7 فایده ی سلامتی کشف شده مارچوبه

7  دلیل که چرا باید مارچوبه بیشتری بخورید

 

مارچوبه ، که به طور رسمی با نام Asparagus officinalis شناخته می شود ، عضو خانواده لیلی است.

این سبزی محبوب در انواع مختلفی از جمله سبز ، سفید و بنفش به چشم می خورد. این ماده در ظروف در سراسر جهان استفاده می شود ، از جمله فریتاتا ، پاستا و سیب زمینی سرخ کرده.

مارچوبه نیز از نظر کالری کم و مملو از ویتامین های ضروری ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

در این مقاله 7 مزایای سلامتی مارچوبه کشف شده است ، همه آنها توسط علم پشتیبانی می شوند.

 

1- غنی از مواد مغذی اما کم کالری

 

مارچوبه کم کالری است اما دارای یک ماده مغذی چشمگیر است.

در حقیقت ، فقط نیمی از فنجان (90 گرم) مارچوبه پخته شده حاوی (1):

کالری: 20

پروتئین: 2.2 گرم

چربی: 0.2 گرم

فیبر: 1.8 گرم

ویتامین C: 12٪ از RDI

ویتامین A: 18٪ از RDI

ویتامین K: 57٪ از RDI

فولات: 34٪ از RDI

پتاسیم: 6٪ از RDI

فسفر: 5٪ از RDI

ویتامین E: 7٪ از RDI

مارچوبه همچنین مقادیر کمی از ریز مغذی های دیگر از جمله آهن ، روی و ریبوفلاوین را در خود جای داده است.

این منبع عالی ویتامین K ، ماده مغذی اساسی در لخته شدن خون و سلامت استخوان ها است (

علاوه بر این ، مارچوبه از نظر فولات زیاد است ، یک ماده مغذی که برای یک بارداری سالم و بسیاری از فرآیندهای مهم در بدن از جمله رشد سلولی و تشکیل DNA (3Trusted Source) بسیار حیاتی است.

 

2- منبع خوب آنتی اکسیدان ها

 

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های شما در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

 

استرس اکسیداتیو به پیری ، التهاب مزمن و بسیاری از بیماریها از جمله سرطان کمک می کند

مارچوبه مانند سایر سبزیجات سبز از نظر آنتی اکسیدان سرشار است. اینها شامل ویتامین E ، ویتامین C و گلوتاتیون و همچنین فلاونوئیدها و پلی فنولهای مختلف است

مارچوبه به ویژه در کورستین فلاونوئیدها ، ایزورامنتین و کائمپرفول بسیار زیاد است

این مواد در تعدادی از مطالعات انسانی ، آزمایش آزمایشگاهی و حیوانات دارای اثرات کاهش دهنده فشار خون ، ضد التهاب ، ضد ویروس و ضد سرطان است

علاوه بر این ، مارچوبه بنفش حاوی رنگدانه های قدرتمندی به نام آنتوسیانین ها است که به آن سبزی رنگی پر جنب و جوش می دهد و دارای اثرات آنتی اکسیدانی در بدن است.

در حقیقت ، افزایش مصرف آنتوسیانین نشان داده شده است که باعث کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی و بیماری قلبی می شود

خوردن مارچوبه به همراه سایر میوه ها و سبزیجات می تواند طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها را در بدن شما برای بهبود سلامتی فراهم کند.

 

3- می تواند سلامت گوارشی را بهبود بخشد

 

فیبر غذایی برای سلامتی هضم لازم است.

فقط نیم فنجان مارچوبه حاوی 1.8 گرم فیبر است که 7٪ نیاز روزانه شما است.

مطالعات حاکی از آن است که یک رژیم غذایی پر از فیبر و میوه و سبزیجات ممکن است به کاهش خطر فشار خون ، بیماری های قلبی و دیابت کمک کند

مارچوبه به ویژه از نظر فیبر نامحلول بسیار زیاد است ، که به مدفوع اضافه می کند و از حرکات منظم روده پشتیبانی می کند.

همچنین حاوی مقدار کمی فیبر محلول است ، که در آب حل می شود و یک ماده ژل مانند در دستگاه گوارش تشکیل می دهد.

فیبر محلول باکتریهای دوستانه موجود در روده مانند Bifidobacteria و Lactobacillus (منبع را تغذیه می کند.

افزایش تعداد این باکتری های مفید در تقویت سیستم ایمنی و تولید مواد مغذی ضروری مانند ویتامین های B12 و K2 نقش دارد

خوردن مارچوبه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سرشار از فیبر راهی عالی برای کمک به رفع نیاز فیبر و سالم نگه داشتن دستگاه گوارش است.

 

مزایای سلامتی مارچوبه

 

4- به حمایت از یک بارداری سالم کمک می کند

 

مارچوبه منبع عالی فولات است که به ویتامین B9 نیز معروف است.

فقط نیمی از فنجان مارچوبه 34٪ از نیازهای روزانه خود را به فولات و زنان باردار 22٪ از نیازهای روزانه خود را در اختیار بزرگسالان قرار می دهد

فولات یک ماده مغذی اساسی است که به تشکیل گلبولهای قرمز و تولید DNA برای رشد و نمو سالم کمک می کند. اطمینان از رشد سالم نوزاد در مراحل اولیه بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دریافت مقدار کافی فولات از منبعی مانند مارچوبه ، سبزیجات برگ سبز و میوه می تواند در برابر نقص لوله عصبی از جمله اسپینا بیفیدا محافظت کند

نقص لوله عصبی می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض شود ، از مشکلات یادگیری گرفته تا عدم کنترل روده و مثانه تا معلولیت های جسمی .

در حقیقت ، فولات کافی در دوران قبل از بارداری و اوایل بارداری آنقدر حیاتی است که مکمل های فولات برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای زنان توصیه می شود.

 

5- به پایین آمدن فشار خون کمک می کند

 

فشار خون بالا بیش از 1.3 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و یك عامل اصلی خطر در بروز بیماری های قلبی و سكته مغزی است

تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف پتاسیم ضمن کاهش مصرف نمک ، یک روش مؤثر برای کاهش فشار خون بالا است (

پتاسیم فشار خون را از دو طریق پایین می آورد: با شل کردن دیواره رگ های خونی و دفع نمک اضافی از طریق ادرار

مارچوبه منبع خوبی از پتاسیم است و 6٪ از نیاز روزانه شما را در یک وعده نیم لیوان تأمین می کند.

از این گذشته ، تحقیقات در موشهای دارای فشار خون بالا نشان می دهد که مارچوبه ممکن است خواص کاهش فشار خون داشته باشد. در یک مطالعه ، موشها به جیره 5٪ مارچوبه یا رژیم استاندارد بدون مارچوبه تغذیه شدند.

بعد از 10 هفته ، موشهای حاوی رژیم غذایی مارچوبه 17٪ فشار خون پایین تر از موشهای رژیم غذایی استاندارد داشتند

محققان معتقدند که این اثر به دلیل وجود یک ترکیب فعال در مارچوبه است که باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود.

با این حال ، مطالعات انسانی لازم است تا مشخص شود آیا این ترکیب فعال تأثیر یکسانی در انسان دارد یا خیر.

در هر صورت ، خوردن سبزیجات سرشار از پتاسیم مانند مارچوبه یک روش عالی برای کمک به حفظ فشار خون در حد سالم است.

 

6- می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند

 

در حال حاضر ، هیچ مطالعه ای اثرات مارچوبه در کاهش وزن را آزمایش نکرده است.

با این حال ، دارای تعدادی از خواص است که به طور بالقوه می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

اول ، کالری بسیار کم است و فقط 20 کالری نصف لیوان دارد. این بدان معناست که می توانید بدون مصرف کالری زیادی ، مارچوبه بخورید.

بعلاوه ، این حدود 94٪ آب است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف غذاهای کم کالری و پر از آب با کاهش وزن همراه است

مارچوبه همچنین سرشار از فیبر است که با کاهش وزن بدن و کاهش وزن ارتباط دارد

 

7- افزودن آسان به رژیم غذایی شما

 

مارچوبه علاوه بر این که دارای مواد مغذی مغذی است ، خوشمزه است و به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانیده می شود.

می توان آن را به روش های مختلفی تهیه کرد ، از جمله جوشاندن ، کباب کردن ، بخارپز کردن ، کباب کردن و سس کردن. همچنین می توانید مارچوبه کنسرو را نیز تهیه کنید ، که از قبل تهیه شده و آماده غذا است.

 

مارچوبه را می توان در تعدادی از ظروف مانند سالاد ، سیب زمینی سرخ کرده ، فریتاتا ، املت و پاستا استفاده کرد و یک غذای جانبی عالی را ایجاد کرد.

علاوه بر این ، در اکثر فروشگاه های مواد غذایی بسیار مقرون به صرفه و در دسترس است.

هنگام خرید مارچوبه تازه ، به دنبال ساقه های محکم و نکات محکم و بسته باشید

 

در صورت تمایل می توانید علاوه بر مقالات بالا به مقالات زیر نیز مراجعه کنید :

 

خواص اعجاب انگیز روغن کرچک

 

خواص شاهدانه برای سلامتی و عوارض آن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *