هستند.

اینها در بدن به رتینول تبدیل می شوند.

کاروتنوئید یک رنگدانه نارنجی است که به رنگ برخی میوه ها و سبزیجات کمک می کند.

منابع گیاهی سرشار از کاروتنوئیدها عبارتند از:

  • سیب زمینی های شیرین
  • کدو تنبل ، هویج ، کدو و سایر سبزیجات به رنگ نارنجی
  • میوه های نارنجی مانند طالبی ، پاپایا و انبه

غذاهای گیاهی سرشار از بتاکاروتن شامل موارد زیر است:

  • کدو سبز
  • فلفل
  • کلم بروکلی ، اسفناج ، سبزیجات شلغم و سایر سبزیجات سبز برگدار تیره

 

مصرف توصیه شده ویتامین A

میزان توصیه شده ویتامین A با توجه به سن و جنس متفاوت است.

این ماده به چندین شکل موجود است و میزان ویتامین A موجود در مواد غذایی اغلب به عنوان معادل فعالیت رتینول (RAE) اندازه گیری می شود.

یک RAE برابر با 1 میکروگرم (میلی گرم) از رتینول ، 12 میکروگرم بتاکاروتن یا 3.33 واحد بین المللی (IU) ویتامین A است.

مصرف توصیه شده به شرح زیر است :

تا 6 ماه ، میزان مصرف مناسب (AI) 400 میکروگرم (میلی گرم) در روز و از 7 تا 12 ماه ، 500 میکروگرم در روز است.

این ارقام بیانگر میزان متوسط ​​دریافت ویتامین A در نوزادان با شیر مادر سالم است.

  • از 1 تا 3 سال ، نیاز 300 میکروگرم در روز است
    از 4 تا 8 سال ، روزانه 400 میکروگرم است
    از 9 تا 13 سال ، روزانه 600 میکروگرم است
    از 14 سال ، نیاز مردان برای مردان 900 میکروگرم در روز و برای خانمها 700 میلی گرم در روز است

برای زنان در سن 19 تا 50 سال ، میزان مورد نیاز 770 میکروگرم در روز در دوران بارداری و 1300 میکروگرم در روز در هنگام شیردهی است

بررسی ملی آزمایشات بهداشتی و تغذیه ای در سال 2007 ، 2008 (NHANES) نشان داد که به طور متوسط ​​2 سال و بالاتر آمریکایی 607 میکروگرم ویتامین A در روز مصرف می کند.

 

عوارض ویتامین A

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین A هستند؟

نوزادان نارس یکی از پرخطرترین گروه ها برای کمبود ویتامین A هستند.

بالاترین خطر کمبود در موارد زیر است:

  • نوزادان نارس
  • افراد مبتلا به فیبروز کیستیک
  • نوزادان و کودکان در کشورهای در حال توسعه
  • زنان باردار و شیرده در کشورهای در حال توسعه

این دارو کاهش وزن اورلیستات، همچنین به عنوان alli در و زنیکال شناخته شده است، کاهش توانایی بدن را برای جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، افزایش خطر کمبود است.

مکمل های ویتامین A برای کسانی که در جذب مواد مغذی مشکل دارند وجود دارد ، اما بهتر است نیازها از طریق غذا تامین شود ، نه در انزوا.

استفاده از مکمل ها می تواند نقایص احتمالی سایر مواد مغذی را برطرف کند ، که به طور بالقوه منجر به مشکلات حاد و طولانی مدت در سلامت می شود.

 


بیشتر بخوانید : هر آنچه لازم است راجع به تیامین یا ویتامین B1 بدانید.


 

عوارض ویتامین A

ویتامین A از قبل ساخته شده می تواند سمی باشد که به مقدار زیاد یا از طریق رژیم غذایی یا مکمل مصرف شود.

میزان تحمل بالای مصرفی (UL) برای ویتامین A با توجه به سن متفاوت است. UL مقدار بالای ویتامین A است که ممکن است سمی باشد.

NIH UL های زیر را ایجاد کرده است:

  • حداکثر 3 سال: 600 میکروگرم در روز
    4 تا 8 سال: 900 میلی گرم در روز
    9 تا 13 سال: 1700 میکروگرم در روز
    14 تا 18 سال: 2800 میکروگرم در روز
    19 سال و بیشتر: 3000 میلی گرم در روز

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند سمی باشد.

این می تواند منجر به :

  • بیماری لثه
  • تحریک پذیری
  • خستگی ، خواب آلودگی و تغییر هوشیاری
  • فونتانل شفاف یا نقطه نرم در جمجمه ، در کودکان
  • بیماری کبد
  • تغییرات پوستی مانند زردی ، ترک خوردگی
  • خارش و افزایش حساسیت به نور خورشید
  • بینایی تغییر می کند و در کودکان خردسال بینایی مضاعف
  • ناخن های ضعیف و شکننده
  • تغییر مو ، مانند ریزش مو و موهای روغنی
  • استخوان های ضعیف ، درد استخوان یا تورم
  • استفراغ ، سرگیجه ، سردرد و حالت تهوع
  • افزایش وزن و کاهش اشتها
  • مصرف بیش از حد

در نتیجه زنان باردار نباید بیشتر از میزان توصیه شده ویتامین A مصرف کنند زیرا رتینول با ناهنجاری های جنین در ارتباط

است.

رتینول همچنین به عنوان کرم ضد پیری پوست موجود است. این نیز نباید توسط زنان باردار استفاده شود.

بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها به اندازه رتینول سمی نیستند ، زیرا این مواد فقط در صورت نیاز به ویتامین A تبدیل می شوند. بیشترین خطر مربوط به مکمل ها است.

افرادی که برای درمان آکنه ایزوترتینوئین یا Roaccutane مصرف می کنند ، باید مراقب باشند که بیش از حد ویتامین A مصرف نشود و از مکمل های ویتامین A نیز خودداری شود ، زیرا این دارو مشتقات ویتامین A است.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید ویتامین A کافی را بدون نیاز به مکمل ها تأمین کند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *