هر آنچه را باید در مورد ویتامین D3 بدانید ؟

ویتامین D جزء مهم‌ ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن می باشد . این ویتامین انواع مختلفی دارد که نوع سوم آن یعنی D3 مهم تر و دقیقا همانی است که بدن ما در معرض نور خورشید تولید می ‌کند . اما این روزها که در قرنطینه و خانه نشینی کرونا می باشیم ، احتمالش کاملا زیاد است که با کاهش این ویتامین در بدن مواجه شویم . از طرفی ویتامین D نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ما خواهد داشت ،  پس باید جلوی کاهش آن در بدن را بگیریم . در این مقاله هر آن چه را که لازم است درباره این ویتامین بدانید ، به شما می‌گوییم .

 

فواید ویتامین D3 چیست؟

این ویتامین محلول در چربی به جذب کلسیم و فسفر کمک می ‌کن د. کلسیم و فسفر دو ماده مهم در ساختار استخوان ‌های بدن هستند ، پس سطح مناسب این ویتامین،  برای سلامت استخوان کاملا حیاتی است . همچنین تحقیقات زیادی نقش این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های تنفسی را نشان داد‌ه‌ اند .

 

منابع ویتامین D3 کدام‌ اند؟

ویتامین دی ۳ یک ویتامین حیوانی می باشد .  شیر، ماست ، زرده تخم مرغ ، جگر، ماهی های پرچرب مانند قزل‌آلا و تن ماهی ها ، سرشار از این ویتامین هستند . مهم ‌تر از همه، بدن ما با قرارگرفتن در معرض نور خورشید ، این ویتامین را به طور کامل تولید می ‌کند . معمولا در فصل زمستان که شدت نور خورشید کمتر می باشد ،‌ سطح این ویتامین در اغلب افراد کاهش می‌یابد ، بنابراین مصرف جایگزین ‌های غذایی برای جبران این کاهش لازم است .

 

چه کسانی به مصرف مکمل‌های ویتامین D3 نیاز دارند؟

بنابر پژوهش ‌های محققان مراکز علمی کشور، کمبود ویتامین D در میان ایرانیان شایع است و این کمبود در زنان بیشتر است . برای نمونه به پژوهش محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران می ‌توان اشاره کرد . به همین علت ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سایر نهاد‌ها چند طرح ملی را برای مقابله با این کمبود اجرا کرده است ، از جمله توزیع ویتامین D در دبیرستان‌ها و تولید لبنیات غنی‌شده با این ویتامین .

 

________________________________________

بیشتر بخوانید : اصول تغذیه سه ماهه دوم بارداری 

________________________________________

 

قرص مکمل ویتامین d3

به طورکلی ، افرادی که سطح ویتامین D3 پایینی داشته باشند ، باید با نظر پزشک ، از قرص‌ها یا مکمل های غذایی این ویتامین نیز استفاده کنند . در نتیجه اگر شما هم جزء این افراد هستید ، حتما نیاز به مصرف این ویتامین دارید . در موارد کمبود شدید ،‌ تزریق ویتامین D نیز طبق تجویز پزشک انجام می‌ شود .

 

 

فواید ویتامین D3

نکاتی که لازم است قبل از مصرف ویتامین  D3 بدانید؟

اگر یکی از موارد زیر شامل حال شما می ‌شود ،‌ نباید این ویتامین را مصرف کنید :

  • بالابودن سطح کلسیم بدن
  • حساسیت به ویتامین دی ۳
  • کافی‌بودن سطح ویتامین دی ۳
  • هرگونه شرایطی که منجر به جلو گیری از جذب ویتامین ها در بدنتان از طریق تغذیه ‌شود

اگر یکی از بیماری ها یا شرایط زیر را دارید ، حتما پیش از استفاده این ویتامین ، با پزشک مشورت کنید :

  • بیماری های قلبی
  • بیماری های کلیوی
  • عدم تعادل الکترولیت‌ه
  • دیابت
  • فنیل کتونوری (نوعی نقص متابولیک مادرزادی)
  • مصرف هر نوع داروی دیگری که ممکن است بر جذب این ویتامین اثر بگذارد
  • دوران بارداری یا شیردهی

همچنین نباید خود سرانه به کودکان ویتامین دی ۳ بدهید . میزان مورد نیاز آن در کودکان سنین مختلف ، کاملا متفاوت می باشد .

___________________________________________________

بیشتر بخوانید : ویتامین K چه تاثیری بر روی سلامتی دارد؟ 

___________________________________________________

 

چطور ویتامین D3 را مصرف کنیم؟

اگر شما جزء کسانی هستید که باید مکمل‌ های این ویتامین را مصرف کنند ، حتما به نکات زیر نیز دقت کنید :

  • بهترین زمان مصرف ویتامین D3 بعد از غذا می باشد ، ولی مصرف آن در زمان ‌های دیگر مانعی ندارد .
  • اگر قرص برایتان تجویز شد ، حتما آن را در روز معین و به تعداد تجویزشده استفاده کنید . دُز استاندارد معمولا ۱ عدد در هفته یا ۱ عدد در ماه است . حتما باید قرص را در همان روز مشخص ‌شده مصرف کنید و روزها را پس و پیش نکنید .
  • اگر از مکمل مایع استفاده می‌کنید ، میزان تجویزشده را به ‌کمک پیمانه ‌های درجه‌ بندی ‌شده اندازه ‌گیری و مصرف کنید و از قاشق‌ غذاخوری استفاده نکنید ، زیرا امکان دارد در میزان مصرف اشتباه کنید .
  • اگر مکمل شما قرص جویدنی است ،‌ پیش از قورت‌ دادن ،‌ آن را کامل بجوید .
  • چنانچه قرص مکیدنی استفاده می‌کنید ، پیش از استفاده ،‌ دستان خود را خشک کنید ، سپس آن را روی زبانتان بگذارید و تا پیش از اینکه آب‌ بشود کامل در دهان بماند و قورتش ندهید .

 

نکاتی که هنگام مصرف ویتامین D3 باید بدانید؟

در حین مصرف ویتامین D3 پزشک باید سطح آن را در بدنتان کنترل کند ، پس احتمالا نیاز به انجام آزمایشات متعدد خون خواهید داشت . همچنین امکان دارد در کنار این ویتامین ، مکمل ‌ها و دارو‌های دیگری مثل کلسیم نیز برای شما تجویز شود ، آن ها را نیز به‌ دقت و حتما سر وقت مصرف کنید . از مصرف خود سرانه سایر مکمل‌ ها و ویتامین ‌ها کاملا پرهیز کنید . امکان دارد  پزشک برای شما برنامه غذایی هم تعیین کند . این برنامه غذایی یا برای جبران کمبود این ویتامین است یا برای کمک به جذب بهتر آن در بدن است .

______________________________________________________________________

بیشتر بخوانید : فواید اعجاب انگیز خرما برای سلامتی و ارزش غذایی این خوراکی لذیذ

______________________________________________________________________

 

مکمل مایع ویتامین d3

درصورتی که دارو‌های دیگری مصرف می‌کنید که مخل جذب ویتامین D3 هستند ، آن ها را در زمان ‌هایی دور از دُز ویتامین مصرف کنید . هنگام استفاده از مکمل‌ها ، اگر یکی از دُزها را فراموش کردید ، بلافاصله به محض یا آوری آن را مصرف کنید ، مگر آن که به دُز بعدی نیز نزدیک شده باشید . همچنین هرگز دو دُز را با هم مصرف نکنید . اگه چه چنین اشتباهی  را کردید ، سریعا به بیمارستان مراجعه کنید .

 بعضی از عوارض مصرف بیش از حد این ویتامین عبارت‌اند از:

  • سفتی و درد بدن
  • تهوع
  • سرگیجه
  • ضربان نامنظم قلب
  • ادرار بیشتر یا کمتر از حد معمول

توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد این ویتامین ،‌ خطر مرگ را هم در پی دارد .

 

عوارض ویتامین D3

 

عوارض مصرف ویتامین D3

مصرف این ویتامین می ‌تواند منجر به عوارض زیر شود . در صورت مشاهده این عوارض ، مصرف مکمل را قطع کنید و سریعا به بیمارستان مراجعه کنید :

  • تنگی نفس
  • واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر
  • ورم صورت، لب‌ها، گلو یا زبان

عوارض خفیف ‌تری نیز پس از مصرف این ویتامین مشاهده شده است . درصورتی‌ که این عوارض را مشاهده کردید ، مصرف مکمل را قطع و حتما با پزشک مشورت کنید :

  1. کاهش وزن
  2. درد عضلات
  3. درد قفسه سینه و احساس تنگی نفس
  4. ضعف و خستگی ناگهانی
  5. احساس طعم فلز در دهان
  6. یبوست ، تهوع و استفراغ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *