هر آنچه باید درباره یائسگی بدانید

یائسگی چیست؟

همه ی دختران و خانم ها از زمان رسیدن به سن بلوغ به صورت مرتب و ماهانه پریود می شوند اما این سیکل قاعدگی تا یک زمانی اتفاق می افتد و متوقف خواهد شد که به این پدیده یائسگی می گویند. یائسگی زمانی اتفاق می افتد که زنی در 12 ماه متوالی قاعدگی نکرده باشد و دیگر نمی تواند به طور طبیعی باردار شود. این بیماری معمولاً در سنین 45 تا 55 سالگی شروع می شود ، اما ممکن است قبل یا بعد از این محدوده سنی نیز ایجاد شود.

یائسگی می تواند علائم ناخوشایندی مانند گرگرفتگی و افزایش وزن ایجاد کند. برای بیشتر زنان ، درمان پزشکی برای یائسگی لازم نیست.

یائسگی

علائم یائسگی

همه ی زنان به یائسگی دچار می شوندو علائم معمولاً در صورت یائسگی ناگهانی یا در مدت زمان کوتاه تری شدیدتر می شوند.

شرایطی که بر سلامت تخمدان تأثیر می گذارد ، مانند سرطان یا هیسترکتومی ، یا برخی از شیوه های زندگی مانند سیگار کشیدن ، شدت و مدت زمان علائم را افزایش می دهد.

به غیر از تغییرات قاعدگی ، علائم دوران یائسگی ، به طور کلی یکسان هستند.

شایعترین علائم اولیه یائسگی عبارتند از:

قاعدگی مکرر و خونریزی نسبتا شدید
دوره های سنگین تر یا سبک تر از آنچه معمولاً تجربه می کرده اید
علائم وازوموتور ، از جمله گرگرفتگی ، تعریق شبانه و گرگرفتگی
مشاهده می شود که 75 درصد از زنان با یائسگی گرگرفتگی دارند.

 


بیشتر بخوانید:

همه آنچه باید درباره فیبرو کیستیک بدانید


 

سایر علائم رایج یائسگی عبارتند از:

  • بیخوابی
  • خشکی واژن
  • افزایش وزن
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • کاهش میل جنسی ، یا میل جنسی
  • خشکی پوست ، دهان و چشم
  • افزایش ادرار
  • سینه های دردناک یا حساس
  • سردرد
  • ضربان تند قلب
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTI)
  • کاهش توده عضلانی
  • مفاصل دردناک یا سفت
  • کاهش توده استخوان
  • کم شدن یا ریزش مو
  • رشد مو در مناطق دیگر بدن ، مانند صورت ، گردن ، قفسه سینه و قسمت فوقانی کمر

یائسگی

یائسگی چه زمانی شروع می شود و چه مدت طول می کشد؟

بیشتر زنان اولین بار علائم یائسگی را حدود چهار سال قبل از آخرین قاعدگی شروع می کنند. علائم اغلب تا حدود چهار سال پس از آخرین قاعدگی زن ادامه دارد.

تعداد کمی از زنان علائم یائسگی را تا یک دهه قبل از بروز یائسگی تجربه می کنند و از هر 10 زن 1 نفر علائم یائسگی را به مدت 12 سال پس از آخرین قاعدگی تجربه می کند.

متوسط ​​سن یائسگی 51 سال است ، اگرچه ممکن است به طور متوسط ​​تا دو سال زودتر برای زنان آفریقایی-آمریکایی رخ دهد.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که به تعیین يائسگی از جمله ژنتیک و سلامت تخمدان کمک می کند. پری یائسگی قبل از یائسگی رخ می دهد. یائسگی مدتی است که هورمون های شما در آماده سازی یائسگی شروع به تغییر می کنند.

ممکن است از چند ماه تا چند سال ادامه داشته باشد. بسیاری از زنان بعد از اواسط دهه 40 زندگی خود را در دوره یائسگی شروع می کنند. زنان دیگر از قاعدگی دور از قاعدگی رد می شوند و ناگهان وارد یائسگی می شوند.

حدود 1 درصد از زنان قبل از 40 سالگی یائسگی را شروع می کنند که به آن يائسگی زودرس یا نارسایی اولیه تخمدان می گویند. حدود 5 درصد از زنان در سنین 40 تا 45 سالگی یائسه می شوند. از این قاعدگی یائسگی زودرس یاد می شود.

 

 

 چگونگی تشخیص یائسگی

اگر علائم يائسگی دردسرساز را از بین می برید یا علائم یائسگی را از بین می برید یا علائم یائسگی را تجربه می کنید و 45 سال یا کمتر دارید ، لازم است با ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.

آزمایش خون جدید معروف به آزمایش تشخیصی PicoAMH Elisa اخیراً توسط اداره غذا و دارو تأیید شده است. این آزمایش برای کمک به تعیین اینکه آیا خانمی وارد یائسگی شده یا نزدیک به یائسگی است استفاده می شود.

این آزمایش جدید ممکن است برای زنانی که علائم پری یائسگی را نشان می دهند مفید باشد ، که همچنین می تواند اثرات سوئی بر سلامتی داشته باشد. یائسگی زودرس با خطر پوکی استخوان و شکستگی ، بیماری قلبی ، تغییرات شناختی ، تغییرات واژن و از دست دادن میل جنسی و تغییرات خلقی همراه است.

پزشک همچنین می تواند یک آزمایش خون تجویز کند که سطح برخی از هورمون ها را در خون اندازه گیری کند ، معمولاً FSH و نوعی استروژن به نام استرادیول.

به طور مداوم افزایش سطح FSH خون از 30 میلی لیتر در میلی لیتر یا بالاتر ، همراه با عدم قاعدگی برای یک سال متوالی ، معمولاً تأیید یائسگی است. آزمایشات بزاق و آزمایش ادرار بدون نسخه (OTC) نیز در دسترس هستند ، اما غیر قابل اطمینان و گران هستند.

در دوران یائسگی ، سطح FSH و استروژن روزانه نوسان می کند ، بنابراین بیشتر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی این بیماری را براساس علائم ، سابقه پزشکی و اطلاعات قاعدگی تشخیص می دهند.

بسته به علائم و سابقه سلامتی شما ، پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون اضافی را برای کمک به سایر موارد زمینه ای که ممکن است مسئول علائم شما باشند ، تجویز کند.

آزمایش خون اضافی که معمولاً برای تأیید یائسگی استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • آزمایشات عملکرد تیروئید
  • مشخصات چربی خون
  • آزمایشات عملکرد کبد
  • آزمایشات عملکرد کلیه
  • تستوسترون ، پروژسترون ، پرولاکتین ، استرادیول و گنادوتروپین جفتی (hCG)

 

یائسگی

نحوه درمان یائسگی

اگر علائم يائسگی شدید است و یا کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد ، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. هورمون درمانی ممکن است در زنان زیر 60 سال یا در طی 10 سال از شروع یائسگی برای کاهش یا مدیریت موارد زیر یک درمان موثر باشد:

  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • آتروفی واژن
  • پوکی استخوان

از داروهای دیگر ممکن است برای درمان علائم خاص یائسگی مانند ریزش مو و خشکی واژن استفاده شود.

داروهای اضافی که بعضی اوقات برای علائم یائسگی استفاده می شود عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل موضعی 5 درصد ، یک بار در روز برای ریزش و ریزش مو استفاده می شود
  • شامپوهای ضد شوره ، معمولاً کتوکونازول 2 درصد و پیریتون روی 1 درصد ، که برای ریزش مو استفاده می شود
  • کرم موضعی افلورنیتین هیدروکلراید برای رشد موهای ناخواسته
  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI ها) ، معمولاً پاروکستین 7.5 میلی گرم برای گرگرفتگی ، اضطراب و افسردگی
  • مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن غیر هورمونی
  • روان کننده های واژن مبتنی بر استروژن با دوز کم به شکل کرم  یا قرص
  • ospemifene برای خشکی واژن و مقاربت دردناک
  • آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده برای عفونت ادراری مکرر
  • داروهای خواب برای بی خوابی
  • دنوزوماب ، تری پاراتید ، رالوکسیفن یا کلسی تونین برای پوکی استخوان بعد از قاعدگی

 

یائسگی

درمان های خانگی یائسگی و تغییر سبک زندگی

علاوه بر درمان های دارویی می توان از درمان های خانگی نیز استفاده کرد روش های مختلفی برای کاهش علائم یائسگی جزئی تا متوسط ​​به طور طبیعی ، استفاده از داروهای خانگی ، تغییر سبک زندگی و درمان های جایگزین وجود دارد.

در اینجا چند نکته در منزل برای مدیریت علائم یائسگی آورده شده است:

-خنک نگه داشتن بدن و راحت بودن

به خصوص در طول شب و در هوای گرم یا غیر قابل پیش بینی لباس های گشاد و لایه لایه بپوشید. این می تواند به شما در کنترل گرگرفتگی کمک کند.

خنک نگه داشتن هوای  اتاق خواب و پرهیز از پتوهای سنگین در شب نیز می تواند به کاهش تعریق شبانه کمک کند. اگر به صورت مرتب عرق شب دارید ، استفاده از یک ملحفه ضد آب در زیر ملافه برای محافظت از تشک ، در نظر بگیرید.

اگر احساس سرخ شدن گر گرفتگی دارید می توانید یک فن قابل حمل نیز به همراه داشته باشید تا باعث خنک شدن شما شود.

-ورزش و کنترل وزن

میزان کالری دریافتی روزانه خود را به میزان 400 تا 600 کالری کاهش دهید تا به شما در کنترل وزن کمک کند. همچنین مهم است که روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش متوسط ​​داشته باشید. این می تواند کمک کند:

-افزایش انرژی
-خواب بهتر را بهبود ببخشید
-بهبود روحیه
-رفاه عمومی شما را ارتقا دهید
-برقراری نیازهای شما

در مورد هرگونه احساس افسردگی ، اضطراب ، غم ، انزوا ، بی خوابی و تغییر هویت با یک پزشک یا روانشناس صحبت کنید.

همچنین باید سعی کنید با اعضای خانواده ، عزیزان یا دوستانتان در مورد احساس اضطراب ، تغییر روحیه یا افسردگی صحبت کنید تا آنها نیازهای شما را بدانند و شما را درک کنند.

-مصرف مکمل در رژیم غذایی

از مکمل های کلسیم ، ویتامین D و منیزیم برای کاهش خطر پوکی استخوان و بهبود سطح انرژی و خواب استفاده کنید. با پزشک خود در مورد مکمل هایی صحبت کنید که می تواند به شما در تأمین نیازهای سلامتی فردی کمک کند.

 

-تمرین تکنیک های آرام سازی

تکنیک های تمدد اعصاب و آرامش را تمرین کنید ، مانند:

-یوگا
-تنفس جعبه
-مراقبه
-مراقبت از پوست

برای کاهش خشکی پوست روزانه از مرطوب کننده ها استفاده کنید. همچنین باید از استحمام یا شنای بیش از حد ، که باعث خشک یا تحریک پوست شما می شود ، خودداری کنید.

 

-مدیریت مسائل خواب

از داروهای خواب OTC برای مدیریت موقت بی خوابی خود استفاده کنید یا اگر به طور منظم در خوابیدن مشکل دارید با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند به شما در مدیریت آن کمک کند و شب را بهتر استراحت کنید.

 

-ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل

سیگار را ترک کنید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض سیگار ممکن است علائم شما را بدتر کند.

همچنین باید مصرف الکل را کاهش دهید تا علائم بدتر را کاهش دهید. نوشیدن زیاد در دوران یائسگی ممکن است خطر سلامتی شما را افزایش دهد.

 

-درمان های دیگر

مکمل های طبیعی و مواد مغذی که می توانند به کاهش علائم یائسگی کمک کنند عبارتند از:

-سویا
-ویتامین E
-ایزوفلاون
-ملاتونین
-دانه کتان
همچنین ادعاهایی وجود دارد که کوهوش سیاه ممکن است برخی از علائم مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه را بهبود بخشد. اما در بررسی اخیر مطالعات ، شواهد کمی برای اثبات این ادعاها یافت شد. تحقیقات بیشتری لازم است.

 


بیشتر بخوانید:

درباره وظایف متخصص زنان چه میدانید ؟


 

عوارض یائسگی

  • آتروفی ولووژینال
  • دیس پارونیا ، یا مقاربت دردناک
  • عملکرد متابولیک کندتر
  • پوکی استخوان یا استخوان های ضعیف تر با کاهش جرم و قدرت
  • خلق و خو یا تغییرات عاطفی ناگهانی
  • آب مروارید
  • بیماری پریودنتال
  • بی اختیاری ادرار
  • بیماری قلبی یا عروقی

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *