هر آنچه باید در مورد فواید شگفت انگیز پاپایا بدانید.

پاپایاها در آب و هوای گرمسیری رشد می کنند و به عنوان پنجه پا نیز شناخته می شوند. طعم شیرین آنها ، رنگ پر جنب و جوش و طیف گسترده ای از مزایای سلامتی آنها را به یک میوه محبوب تبدیل می کند. پاپایا ، میوه ای که قبلا عجیب و غریب و کمیاب بود ،  اما اکنون در بیشتر اوقات سال وجود دارد. از مزایای سلامتی احتمالی مصرف پاپایا می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت ، سرطان ، کمک به هضم ، بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت ، کاهش فشار خون و بهبود بهبود زخم نیز اشاره کرد. پاپایاها از دسته میوه های نرم و گوشتی هستند که در روش های مختلف آشپزی می توانند از آن استفاده کنند . در این مبحث ما قصد داریم بیشتر در مورد فواید سلامتی ، کاربردها و چگونگی ادغام بیشتر آنها در رژیم غذایی می پردازیم .

 

حقایق سریع در مورد پاپایا

پاپایا بومی مکزیک است. با این حال ، به طور طبیعی در کارائیب و فلوریدا نیز رشد می کند . طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) ، هند بیشترین میزان پاپایا را تولید می کند ، بیش از 5 میلیون تن در سال 2013 است . همواره می توان آن را به سالادها ، اسموتی ها و غذاهای دیگر اضافه کرد.

 

فواید پاپایا

فواید پاپایا

تصور می شود مواد مغذی موجود در پاپایا طیف وسیعی از مزایای سلامتی را دارند. آنها ممکن است به محافظت در برابر تعدادی از شرایط سلامتی کمک کنند . پاپایا دارای چندین مزایای سلامتی از جمله پیشگیری از آسم و حتی خواص ضد سرطان است . Zeaxanthin ، یک آنتی اکسیدان موجود در پاپایا ، اشعه های مضر نور آبی را فیلتر می کند. تصور می شود که نقش محافظتی در سلامت چشم دارد و ممکن است از تخریب ماکولا جلوگیری کند . با این حال ، مصرف بالاتر از همه میوه ها نشان می دهد که خطر ابتلا و پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش می دهد.

 

خوشمزه و ترکیب شده با مواد مغذی

پاپایا میوه گیاه Carica papaya است. این سرچشمه در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک بوده اما اکنون در بسیاری از مناطق دیگر دنیا رشد کرده است. پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که می تواند زنجیره های پروتئین سختی را که در گوشت ماهیچه ها وجود دارد ، تجزیه کند. به همین دلیل ، مردم هزاران سال است که از پاپایا برای چاشنی گوشت استفاده می کنند. همچنین اگر پاپایا رسیده باشد ، می توان آن را خام خورد. با این حال ، پاپایای ناخوشایند همیشه باید قبل از غذا پخته شود ، به خصوص در دوران بارداری ، زیرا میوه نارس در لاتکس زیاد است ، که می تواند انقباضات را تحریک کند. پاپایاها شبیه گلابی هستند و تا طول 20 اینچ (51 سانتی متر) دارند . پوست هنگام نارس بودن و نارس بودن آن سبز است ، در حالی که گوشت آن به رنگ زرد ، نارنجی یا قرمز است.

این میوه آن ، همچنین دانه های سیاه زیادی دارد که خوراکی اند اما تلخ هستند.

یک پاپایای کوچک (152 گرم) شامل :

کالری: 59
کربوهیدرات ها: 15 گرم
فیبر: 3 گرم
پروتئین: 1 گرم
ویتامین C: 157٪ از RDI
ویتامین A: 33٪ از RDI
فولات (ویتامین B9): 14٪ از RDI
پتاسیم: 11٪ از RDI
مقدار کمی کلسیم ، منیزیم و ویتامین های B1 ، B3 ، B5 ، E و K را ردیابی کنید. پاپایاها همچنین حاوی آنتی اکسیدان های سالم هستند که به نام کاروتنوئیدها شناخته می شوند . علاوه بر این ، بدن شما نسبت به سایر میوه ها و سبزیجات این آنتی اکسیدان های مفید را بهتر از پاپایا جذب می کند .

 

دارای اثرات آنتی اکسیدانی قدرتمند

رادیکال های آزاد مولکول های واکنشی هستند که در طول سوخت و ساز بدن شما ایجاد می شود. آنها می توانند استرس اکسیداتیو ایجاد کنند و این می تواند منجر به بیماری شود. آنتی اکسیدان ها ، از جمله کاروتنوئیدهای موجود در پاپایا ، می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کنند . تحقیقات و مطالعات نشان می دهند که پاپایای تخمیر شده می تواند استرس اکسیداتیو را در افراد مسن و افراد مبتلا به پیش دیابت ، کم کاری تیروئید و بیماری کبدی کاهش دهد . همچنین ، بسیاری از دانشمندان و محققان بر این باورند که رادیکال های بیش از حد آزاد در مغز عامل مهمی در بیماری آلزایمر است .

 

بیماری قلبی

فیبر ، پتاسیم و ویتامین موجود در پاپایا همه برای جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند. افزایش دریافت پتاسیم به همراه کاهش دریافت سدیم مهمترین تغییر در رژیم غذایی است که فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ایجاد کند .

 


بیشتر بخوانید : فواید سلامتی لیکوپن و منابع غذایی برتر 


 

التهاب

کولین یک ماده مغذی بسیار مهم و همه کاره است که در پاپایاها یافت می شود و به بدن ما در خواب ، حرکت ماهیچه ها ، یادگیری و حافظه کمک شایانی می کند . کولین همچنین به حفظ ساختار غشاهای سلولی ، کمک به انتقال تکانه های عصبی ، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می کند.

 

پوست و بهبودی

در صورت استفاده موضعی ، پاپایای پوره به نظر می رسد برای بهبودی زخم و جلوگیری از عفونت مناطق سوخته مفید است. محققان و دانشمندان بر این باورند که آنزیم های پروتئولیتیک کیموپاپین و پاپائین موجود در پاپایا مسئول اثرات مفید آنها هستند. از پمادهای حاوی آنزیم پاپائین نیز برای درمان زخم های دکوبیتوس (بستر) استفاده شده است.

 

سلامت مو

پاپایا همچنین برای مو بسیار عالی است زیرا حاوی ویتامین A ، ماده مغذی مورد نیاز برای تولید سبوم است ، که موها را مرطوب نگه می دارد. ویتامین A همچنین برای رشد کلیه بافت های بدن از جمله پوست و مو ضروری است. مصرف کافی ویتامین C ، که پاپایا می تواند از آن تأمین کند ، برای ساختمان و نگهداری کلاژن که ساختار پوست را فراهم می کند ، لازم است.

 

عوارض پاپایا

 

پیشگیری از آسم

خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقدار زیادی مواد مغذی خاص مصرف می کنند کمتر است . یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در غذاهایی همانند پاپایا ، زردآلو ، کلم بروکلی ، طالبی ، کدو تنبل و هویج موجود است.

 


بیشتر بخوانید : خاصیت فوق العاده چشمگیر انبه


 

سرطان

مصرف آنتی اکسیدان بتاکاروتن ، که در پاپایا وجود دارد ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. براساس بررسی ها و تحقیقات یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Cancer Epidemiology and Prevention Biomarkers ، در میان مردان جوان ، رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن ممکن است نقش محافظتی در برابر سرطان پروستات داشته باشند .

 

سلامت استخوان

مصرف کم ویتامین K با خطر بیشتری برای شکستگی استخوان همراه است. مصرف کافی ویتامین K برای سلامتی بسیار مهم است ، زیرا باعث بهبود جذب کلسیم می شود و ممکن است دفع ادرار کلسیم را کاهش دهد ، به این معنی که کلسیم بیشتری در بدن برای تقویت و بازسازی استخوان ها وجود دارد.

 

دیابت

بررسی ها و مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که رژیم های غذایی پر فیبر مصرف می کنند ، سطح قند خون کمتری دارند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است سطح قند خون ، لیپیدها و انسولین را بهبود ببخشند . یک پاپایای کوچک حدود 3 گرم فیبر فراهم می کند ، که معادل فقط 17 گرم کربوهیدرات است.

 

هضم

پاپایاها حاوی آنزیمی به نام پاپائین هستند که به هضم غذا کمک می کند. در حقیقت می توان از آن به عنوان تندرنس گوشت استفاده کرد. پاپایا همچنین از نظر فیبر و آب بسیار غنی است ، که هر دو به جلوگیری از یبوست و ترویج منظم و دستگاه گوارش سالم کمک می کنند .

تغذیه پاپایا

پاپایا منبع عالی ویتامین C است ، و یک میوه متوسط ​​متوسط ​​224 درصد از میزان توصیه شده روزانه را تأمین می کند.

یک پاپایای متوسط ​​تقریباً دارای موارد زیر است:

  • 120 کالری
    30 گرم کربوهیدرات ، از جمله 5 گرم فیبر و 18 گرم شکر
    2 گرم پروتئین

Papayas همچنین منبع خوبی برای:

  • فولات
    ویتامین A
    منیزیم
    فلز مس
    اسید پانتوتنیک
    فیبر

آنها همچنین دارای ویتامین های گروه B ، آلفا و بتاکاروتن ، لوتئین و زاکسانتین ، ویتامین E ، کلسیم ، پتاسیم ، ویتامین K و لیکوپن ، آنتی اکسیدان قدرتمندی هستند که بیشتر با گوجه فرنگی همراه هستند.

 

دستور پخت پاپایا

روش های ساده بسیاری برای اضافه کردن پاپایا به رژیم غذایی وجود دارد. این میوه برای خوردن بسیار مشکل است ، زیرا بسیار آبدار است ، اما روش های زیر برای خوردن و دستور العمل ها را در نظر بگیرید:

 

نحوه خوردن پاپایا

هنگام انتخاب یا خوردن پاپایا ، به دنبال پاپایای تازه با پوست نارنجی مایل به قرمز باشید که در حقیقت  نرم باشد . همچنین مانند خربزه آن را برش دهید ، دانه ها را بیرون بکشید و از خودن آن لذت کافی را ببرید. دانه های پاپایا خوراکی هستند اما مزه تلخ و فلفلی دارند. با استفاده از یک قاشق می توانید گوشت نرم میوه را  بیرون بیاورید. پاپایا یک میوه نرم و همه کاره است. این بدان معنی است که می توان آن را در بسیاری از دستور العمل ها اضافه کرد.

روشهای ساده آماده سازی زیر را در نظر بگیرید:

  • یک سالاد میوه گرمسیری را با پاپایا ، آناناس و انبه تازه درست کنید.
  • پاپایا گلاب را به یک لیوان لیموناد ، چای یخ زده یا آب برای ترکیدن عطر و طعم تازه میوه ای تبدیل کنید.
  • با پاپایا ، انبه ، ژلاپنو ، فلفل قرمز و فلفل چیپوتل یک سالسای تازه درست کنید. به عنوان تاپیک برای تاکو ماهی استفاده کنید.
  • چند برش پاپایا یخ زده را به اسموتی ها اضافه کنید. با یک آب آناناس ، نصف موز یخ زده و ماست یونانی برای یک غذای گرمسیری ترکیب کنید .

 

 

عوارض پاپایا

افرادی که حساسیت به لاتکس دارند نیز ممکن است نسبت به پاپایا حساسیت و آلرژی داشته باشند زیرا پاپایاها حاوی آنزیمی به نام کیتاناز هستند. آنها می توانند باعث ایجاد واکنش متقابل بین لاتکس و غذاهایی شوند که در آنها وجود دارد. همواره برخی ، پاپایاهای رسیده می تواند بوی خنک کننده ای داشته باشد. شما می توانید با مخلوط کردن این میوه ی بریده شده با آب لیموترش ، این بو را به حداقل برسانید .

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *